نخست وزیر سابق قطر: غرب جز در مواقع نیاز از ما یاد نمی کند

نخست وزیر سابق قطر: غرب جز در مواقع نیاز از ما یاد نمی کند
چهارشنبه 3 فروردين 1401 - 12:57

وزیر امور خارجه و نخست وزیر سابق قطر با انتقاد از رویکرد کشورهای غربی در قبال دولتهای صاحب انرژی ، گفت که غرب بر اساس منافع متقابل و منافع مشترک با ما معامله نکرده و جز در مواقعی که نیاز مبرم داشته باشد از ما یاد نمی کند.

العالم ـ آسیا

«حمد بن جاسم آل ثانی» در سلسه توئیت‌هایی نوشت: کشورهای اروپایی به نفت و انرژی به ویژه از منطقه ما و از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به شدت نیاز دارند.

وی افزود: کشورهای ما در طول بیش از ۳۰ سال بررسی و گفت و گو تلاش کرده‌اند تا قرارداد تجارت آزاد با کشورهای اروپایی را منعقد کنند اما به دلیل تعلل و موانعی که طرف اروپایی وضع کرده و نمی‌خواهد به منافعش لطمه وارد شود، قرارداد امضا نشد.

نخست وزیر سابق قطر با اشاره به اینکه غرب ترجیح می‌دهد تجارتش با کشورهای ما بدون چارچوب قانونی همانند وضعیت کنونی باشد، گفت: وجود توافقنامه تجارت آزاد با کشورهای اروپایی تا حد زیادی بار هزینه‌هایی که آن کشورها بر صادرات ما تحمیل می‌کنند به ویژه نفت و فرآورده‌های نفتی را کاهش می‌دهد و اگر آن (تجارت آزاد) محقق شود، کمک زیادی به اقتصاد کشورهای ما خواهد کرد.

حمد بن جاسم افزود: اروپایی‌ها هم اکنون برای تقویت مواضع سیاسی و امنیتی خود به منابع انرژی نیاز مبرمی دارند و ما برای دستیابی به منافع متقابل که مبنایی برای مبادلات بین دولت‌ها است، باید با سرعت این توافق را منعقد کنیم.

وی در پایان گفت: ما از تجربیات خود آموخته‌ایم که غرب کشورهای ما را فراموش می‌کند و بر اساس منافع متقابل و منافع مشترک با ما معامله نمی‌کند و جز در مواقعی که به ما نیاز مبرم داشته باشد از ما یاد نمی‌کند. انگار که کشورهای ما خزانه‌ای هستند که در زمان سختی آن را باز می‌کنند. از این رو باید بدانند که ما نیز منافعی داریم که نباید خدشه‌دار شود.

پربیننده ترین خبرها