افشای یکی از بزرگترین طرح های سرقت آثار تاریخی عراق به دست باندهای انگلیسی

افشای یکی از بزرگترین طرح های سرقت آثار تاریخی عراق به دست باندهای انگلیسی
چهارشنبه 3 فروردين 1401 - 13:21

نیروهای امنیتی عراقی موفق شدند یک باند اروپایی سرقت آثار تاریخی عراق با هدایت یک شرکت انگلیسی را در فرودگاه بین المللی بغداد کشف کنند؛ حادثه ای که گفته می شود سفیر انگلیس در بغداد را نیز برای آزادی باند سرقت آثار به سرعت وارد عمل کرد.

العالم ـ عراق

منابع آگاه عراقی اعلام کردند که دستگاه امنیت ملی این کشور، یکشنبه شب، پنج تبعه انگلیسی را در فرودگاه بغداد به اتهام حمل مجموعه ای از آثار تاریخی عراق بازداشت کردند. به گفته این منابع ۳ تن از این متهمان آزاد شدند و ۲تن دیگر هنوز در زندان فرودگاه هستند.

براساس این گزارش، باند یاد شده تحت رهبری یکی از بزرگترین سمسارهای آثار تاریخی به نام «جف هان» (Geoff Hann) مالک شرکت انگلیسی «هنتر لند تراول» (Hinterland Travel) هدایت می شده است.

شرکت هنترلند تراول و مالک آن جف هان، تحت پوشش شرکت گردشگری به اماکن تاریخی و حساس عراق سرکشی می کرد و یکشنبه شب، نیروهای امنیتی در فرودگاه بین المللی بغداد، تعدادی از اعضای این باند را در حین انتقال آثار سرفت شده تاریخی عراق بازداشت کردند.

جف هان به همراه یک زن خارجی در حین گرفتن اطلاعات از یک نظامی عراقی

طبق اعلام برخی رسانه های عراقی، افراد بازداشت شده، پنج تبعه انگلیسی هستند که سازمان امنیت عراق آنها را در فرودگاه بغداد دستگیر کرد اما با دخالت برخی مقام های عراقی، سه تن از بازداشت شدگان آزاد شدند و دو نفر دیگر، همچنان در زندان فرودگاه تحت بازداشت قرار دارند.

صابرین نیوز با انتشار تصاویری از آثار به سرقت رفته و کارت های هویتی برخی افراد بازداشت شده گفته است که سفیر انگلیس در بغداد برای آزادی اعضای این باند تلاش گسترده ای کرده است.

تصاویری از بعضی آثار به سرقت رفته و کارت های هویتی برخی افراد بازداشت شده

مالک شرکت هنترلند تراول انگلیس بنابر اظهارات سابق منتشر شده از او در رسانه ها و همچنین معرفی مختصری که از شرکت وی در فضای مجازی وجود دارد، به طرز قابل تاملی به فعالیت گردشگری در مناطق پرمخاطره ای چون عراق، افغانستان و پاکستان و به طور ویژه «کشمیر» علاقه مند است.

مالک شرکت، دهها عکس از خود در حین بازدید از مناطق مختلف تاریخی عراق منتشر کرده و در اغلب تصاویر، یک تیم امنیتی عراقی او را همراه می کنند.

او پیش تر در گفت و گو با نشریه انگلیسی «گاردین» گفته بود: «عراق یا بین النهرین باستان، بخشی از تمدن ما بوده... از نظر کتاب مقدس، مکان هایی مانند باغ فرضی عدن، بابل، اور، آغاز نوشتن، نجوم، کشاورزی، اولین ایالت های شهری، استفاده از قوانین؛ همه این چیزها در پنج هزار سال قبل از میلاد در آنجا اتفاق افتاده است.»

ایندپندنت نیز در گزارشی مفصل از حفاری های اروپایی در جنوب عراق نوشته است: باستان شناسان و حفاران اروپایی بعد از فروکش کردن شعله های جنگ با داعش و عادی تر شدن اوضاع همه گیری کرونا حالا دوباره به عراق بازگشته اند.

همزمان با انتشار خبر کشف باند قاچاق و غارت آثار باستانی عراق به دست اروپایی ها، گزارش های متعدد حاکی است که ۸۰ اثر باستانی نادر عراق، اکنون در یک نمایشگاه سیار انگلیس در حال عرضه است.

بخشی از آثار باستانی و عتیقه های عراقی در نمایشگاه سیار در لندن

این نمایشگاه آثار باستانی و عتیقه های عراقی برای اولین بار به صورت سیار در لندن برگزار می شود و چند هفته ای (تا ۱۹ ژوئن ۲۰۲۲) ادامه خواهد یافت.

بی بی سی در نسخه انگلیسی خود اعلام کرده است که این نمایشگاه در «مرکز هنرهای لیکساید» در شهر «نوتینگام» انگلیس با مشارکت موزه بریتانیا در لندن برگزار شده است و این اولین بار است که قطعات باستانی را به خارج از لندن می برد.

برگزارکنندگان این نمایشگاه می گویند بخشی از آثار باستانی عرضه شده متعلق به سایت باستانی «تیلو» در جنوب عراق و نتیجه کاوش در این منطقه است و بخش از عتیقه ها نیز از دل یک معبد باستانی سومری عراقی متعلق به ۲ تا ۳ هزار سال پیش از میلاد مسیح استخراج شده است.

قطعاتی باستانی از مقبره های پادشاهی «اور» و مجسمه حاکم «کودیا» از تمدن باستانی «لکش» در میان آثار عراق باستان است که در نمایشگاه سیار انگلیسی ها به عرضه گذاشته می شود.

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان در سال گذشته ( ۲۰۲۱ ) در بازدید از عراق، از همه مسیحیان جهان برای زیارت منزل «حضرت ابراهیم (ع)» در اور (حومه شهر ناصریه مرکز استان ذیقار در جنوب عراق) دعوت به عمل آورد.

یک هیات از واتیکان در پاسخ به این فراخوان پاپ، امسال به مناسبت نخستین سال دعوت پاپ از شهر تاریخی اور دیدن کرد.

برخی رسانه های عراق نیز همزمان با نخستین سالگرد فراخوان پاپ، تصاویری از هیات های معدودی از جوانان که حامل پرچم های کشورهای مختلف بودند، نشان دادند که از منطقه تاریخی اور بازدید کرده اند.

هیاتی از گردشگران جوان با پرچم های مختلف بر ویرانه های شهر تاریخی اور

به گزارش ایرنا، پاپ در سفر خود به عراق، مسیحیان جهان را به آنچه که «دین ابراهیمی» خوانده بود، دعوت کرد که با انتقادات شدیدی مواجه شد و برخی صاحب نظران آن را به منزله دعوت برای هویت زدایی اسلامی از عراق دانستند.

عراق در طول ۱۸ سال گذشته توانسته است هزاران قطعه تاریخی را به کشور بازگرداند؛ آثار گرانبهای تمدنی که عمدتا آمریکایی ها در جریان اشغال این کشور از عراق خارج کرده بودند.

پربیننده ترین خبرها