رژیم سعودی و سیاست قطع روزی کارگران مهاجر

رژیم سعودی و سیاست قطع روزی کارگران مهاجر
چهارشنبه 3 فروردين 1401 - 13:47

دولت نجات ملی یمن موضع درستی اتخاذ کرد که درخواست شورای همکاری خلیج‌فارس درباره برگزاری کنفرانس مذاکره یمنی- یمنی در پایتخت عربستان طی ماه مارس جاری را نپذیرفت، زیرا صنعا از اهداف ریاض کاملا مطلع است و می‌داند ریاض تلاش می‌کند با این گام، از پذیرفتن پیامدهای جنگ و محاصره علیه ملت یمن و کشتار آنها شانه خالی کند.

العالم- کشکول

صحت این موضع صنعا مبنی بر ردّ دعوت شورای همکاری خلیج‌فارس، بعد از آن تأیید شد که منابع رسانه‌ای فاش کردند مقامات سعودی تمام یمنی‌های مقیم عربستان- چه معلم، چه دانشجو و چه کارمند- را اخراج کردند و به آنها درباره ترک کامل عربستان هشدار دادند.

موضوع قابل توجه این است که این خبرها همزمان با آن منتشر شد که طرف‌های امنیتی در عربستان سعودی هشتگی نژادپرستانه با عنوان "اخراج یمنی‌ها مطالبه‌ای امنیتی و ملی است" ایجاد کردند که ترند شد.

سرکوب هدفمند یمنی‌های مقیم در عربستان امری بی‌سابقه نیست مقامات ریاض در آگوست 2021 نیز قراردادهای کاری یمنی‌ها را در جنوب عربستان سعودی و همچنین قراردادهای اساتید و پزشکان یمنی شاغل در بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها را تمدید نکردند.

نکته دیگر این است که این تصمیم سعودی شامل تمام یمنی‌ها می‌شود که این امر نشان می‌دهد رژیم سعودی نه فقط حقد و کینه جنبش انصارالله بلکه کینه کل یمن و یمنی‌ها را در دل دارد.

متاسفانه سیاست قطع روزی و معیشت کارگران عرب مقیم در عربستان سعودی به استراتژی ریاض در روابط سیاسی خارجی‌اش تبدیل شده است تا از این طریق، دولت‌های متبوع آنها را تحت فشار قرار دهد. در دوران دولت جمال عبدالناصر، رژیم سعودی اخراج مصری‌ها و سودانی‌ها را دستور داد، دیروز نیز خواستار اخراج سوری‌‌ها، فلسطینیان و قطری‌ها شد و امروز خروج لبنانی‌ها و یمنی‌ها.

این سیاست خصمانه ریاض علیه یمنی‌ها گواهی بر این مدعاست که این رژیم در به زانو درآوردن ملت یمن از طریق قدرت نظامی ناتوان مانده است و سرنوشت سیاست قطع روزی هرگز بهتر از سرنوشت "راه‌حل نظامی" در یمن نخواهد بود؛ زیرا کرامت شهروندان یمنی را با پول و زور نمی‌توان نابود کرد.

پربیننده ترین خبرها