فیصل مقداد: ایران در راستای ثبات منطقه و جهان تلاش می‌کند

فیصل مقداد: ایران در راستای ثبات منطقه و جهان تلاش می‌کند
چهارشنبه 3 فروردين 1401 - 20:33

وزیر امور خارجه سوریه ضمن اعلام حمایت از تهران در مذاکرات هسته‌ای، گفت که جمهوری اسلامی قادر به دفاع از منافع خود است.

العالم - سوریه - ایران

فیصل مقداد وزیر امور خارجه سوریه امروز (چهارشنبه) پس از دیدار و گفت وگو با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت که در این دیدار تحولات مربوط به روابط دوجانبه و افزایش همکاریهای تجاری و اقتصادی و روابط ایران و سوریه را بررسی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه روابط ایران و سوریه همیشه رو به جلو حرکت کرده است، تأکید کرد، تحریمهای ظالمانه‌ای علیه دو کشور تحمیل شده است و طرفین در تلاش هستند که این تحریمهای وحشیانه را خنثی کنند.

شبکه خبری الاخباریه به نقل از وزیر خارجه سوریه گزارش، آمریکاییها نفت و گاز سوریه را سرقت می‌کنند حتی لقمه را از دهان کودکان می‌گیرند و مشکلات سوریه ناشی از تحریمهای غیر انسانی آمریکا و غرب است.

مقداد با بیان اینکه در دیدار با امیر عبداللهیان تحولات مذاکرات هسته‌ای برای لغو تحریمهای ایران را بررسی کرده است، ابراز امیدواری کرد که این مذاکرات به نتیجه برسد و سوریه نیز بتواند مجددا نقش ملی و منطقه ای و بین المللی خود را ایفا کند.

وی با بیان اینکه «در مذاکرات هسته ای، در کنار جمهوری اسلامی هستیم»، خاطر نشان کرد: «دیگران باید بدانند که جمهوری اسلامی قادر به دفاع از منافع خود است و در راستای ثبات منطقه و جهان تلاش می‌کند».

وزیر خارجه سوریه درباره بحران اوکراین هم تأکید کرد: «روسیه از حق خود دفاع می‌کند و در پی تأمین و تضمین امنیت مردم خود به دور از حضور مستقیم ناتو است. روسیه به حقوق ساکنان دونباس احترام می‌گذارد».

مقداد در پایان با بیان اینکه تحریمهای غیر انسانی غرب علیه روسیه نتیجه‌ای برای غرب وحشی ندارد تأکید کرد که روسیه از حاکمیت خود دفاع می‌کند.

امیرعبداللهیان نیز در این نشست خبری گفت‌: گفت‌وگوهای بسیار خوب و مهمی را با بشار اسد، فیصل المقداد وزیر خارجه و علی مملوک رئیس دفتر امنیت ملی جمهوری عربی سوریه در دمشق داشتم و آخرین تحولات دوجانبه و منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بحث و بررسی قرار دادیم.

این سومین سفر امیرعبداللهیان به سوریه است. وی شهریور ماه و همچنین مهر ماه سال۱۴۰۰ به سوریه سفر کرد. او هفتم شهریور ماه نیز بعد از سفر به بغداد برای شرکت در کنفرانس منطقه‌ای حمایت از عراق،‌ به دمشق رفت و با بشار اسد رئیس جمهور و فیصل المقداد دیدار و گفت‌وگو کرد.

حسین امیرعبداللهیان همچنین در سومین مقصد سفرش پس از حضور در مسکو و بیروت و رایزنی با مقامات این کشورها، ۱۷ مهر ماه ۱۴۰۰ راهی دمشق پایتخت سوریه شد و برای دومین بار پس از تصدی وزارت امور خاجه و در کمتر از یک ماه و نیم به دمشق سفر و در این سفر با بشار اسد رئیس جمهور و فیصل المقداد همتای سوری خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها