در آستانه نشست سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی؛

استولتنبرگ: عضویت کی‌یف در ناتو در دستور کار نشست فردا نیست

استولتنبرگ: عضویت کی‌یف در ناتو در دستور کار نشست فردا نیست
چهارشنبه 3 فروردين 1401 - 21:49

دبیرکل ناتو در آستانه نشست فردا پنجشنبه سران این سازمان در بروکسل اعلام کرد: عضویت اوکراین در ناتو در دستور کار نشست فردا نیست.

العالم - اروپا

به نقل از الجزیره، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو امروز و در آستانه نشست سران این سازمان اعلام کرد: ما با واقعیت جدیدی در رابطه با امنیت خود روبرو هستیم. فردا سران کشورهای عضو ناتو حمایت خود از اوکراین را مورد تأکید قرار خواهند داد.

به گزارش آناتولی، دبیرکل ناتو در سخنان خود گفت: عضویت اوکراین در ناتو در دستور کار نشست فردا نیست. انتظار دارم فردا در مورد حمایت بیشتر از اوکراین برای کمک و محافظت از کی یف در برابر حملات بیولوژیکی و شیمیایی توافق کنیم.

وی در ادامه اضافه کرد: تصمیم داریم تا با هر آنچه می توانیم از اوکراین حمایت کنیم؛ اما نمی خواهیم جنگ گسترش یابد. ما خواستار پایان دادن به تهاجم روسیه به اوکراین هستیم.

استولتنبرگ افزود: فردا در نشست ناتو درباره نقش چین در بحران اوکراین هم بحث خواهیم کرد. سران ناتو از چین خواهند خواست تا به مسئولیت خود عمل کرده و از حمله روسیه به اوکراین حمایت نکند. چین از روسیه حمایت سیاسی کرده است و ما نگران احتمال حمایت مادی پکن از مسکو هستیم.

به گزارش الجزیره، این مقام ناتو ادعا کرد: ما در برابر تهاجم روسیه و حمایت از اوکراین متحد خواهیم ماند! در هفته های گذشته تعداد زیادی از نیروهای خود را در مرزهای شرقی اتحادیه اروپا مستقر کرده ایم. ما آماده ایم از متحدان خود دفاع کنیم و به هر حمله احتمالی به این کشورها با قدرت پاسخ دهیم! نیروهای ناتو را به اوکراین نمی فرستیم. نیروهای خود را در لتونی، استونی، بلغارستان، رومانی و مجارستان دو برابر کرده ایم.

دبیرکل خاطر نشان کرد: آنچه ما در اوکراین می بینیم دردناک و وحشتناک است و عواقب جدی در پی خواهد داشت. مسکو باید تهدیدات هسته ای خود را متوقف کند. همه میدانیم که جنگ هسته ای هیچ پیروزی ندارد.

این مقام ناتو بدون توجه به اعلام رسمی مسکو مبنی بر امحاء تمامی تسلیحات شیمیایی این کشور در سال های گذشته با نظارت سازمان منع تکثیر سلاح های شیمیایی (OPCW) مدعی شد: هرگونه استفاده از سلاح های شیمیایی ماهیت درگیری (در اوکراین) را تغییر داده و پیامدهای گسترده ای خواهد داشت. ما از احتمال استفاده از سلاح های شیمیایی و بیولوژیکی در اوکراین نگران هستیم. روسیه قبلاً از مواد شیمیایی علیه مخالفان خود استفاده کرده است! استفاده از سلاح های شیمیایی در اوکراین بر بقیه اروپا هم تأثیر خواهد گذاشت.

ینس استولتنبرگ گفت: ما باید هر کاری که در توان داریم انجام دهیم تا از گسترش جنگ به خارج از اوکراین و خطرناک تر شدن اوضاع جلوگیری کنیم. بلاروس از ابتدا در حمله به اوکراین شریک بود؛ زیرا اجازه داده است از خاک خود برای بسیج نیروهای روسیه استفاده شود!

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها