زلنسکی: اوکراین شایسته عضویت کامل در اتحادیه اروپاست

زلنسکی: اوکراین شایسته عضویت کامل در اتحادیه اروپاست
پنج‌شنبه 4 فروردين 1401 - 17:20

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین روز پنجشنبه اعلام کرد کشورش برای امنیت کل اروپا می جنگد و باید عضو کامل اتحادیه اروپا باشد.

العالم - اروپا

به نقل از خبرگزاری رویترز، وی در یک سخنرانی مجازی خطاب به نمایندگان پارلمان سوئد گفت: ما فقط برای مردم اوکراین نمی جنگیم، بلکه برای امنیت اروپا مبارزه می کنیم و نشان داده ایم که شایسته عضویت کامل در اتحادیه اروپا هستیم.

وی افزود: زمان آن فرا رسیده است که این تصمیم را پیش ببریم و من متقاعد شده ام که شما حتی در این مورد از ما حمایت خواهید کرد.

براساس این گزارش، میلیون ها اوکراینی از یک ماه پیش که حمله روسیه به اوکراین آغاز شد، از کشورشان فرار کرده اند.

کشورهای غربی در واکنش به تهاجم روسیه به اوکراین، تحریم های گسترده ای را علیه مسکو اعمال و سیستم دفاعی اوکراین را با تسلیحات و کمک های میلیارد دلاری مجهز کردند.

قرار است امروز (پنجشنبه) نشست ناتو، گروه هفت و اتحادیه اروپا با محوریت اوکراین و اتخاذ اقدامات بیشتری علیه روسیه برگزار شود.

زلنسکی که از طریق ویدئوکنفرانس در نشست سران اتحادیه اروپا و ناتو سخنرانی می کند، خواستار تحریم های بیشتر روسیه شده و کمک سوئد برای بازسازی اوکراین را پس از پایان جنگ مطالبه کرده است.

وی گفت: من از شرکت ها، معماران، دولت و مردم سوئد می خواهم در این امر مشارکت داشته باشند. وی افزود: ما (اوکراین) را به خاطر مردم و به خاطر اروپا بازسازی خواهیم کرد.

جنگ اوکراین در حالی ادامه دارد که تاکنون چند دور مذاکره میان هیات‌های روسیه و اوکراین در سطوح مختلف انجام شده اما به آتش بس فراگیر منجر نشده است. مذاکرات وزیران خارجه دو طرف در ترکیه نیز دستاورد ملموسی نداشته است. تنها نتیجه این مذاکرات، ایجاد زمینه برای آتش بس موقت در برخی مناطق، جهت خروج غیرنظامیان از مسیرهای بشردوستانه بوده است.

جنگ اوکراین اکنون وارد بیست و نهمین روز خود شده و تاکنون ۲۵ کشور اقدام به ارسال تسلیحات مختلف نظامی برای کی‌یف کرده‌اند. روس‌ها تاکید دارند که قصد اشغال اوکراین را ندارند.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه (۲ اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد، کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانتسک را به رسمیت شناخته و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) نیز در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.

همزمان با ادامه جنگ در اوکراین، واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه در حال افزایش است.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها