دیدار امیرعبداللهیان با نخست‌وزیر لبنان

دیدار امیرعبداللهیان با نخست‌وزیر لبنان
پنج‌شنبه 4 فروردين 1401 - 22:30

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه دیدارها با مقامات لبنان با «نجیب میقاتی» نخست وزیر این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

العالم - ایران

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در دومین مقصد سفرش به منطقه و پس از سوریه بعدازظهر امروز (پنجشنبه) چهارم فروردین ۱۴۰۱ وارد بیروت شد، امشب با «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر لبنان دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

وی پیش از این نیز با «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان و عبدالله بو حبیب همتای لبنانی و همچنین با شخصیت‌ها و رهبران گروه‌های فلسطینی مستقر در بیروت دیدار و گفت‌‌وگو کرده بود.

حسین امیرعبداللهیان در بدو ورود به بیروت در اظهاراتی در جمع خبرنگاران عنوان کرد: امروز در بیروت هستیم برای اینکه رابطه دو کشور ممتازی است و به صورت مستمر با مقامات عالی لبنان در موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مشورت‌های مفید و سازنده‌ای را داریم. از آخرین سفری که به بیروت داشتم تا امروز تحولات زیادی در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی رخ داده که ضروری است با اهتمامی که در جمهوری اسلامی ایران و لبنان وجود دارد، مشورت‌های دقیق‌تری را با مقامات عزیز لبنان داشته باشیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین در خبری مشترک با همتای لبنانی گفت: امروز در بیروت هستیم تا بگوییم جز خیر لبنان و مردم لبنان را نمی‌خواهیم. من ماه گذشته در حاشیه نشست امنیتی مونیخ با آقای نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان ملاقات داشتم و به ایشان گفتم جمهوری اسلامی ایران همچنان آمادگی دارد برای حل مشکل برق لبنان اقدام به احداث دو نیروگاه یک هزار مگاواتی در کشور لبنان کند. جمهوری اسلامی ایران ثابت کرده که در روزهای سخت در کنار دوستان خود خواهد ماند. ما برای همکاری با لبنان جهت عبور از شرایط سخت اقتصادی کنونی پیشنهادات دیگری نیز ارائه کردیم که توسط مقامات عالیرتبه لبنان مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

این دومین سفر امیرعبداللهیان به لبنان بعد از تصدی سمت وزارت خارجه است. وی مهر ماه سال گذشته (۱۴۰۰) به بیروت سفر و با مقامات این کشور دیدار کرد.

امیرعبداللهیان همچنین اول اسفند ماه ۱۴۰۰ در حاشیه پنجاه و هشتمین کنفرانس امنیتی مونیخ با «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد و میقاتی در این دیدار ضمن قدردانی از حمایت‌های جمهوری اسلامی گفت که مردم و دولت لبنان حمایت‌های ایران از ثبات و آرامش در این کشور را فراموش نخواهند کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران دیروز (چهارشنبه) سوم فروردین ماه نیز در سوریه با بشار اسد رئیس جمهور، فیصل المقداد وزیر خارجه و علی مملوک مشاور امنیت ملی رئیس جمهور سوریه دیدار و گفت‌‌وگو کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها