لاوروف: اگر روس‌هراس باشید، مجاز به انجام هرکاری هستید

لاوروف: اگر روس‌هراس باشید، مجاز به انجام هرکاری هستید
جمعه 5 فروردين 1401 - 16:44

وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه تلاش برای منزوی کردن یا منزوی نشان دادن روسیه بی فایده است، گفت: اگر شما روس‌هراس باشید، مجاز به انجام هرکاری هستید؛ همان طور که در هشت سال گذشته این کار در اوکراین مشهود بوده است.

العالم - اروپا

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، که در نشست پرسش و پاسخ با دانشجویان موسسه دولتی روابط بین‌الملل مسکو شرکت کره بود،اظهار داشت: از ده سال پیش، همکاران غربی ما شروع به ترغیب همه کردند که به آنچه که «نظم مبتنی بر قوانین» می‌خوانند احترام بگذارند و به جای «قوانین بین‌المللی» از این «قوانین» پیروی کنند. هیچ کس این «قوانین» را به کسی ارائه نمی‌کند زیرا هیچ کدام وجود ندارد. آنها از ابتدا برای هر مورد خاص ایجاد می شوند.

وی افزود: تردیدی وجود ندارد که مهار هر رقیبی یکی از «قوانینی» است که غرب مشتاق اجرای آن است. امروز روسیه آن رقیب است، اما چین در ردیف بعدی قرار دارد.

وزیر امور خارجه روسیه اظهار داشت: همانطور که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اخیراً اشاره کرد، اوکراین برای اینکه ابزاری فعال برای سیاست مهار باشد، باید «ضد روسیه» می شد. مقامات اوکراینی نئونازیسم را تشویق کردند و قوانینی را در مورد کمونیسم زدایی و تجلیل از برندگان در جنگ جهانی دوم به تصویب رساندند. در میان آن‌ها شوخویچ، باندرا و سایر همکاران را که باید توسط دادگاه نظامی نورنبرگ محاکمه می‌شدند را هم ذکر کردند. اما هیچ کس علاقه ای به این موضوع نداشت. غرب «متمدن» در سکوت این کار را تماشا و حتی تشویق کرد.

لاوروف تاکید کرد: در حال حاضر، این فقط اوکراین نیست که از آن برای محدودیت، تحقیر و نابود کردن هر چیزی که روسی است استفاده می شود. به کل جهان حتی غرب «تحصیل کرده» دستور داده‌اند که «آنها را بگیر»؛ فردی وارد مغازه‌ای می‌شود که صاحبش فکر می‌کند روسی است و دیگری فقط به خاطر داشتن گذرنامه روسی مورد حمله قرار می‌گیرد. به ورزشکاران پاراالمپیکی ما نگاه کنید- این یک شوخی بی‌رحمانه است و عذاب تمدن غربی.

وی تصریح کرد: اگر روس‌هراس هستید، مجاز به انجام هر کاری هستید. این اصل در فعالیت‌های روزانه مقامات اوکراین در هشت سال گذشته مشهود بوده است.

وزیر امور خارجه روسیه ادامه داد: طرف اوکراینی، اگرچه در مورد مسائلی که باید در طول مذاکرات هماهنگ شود، درک درستی از خود نشان داده اما همواره موضع خود را تغییر می‌دهد و پیشنهادات خود را رد کرده است. رهایی از این تصور که همکاران آمریکایی آنها دست آنها را گرفته‌اند، دشوار است. به گفته تحلیلگران سیاسی روسی و غربی، آمریکایی‌ها نمی‌خواهند این روند به زودی پایان یابد.

به گزارش ایرنا، لاوروف در پایان درباره تحریم‌های غربی‌ها علیه روسیه نیز گفت: تلاش برای منزوی کردن یا منزوی نشان دادن روسیه تلاشی بی فایده است. ما دوستان زیادی داریم. نگاه کنید که چه تعداد از کشورها علیه ما تحریم‎های شما را پذیرفته و اعمال کرده‌اند و چه تعداد نکرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورها با وجود فشارهای آمریکا از اعمال تحریم علیه روسیه اجتناب کرده‌اند که من این موضوع را برای یک ابر قدرت نامناسب می‌دانم.

پربیننده ترین خبرها