برگزاری جلسه چارچوب هماهنگی در منزل المالکی

برگزاری جلسه چارچوب هماهنگی در منزل المالکی
شنبه 6 فروردين 1401 - 15:08

رسانه های خبری از برگزاری جلسه گروه سیاسی چارچوب هماهنگی نیروهای شیعی در منزل نوری المالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون طی امروز (شنبه) خبر دادند.

العالم ـ عراق

به دنبال تاخیر نشست پارلمان عراق برای رای‌گیری جهت انتخاب رئیس‌جمهور به سبب حضور اندک نمایندگان، خبرهای رسیده از عراق حاکی است که گروه سیاسی چارچوب هماهنگی نیروهای شیعی در منزل نوری المالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون جلسه برگزار می کنند.

بنابر این گزارش نشست رهبران چارچوب هماهنگی در خانه نوری مالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون، برای بررسی تحولات جلسه پارلمان درباره انتخاب رئیس جمهوری است.

حزب دمکرات کردستان عراق نیز در مجلس نمایندگان برای تدارک جلسه پارلمان برای انتخاب رئیس جمهوری نشستی برگزار کرد، در همین زمینه اتحادیه میهنی کردستان نیز نشستی در باره جلسه امروز پارلمان عراق برگزار کرد.

بلوک های سیاسی وابسته به اتحاد برای نجات یک میهن هم جلسات انفرادی در مجلس نمایندگان برگزار کردند.

پارلمان عراق قرار است امروز جلسه خود را برای انتخاب رئیس جمهور جدید برگزار کند.

گفته می شود ائتلاف چارچوب هماهنگی نیروهای شیعی موفق شده است یک سوم آرای تعیین کننده را در اختیار بگیرد، سران این ائتلاف دیشب (جمعه 5 فروردین ماه ) جلسه‌ای برای هماهنگی بیشتر برگزار کردند. جلسه ائتلاف چارچوب هماهنگی در منزل «فالح الفیاض» رئیس هیات الحشد الشعبی برگزار شد و در پایان، یک منبع آگاه حاضر در جلسه به رسانه ها گفت که «اعلام ائتلافی پارلمانی مشتمل بر 153 نماینده نزدیک است؛ آنها در جلسه روز شنبه (امروز) پارلمان برای تعیین رئیس جمهوری عراق شرکت نخواهند کرد.»

وی افزود: «ماجرا تمام شد؛ جلسه فردا (امروز شنبه) در کار نخواهد بود.»

برخی رسانه های عراقی نیز گزارش دادند که چارچوب هماهنگی شیعی توانسته بیش از 130 نماینده را با خود همراه کند و حد نصاب لازم برای «یک سوم تعیین کننده» (ثلث ضامن) را کسب کند؛ حد نصابی که می تواند جلسه امروز پارلمان درباره موضوع اختلافی تعیین رئیس جمهور را به تعویق اندازد. برخی رسانه ها هم از 143 نماینده همراه شده با ائتلاف یک سوم تعیین کننده خبر داده اند.

لازم به ذکر است که حد نصاب لازم برای تعطیلی جلسه پارلمان 110 عضو پارلمان از مجموع 329 نماینده و به عبارت دیگر بیش از یک سوم نمایندگان است.

آنچه مسلم است ادامه کشمکش ها بین دو جریان اصلی سیاسی عراق یعنی چارچوب هماهنگی شیعی و ائتلاف سه گانه متشکل از جریان صدر، الحلبوسی و بارزانی ها است و به این راحتی نمی توان گفت که چه اتفاقی قرار است در نشست امروز پارلمان رخ دهد.

پربیننده ترین خبرها