بلینکن در نشست اسرائیل و اعراب شرکت می‌کند/ آغاز سفر خاورمیانه‌ای از امروز

بلینکن در نشست اسرائیل و اعراب شرکت می‌کند/ آغاز سفر خاورمیانه‌ای از امروز
يکشنبه 7 فروردين 1401 - 09:10

سفر سه روزه وزیر امور خارجه آمریکا به خاورمیانه امروز آغاز می‌شود.

العالم _ فلسطین اشغالی

به گزارش العالم به نقل از رویترز، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، سفر خود به خاورمیانه را روز یکشنبه در سرزمین‌های اشغالی آغاز می کند، جایی که در نشست کم‌سابقه اعراب و اسرائیل شرکت خواهد کرد و با شرکای منطقه ای درباره مذاکرات هسته ای ایران و عملیات نظامی روسیه در اوکراین گفتگو خواهد کرد.
بلینکن در اولین مرحله از سفر خاورمیانه و شمال آفریقای خود که تا 30 (10 فروردین) مارس ادامه دارد، با نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و یایر لاپید، وزیر امور خارجه این رژیم دیدار خواهد کرد.
در صدر دستور کار این سفر، مذاکرات هسته ای ایران است که رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس نسبت به آن تردیدهایی ابراز کرده اند، و عملیات نظامی یک ماهه روسیه در اوکراین؛ منازعه ای که رژیم صهیونیستی به عنوان یک میانجی بالقوه در آن ظاهر شده است.
دنیس راس از موسسه واشینگتن برای سیاست خاور نزدیک در این خصوص گفت: «آنچه شما در پیش رو دارید یک دستور کار دوگانه است. یکی از آنها اوکراین است، تا در مورد اینکه ما چیزها را چگونه می بینیم صحبت کنیم، اما همچنین از اسرائیلی ها هم بشنویم که آنها چه چیزی را انتخاب می کنند... بخش دیگر آن ایران خواهد بود، زیرا این انتظار از طرف اسرائیلی وجود دارد. که ما شاهد یک توافق خواهیم بود.»
لاپید میزبان بلینکن و همتایان آنها از امارات متحده عربی، بحرین و مراکش در استراحتگاه صحرای اسرائیل خواهد بود تا در مورد چگونگی بهبود همکاری گفتگو کنند. این سه کشور عربی بخشی از به اصطلاح توافقنامه ابراهیم بوده اند، توافقاتی که با میانجیگری دولت ترامپ در سال 2020 برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی امضا شد.
وزیر خارجه مصر که کشورش روز شنبه 43 سال به اصطلاح صلح با اسرائیل را پشت سر گذاشت نیز به این اجلاس خواهد پیوست.
سفر بلینکن در زمانی انجام می شود که روابط با چندین کشور در خاورمیانه با چالش هایی مواجه است زیرا متحدان کلیدی مانند اسرائیل و امارات تعهد دولت بایدن به منطقه را زیر سوال می برند.
در حالی که تمرکز استراتژیک واشینگتن بر چین بوده است، عملیات نظامی روسیه در اوکراین اولویت های سیاست خارجی ایالات متحده را پیچیده تر کرده است و این امر باعث شده در چندین جبهه با چالش ها دست و پنجه نرم کند.
بلینکن همچنین قرار است از کرانه باختری، مراکش و الجزایر بازدید کند. وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد که وی با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در رام الله دیدار خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها