به‌زودی انجام خواهد شد؛

آغاز عملیات حفاری در میدان مشترک آرش

آغاز عملیات حفاری در میدان مشترک آرش
سه شنبه 9 فروردين 1401 - 18:13

میدان گازی آرش - الدره، یک میدان مشترک گازی بین کشورهای ایران، کویت و عربستان سعودی است و بخش‌هایی از آن در محدوده آب‌های تحدید حدود نشده بین ایران و کویت قرار دارد که طبق گفته‌های اخیر وزیر نفت عملیات حفاری در این میدان به‌ زودی آغاز می شود.

العالم _ ایران / اقتصادی

اخیرا توافقی میان عربستان سعودی و کویت درباره میدان مشترک گازی آرش - الدره صورت گرفت که با واکنش مقامات ایرانی روبرو شد، سعید خطیب زاده - سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به توافق اعلام‌شده گفت: حق ایران برای بهره‌برداری از این میدان مشترک گازی محفوظ است. بر اساس مقررات و رویه‌های بین‌المللی هرگونه اقدام در بهره‌برداری و توسعه این میدان باید با هماهنگی و همکاری هر سه کشور انجام شود، از این رو اقدام اخیر کویت و عربستان سعودی در قالب یک سند همکاری، مغایر با رویه‌های جاری و مذاکرات انجام‌شده قبلی بوده و غیرقانونی است و تأثیری بر وضع حقوقی میدان نداشته و مورد تأیید جمهوری اسلامی ایران نیست.

به گفته وی جمهوری اسلامی ایران همان‌طور که بارها اعلام کرده است آمادگی دارد تا درباره چگونگی بهره‌برداری از این میدان مشترک با کشورهای همسایه، کویت و عربستان سعودی وارد مذاکره شده و هم‌زمان در چارچوب نتایج مذاکرات قبلی با کویت در رابطه با تحدید حدود فلات قاره مذاکرات دوجانبه با کویت را ادامه دهد، همچنین در خصوص مشخص کردن نقطه ثلاثه (سه‌گانه) بین سه کشور، مذاکرات سه‌جانبه‌ای را آغاز کند. جمهوری اسلامی ایران همچنین حق خود را برای بهره‌برداری از میدان مشترک گازی آرش - الدره محفوظ می‌دارد.

احمد اسدزاده - معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت نیز ضمن تاکید بر بهره برداری از میدان‌های مشترک به صورت یکپارچه اظهار کرد: وزارت نفت تمهیدات و مطالعات لازم جهت توسعه و بهره برداری از میدان مشترک آرش را فراهم ساخته و انجام داده، دلیل تاخیر در بهره برداری از این میدان مشترک تصمیم گیری راجع به تحدید حدود و تعیین مرز با کویت بوده است اما در شرایطی که طرف مقابل بدون توجه به مذاکرات پیشین و به صورت یکجانبه اقدام به توسعه این میدان کند دلیلی برای تاخیر وجود ندارد.

به گفته وی ما معتقدیم بهره برداری از میدان‌های مشترک باید به صورت یکپارچه انجام شود و این کار به تحکیم روابط اقتصادی دو کشور منجر خواهد شد. حتی در شرایطی که مرز هم تعیین نشده است می توان با استفاده از الگوهای تجربه شده بین اللملی میدان را به صورت یکپارچه توسعه داد، وزارت نفت آمادگی خود را جهت مذاکره‌ در این زمینه اعلام می دارد.

روز گذشته نیز جواد اوجی - وزیر نفت با انتشار مطلبی در حساب کاربری‌اش در توئیتر نوشت: مطالعات جامع میدان مشترک با حفاری چاه اکتشافی و انجام لرزه‌نگاری تکمیل شده و به‌زودی با نصب جکت (پایه) عملیات حفاری در این میدان آغاز خواهد شد. گرچه ما مایل به مذاکره و همکاری برای توسعه میدان‌های مشترک هستیم و اقدامات یکجانبه، مانع طرح مذکور نخواهد شد.

ایسنا

پربیننده ترین خبرها