واشنگتن از تل‌آویو خواست برای توافق هسته‌ای، جایگزین ارائه کند

واشنگتن از تل‌آویو خواست برای توافق هسته‌ای، جایگزین ارائه کند
پنج‌شنبه 11 فروردين 1401 - 11:08

وزیر خارجه آمریکا از نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی خواسته است برای توافق هسته‌ای با ایران جایگزین خود را ارائه کند.

العالم _ توافق هسته ای

وبگاه خبری «آکسیوس» به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا و یک مقام اسرائیلی گزارش داد که «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا از «نفتالی بنت» نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی و دیگر مقامات اسرائیلی خواسته است که جایگزین خود را برای توافق هسته‌ای با ایران که غنی‌سازی اورانیوم تهران را محدود می‌کند، ارائه کنند.

به نوشته این وبگاه آمریکایی، رژیم صهیونیستی همراه با متحدان عرب خود در منطقه، مخالف بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای اند.

طبق این گزارش، مقام‌‌های اسرائیلی و آمریکایی گفته اند که ایران موضوع محوری دیدار اخیر بلینکن و بنت بود هرچند صرف‌نظر از اختلاف نظر، بحث متشنج نبود.

به نوشته آکسیوس، بلینکن از بنت خواسته است که جایگزین خود را برای توافق هسته‌ای که بتواند ایران را از دستیابی به توانایی سلاح اتمی باز دارد، ارائه کند.

مقام‌های اسرائیلی گفتند که بنت به بلینکن گفته است که اگر تهران بداند که آمریکا و کشورهای اروپایی تحریم‌ها علیه ایران را به سطحی که علیه روسیه اعمال کرده‌اند، افزایش خواهند داد، می‌توان مانع حرکت آن به سمت غنی‌سازی اورانیوم تا سطح نظامی ۹۰ درصد شد.

بنت همچنین به بلینکن گفته است: توافق هسته‌ای تنها برای چند سال یک راه‌حل «سطحی و موقتی» خواهد بود و در عین حال میلیاردها دلار به ایران می‌دهد که بتواند از آن برای «فعالیت‌های بد منطقه‌ای و تسلیح نیروهای نیابتی‌اش» استفاده کند و این ما هستیم که باید بعداً اینجا در منطقه با آن روبرو شویم.

این رسانه آمریکایی افزود: «مسئله توافق هسته‌ای با ایران یک روز بعد از این گفت‌وگو در اجلاس النقب در سرزمین‌های اشغالی هم مطرح شد. دو مقام ارشد اسرائیلی گفتند که همتایان مصری، مغربی، اماراتی و بحرینی یائیر لاپید وزیر امور خارجه اسرائیل، نگرانی‌های خود را درمورد توافق هسته‌ای و پیامدهای منطقه‌ای آن مطرح و تاکید کردند که مخالف حذف سپاه پاسداران از فهرست سیاه سازمان‌های تروریستی خارجی هستند».

طبق گزارش‌ها، نفتالی بنت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه چهارشنبه هم درباره ایران و هم درباره عملیات‌های اخیر مقاومت رایزنی کرده اند. رایزنی ضد ایرانی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با رئیس‌جمهور آمریکا در حالی انجام می شود که واشنگتن روز چهارشنبه تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کرد.

پربیننده ترین خبرها