وزیر خارجه طالبان: اجازه نمی‌دهیم از خاک افغانستان علیه دیگران استفاده شود

وزیر خارجه طالبان: اجازه نمی‌دهیم از خاک افغانستان علیه دیگران استفاده شود
پنج‌شنبه 11 فروردين 1401 - 12:03

وزیر خارجه دولت موقت طالبان گفت: به هیچ کشوری اجازه نخواهیم داد در افغانستان مداخله یا آن را اشغال یا از خاک آن علیه دیگران استفاده کند.

العالم _ افغانستان

امیرخان متقی وزیر خارجه دولت موقت طالبان امروز پنجشنبه در نشستی با حضور وزرای خارجه و مقامات کشورهای همسایه افغانستان به همراه قطر و اندونزی در تونشی چین گفت: ما نمی‌خواهیم شرایط سخت گذشته تکرار شود. ما می‌خواهیم افغانستان برای همه مردم افغانستان باشد و همه مردم افغانستان در کشور خود زندگی خوب و شادی داشته باشند. ما می خواهیم روابط خوبی با همه کشورهای همسایه داشته باشیم و من معتقدم روابط ما به سمت مثبت پیش می‌رود.

وی افزود: ما می‌خواهیم افغانستان به لحاظ اقتصادی پل ارتباطی بین بخش مرکزی آسیا و جنوب آسیا باشد تا بتوانیم آبادانی و رونق را برای کل منطقه به همراه داشته باشیم. سه میلیارد جمعیت اطراف افغانستان هستند و همه باید از هم سود ببرند و کشورهای منطقه به هم نزدیک شوند.

وزیر خارجه دولت موقت طالبان تصریح کرد: به هیچ کشوری اجازه نخواهیم داد در افغانستان مداخله یا آن را اشغال یا از خاک آن علیه دیگران استفاده کند.

امیرخان متقی با بیان اینکه آمریکا تحریم‌های ظالمانه‌ای علیه ما اعمال و اموال ما را بلوکه کرده است، پرسید: کمک‌های بشردوستانه چه معنی خواهد داشت وقتی نمی‌توانیم از منابع خودمان استفاده کنیم؟ انگار به درختان ما با بطری آب می‌دهند، ما می‌خواهیم تحریم‌ها لغو شود. اگر می‌خواهیم افغانستان به خودکفایی برسد و ثبات داشته باشد، بهتر است همه کشورهای حاضر در این نشست منتظر آمریکا نمانند که دولت ما را به رسمیت بشناسد. امیدواریم کشورهای منطقه در این زمینه پیشقدم شوند و ما و نمایندگی سیاسی ما را به رسمیت بشناسند.

امیرخان متقی با اشاره به نیاز افغانستان به واردات کالا از خارج خاطرنشان کرد: افغانستان وابسته به واردات است و برای واردات به انتقال پول نیاز داریم و امیدوارم افغانستان با ثبات شود. دیگر کشورها هم نباید افغانستان را بی ثبات کنند. دولت ما باید به رسمیت شناخته و در عرصه توسعه اقتصادی به آن کمک شود.

وی ادامه داد: افغانستان در ۲۰ سال گذشته به عقب رفته است. یک بیمارستان مناسب یا یک بزرگراه یا یک دانشگاه خوب نداریم. افغانستان نیاز دارد توسعه یابد تا روند مهاجرت افغان ها را کاهش دهیم.

متقی در ادامه اظهاراتش به موضوع آموزش در افغانستان اشاره کرد و گفت: موضوع آموزش در افغانستان به سبب کرونا دچار مشکل شده بود. ما می‌خواهیم پیشرفت کنیم و با جامعه بین‌الملل منازعه‌ای نداشه باشیم. رهبر ما نگفت ممنوعیتی برای تحصیل دختران وجود دارد بلکه گفت که تحصیلات مقطع متوسطه برای دختران بعدا برقرار خواهد شد.

امیرخان متقی همچنین افزود: نبرد ما با داعش و گروه‌های تروریستی بسیار موثر است. در هفت ماه گذشته کاری که انجام دادیم، آمریکا و ۴۰ کشور دیگر نتوانستند انجام دهند. ما با بودجه ای بسیار کمتر از آمریکا و علیرغم همه مشکلات توانستیم داعش را مهار کنیم. ما به حمایت دنیا نیاز داریم. آمریکا وقتی افغانستان را ترک می‌کرد، تجهیزات کشور را برای تعقیب تبهکاران نابود کرد. ما به کمک در این زمینه نیاز داریم. ما توانستیم جلوی فعالیت‌های تروریستی را بگیریم. ۵۰ کشور در افغانستان حضور داشتند ولی نتوانستند داعش را مهار کنند.

وی با بیان این‌ که میلیاردها دلار به عنوان کمک بشردوستانه برای افغانستان مورد تصویب قرار گرفت، یادآور شد: این کمک‌ها برای اجاره دفاتر یا پرداخت حقوق صرف می‌شود. اگر کسی می‌خواهد کمک کند، به صورت مستقیم از افغانستان حمایت کند و بهتر است حمایت مستقیم باشد نه از طریق سازمان‌های مردم نهاد.

امیرخان متقی اضافه کرد: ما قدم‌های جدی برداشتیم که نگرانی کشورهای دیگر برطرف شود. پاکستان هم نگرانی‌هایی داشت. ما کارهایی انجام دادیم که در مناطق مرزی امنیت برقرار شود و با ایران اقدامات کلیدی انجام دادیم. در زمینه اقتصاد و توسعه اقتصادی، ایران، ازبکستان و ترکمنستان درهای خود را به روی ما باز کردند و باعث شدند که اقتصاد افغانستان تحرک داشته باشد. در آینده اقدامات دیگری خواهیم داشت و توقع داریم به تقویت دولت افغانستان کمک کند. اگر دولت تضعیف شود به نفع هیچ کسی نیست.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها