افزایش اقدامات تنش‌زای آمریکا برای فشار بیشتر به دمشق همزمان با بحران اوکراین

 افزایش اقدامات تنش‌زای آمریکا برای فشار بیشتر به دمشق همزمان با بحران اوکراین
جمعه 12 فروردين 1401 - 18:55

آمریکا با سوء استفاده از وضعیت بحرانی در جهان و منطقه از جمله بحران اوکراین، برای فرسایشی کردن جنگ تحمیلی در سوریه تلاش می کند.

العالم-سوریه

پس از عملیات نظامی روسیه در اوکراین، وزارت دفاع ایالات متحده بودجه هنگفتی را برای سال 2023 در حمایت از گروه های مسلح در سوریه از جمله «نیروهای دموکراتیک سوریه»(قسد) اختصاص داد.

افزایش حمایت از نیروهای مخالف دولت سوریه، تنها تصمیم تنش زای ایالات متحده آمریکا در منطقه و سوریه نبوده است. وب سایت آمریکایی «مانیتور» در هشتم ماه جاری به نقل از منابع آگاه نوشت: «انتظار می رود که بایدن تصمیمی اتخاذ و ابلاغ کند که مناطق تحت کنترل شبه نظامیان SDF و مخالفان در سوریه را از قانون سزار معاف کند.»

یش از این آمریکا، اعمال تحریم ۳۹ شخص و ارگان دولت سوریه را به موجب قانون «قیصر» یا «سزار» اعلام کرد؛ این قانون به دنبال اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه دولت سوریه و متحدان آن و شرکت‌ها و مؤسسات مرتبط با این کشور است.

اقدامات تنش آفرین ایالات متحده که با عملیات نظامی روسیه در اوکراین بی ارتباط نیست، از جمله «تقویت موضع جدایی طلبانه شبه نظامیان SDF، پایان دادن به گفتگو با دمشق و هرگونه راه حل مسالمت آمیز، و تحمیل نیروهای دموکراتیک سوریه به عنوان بخشی از نیروی سیاسی حاکم بر سوریه، پررنگ تر شدن نقش نیروهای مخالف دولت سوریه در جلسات کمیته تدوین قانون اساسی و نشست های آستانه»، بی شک جنگ تحمیلی به سوریه را طولانی تر می کند و پیامدهای نظامی و امنیتی وخیمی برای سوریه به دنبال خواهد داشت.

آمریکا همزمان با این تصمیمات خود علیه سوریه که در بحبوحه جنگ اوکراین گرفته شده است. بر روسیه فشار وارد می کند.

افزایش بودجه برای شبه نظامیان قسد که یکی از اقدامات تنش‌زای آمریکا در منطقه است، در راستای تلاش برای ضربه زدن به روسیه است و علاوه بر آن آمریکا سعی دارد از این طریق نیروهای دموکراتیک سوریه را به پای میز مذاکره با دمشق بنشاند.

فشار آمریکا برای وخامت بیشتر اوضاع در شمال سوریه، تحت فشار قرار دادن مسکو و دمشق، کاملا آشکار است. همزمان با عملیات نظامی روسیه در اوکراین، آمریکا تلاش می کند نقشه جغرافیایی جدید برای سوریه، تعریف نماید و با استفاده از پایگاه‌های جدید نظامی و اقتصادی قوی، ممکن است در عرصه های سیاسی کشور سوریه نقش آفرینی کند.

تصمیمات اخیر ایالات متحده در راستای تلاش بایدن برای سرمایه گذاری روی نیروهای دموکراتیک سوریه است تا این شبه نظامیان به عنوان عاملی برای جلوگیری از ثبات سوریه به کار بگیرد، زیرا تحولات اخیر نشان می دهد که ایالات متحده به دنبال ایجاد بحران و تنش در شمال سوریه به عنوان جبهه و میدانی برای تضعیف حاکمیت سوریه است تا از مزایای آن به نفع خود استفاده کند.

همزمان با عملیات نظامی روسیه در اوکراین، سوریه شاهد تلاش گسترده آمریکا برای موفقیت آمیز نشان دادن مذاکرات کردهاست؛ تشدید اقدامات دیپلماتیک آمریکا در شمال سوریه و برگزاری جلسات مکرر در این رابطه، پیام های روشنی برای دمشق دارد.

آمریکا به دنبال هماهنگی با احزاب مختلف کردی برای تشکیل یک جبهه مستحکم تحت رهبری قسد با قدرت نظامی و اقتصادی قوی است که در مقابل دمشق قرار گیرد و با این کار آمریکا تلاش می کند در بازی سیاست، برگ برنده خود را رو کند.

همزمان با این اقدام آمریکا، مظلوم عبدی از دستیابی به توافق بین شرق و غرب فرات خبر داد تا بر دولت سوریه برای پذیرش آنچه «اداره خود مختار» درشمال سوریه نامید، فشار وارد کند. وی به تمایل کردها برای حل مناقشه با ترکیه از طریق گفتگو اشاره کرد و افزود: نیروهای دموکراتیک سوریه هیچ گونه مسئولیتی در قبال مناقشه بین آنکارا و حزب کارگران کردستان پ‌.ک.‌ک. ندارد و طرفدار جنگ بین این دو نیست.

همزمان با بحران های بین المللی، آمریکا با افزایش حمایت مالی و همه جانبه از نیروهای دموکراتیک سوریه به عنوان یک نیروی بحران ساز در سوریه ومنطقه، به دنبال افزایش فشار بر دولت سوریه است که نقض آشکار قوانین بین المللی است، این در حالی است طبق قوانین بین المللی، هر گونه اقدام نظامی و سیاسی و اقتصادی برای ایجاد بی ثباتی در کشوری دیگر، جرم محسوب می شود.

پربیننده ترین خبرها