العامری: اکثریت پارلمانی عراق باید به دست چارچوب هماهنگی و جریان صدر تشکیل شود

العامری: اکثریت پارلمانی عراق باید به دست چارچوب هماهنگی و جریان صدر تشکیل شود
جمعه 12 فروردين 1401 - 22:16

هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح عراق گفت: ما هرگز از تشکیل فراکسیون اکثریت و حق بلوک شیعی در دولت کوتاه نمی‌آییم؛ بلکه بر ضرورت تشکیل فراکسیون اکثریت توسط چارچوب هماهنگی، جریان صدر و نمایندگان مستقل پارلمان تاکید می‌کنیم.

العامری رئیس ائتلاف فتح در سخنرانی خود به مناسبت گرامیداشت روز شهیدان کُرد فیلی افزود:‌این عزیزان در طول تاریخ رنج‌های فراوانی برده‌اند اما هرگز با آنان منصفانه برخورد نشده و باید قوانین ظالمانه علیه آنها برچیده شود.

وی در ادامه با پرداختن به موضوع انتخابات عراق، اظهار کرد که این فرایند، دستخوش تقلب و دستکاری شد اما ما به تصمیم دادگاه فدرال احترام گذاشتیم؛ با این حال همین تقلب‌، کشور را به بن‌بست سیاسی کشانده است.

العامری تصریح کرد: «پیچاندن دست و شکستن اراده ها، خدمتی به عراق نمی کند و سران سیاسی ما می توانند راه برون‌رفتی از این بن بست بیایند.»

رئیس ائتلاف الفتح ادامه داد: امید زیادی برای تفاهم نیروهای سیاسی برای خروج از بن بست سیاسی داریم و «من وجود اپوزیسیون فعال را تضمین می کنم».

رئیس ائتلاف الفتح اظهار کرد که توافق و شراکت، اصول ما در روند ساخت دولت است و ما بر لزوم دستیابی به یک تفاهم برای ایجاد راهکار در فرایند سیاسی‌ کشور تاکید کرده ایم که از سال ۲۰۰۳ تا به امروز همواره بر اساس اتفاق نظر، تعادل و شراکت بوده است.

العامری تاکید کرد که ما هرگز از تشکیل فراکسیون اکثریت و حق بلوک شیعی در دولت کوتاه نمی‌آییم؛ بلکه بر ضرورت تشکیل فراکسیون اکثریت توسط چارچوب هماهنگی، جریان صدر و نمایندگان مستقل پارلمان برای تضمین حق اکثریت شیعی تاکید می‌کنیم؛ این فراکسیون اکثریت است که باید برای تعیین نخست وزیر و تشکیل دولت به تفاهم برسد.

پنجشنبه شب، مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق در توییتی نوشت که جریان تحت زعامتش در تشکیل دولت، دخالت نخواهد کرد اما به یک سوم ضامن (چارچوب هماهنگی و هم‌پیمانان آن) از ابتدای ماه مبارک رمضان تا نهم شوال فرصت می‌دهد تا دولت اکثریت را تشکیل دهند.

صدر ادامه داد: دوستان فراکسیون صدر در این فرآیند نه مثبت و نه منفی دخالت نکنند.

پیش‌تر، رئیس ائتلاف صدر عراق در توئیتی پس از ناکامی ائتلاف سه گانه (جریان صدر، الحلبوسی و بارزانی) در جلسه روز گذشته پارلمان عراق برای انتخاب رئیس جمهوری و نرسیدن نشست پارلمانی به حد نصاب، خطاب به برخی جریان‌های سیاسی عراق و هیأت هماهنگی شیعی نوشت که «با شما توافق نخواهم کرد».

مقتدی صدر افزود: بن بست سیاسی را به توافق ترجیح می‌دهم.

روز چهارشنبه، یک بار دیگر با غیبت بیش از ۱۴۰ نماینده پارلمان از شرکت در جلسه، این نشست از حد نصاب افتاد و به زمان دیگری موکول شد؛ دستور جلسه نیز تغییر کرد و به مصوبات جدیدی خارج از دستور کار جلسه برای انتخاب رئیس جمهوری پرداخته شد.

نمایندگانی از طیف‌های مختلف پارلمانی عراق به جای صحن پارلمان، زیر سقف خانه هادی العامری رئیس ائتلاف پارلمانی الفتح گرد آمدند تا با بیش از ۱۴۰ نماینده غایب در پارلمان و حاضر در منزل عامری، نشست پارلمان باز هم از حد نصاب بیفتد؛ قوی تر از نوبت قبل.

جلسه پارلمان عراق، طبق اعلام قبلی، ساعت ۱۱ صبح روز چهارشنبه آغاز شد اما ۳۰ تن بیش از یک سوم تحریم کننده در آن غایب بودند و تعداد نمایندگان یک سوم تحریم کننده به ۱۴۰ نفر افزایش یافت.

در همین حال، چارچوب هماهنگی نیروهای شیعی اعلام کرده است که همچنان دستش برای فشردن دست همکاری شرکای سیاسی به ویژه به سوی جریان صدر دراز است.

جاسم الموسوی نماینده چارچوب هماهنگی نیروهای شیعی در پارلمان عراق از ائتلاف دولت قانون تصریح کرد که خروج از بن بست سیاسی جاری، با دو گزینه ممکن است: ابتدا تشکیل فراکسیون بزرگتر شیعی در پارلمان که سالم ترین راه حل برای پایان بحران است. دوم؛ خوانش صحیح سایر نیروهای سیاسی از صحنه سیاسی و تصحیح امور به شکلی که در خدمت عراق و روند سیاسی آن باشد و بن بست را بشکند.

کریم البلداوی دیگر نماینده پارلمان از چارچوب هماهنگی شیعی گفت: ما عراقی می‌خواهیم که یکپارچه باشد و هیچ کس در آن احساس ضعف نکند.

هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح بر این نکته تاکید دارد که «ادامه این وضع (بن بست سیاسی) به سود عراق نیست».

العامری افزود: به ائتلاف سه گانه (صدر، حلبوسی و بارزانی) می گوییم که قلب‌های ما باز و دست‌هایمان به سوی همگان برای تفاهم و حل انسداد سیاسی دراز است.

در همین حال، «ابوآلاء الولائی» دبیر کل کتائب سیدالشهدا عراق شامگاه چهارشنبه در توییتی از مقتدی صدر خواست؛ به بیت شیعی باز گردد و جریان صدر را «قطب مهم اکثریت» خواند.

دبیر کل گروه مقاومتی کتائب سید الشهداء از مقتدی صدر تقاضا کرد؛ از تصمیم خود درباره تشکیل دولت باز گردد و نوشت: «وقتی برادرمان سید مقتدا صدر تصمیم به خروج از انتخابات گرفت، نخستین کسی بودم که از او خواستم از تصمیم خود عدول کند و او اجابت و از همه دعوت‌ها تشکر کرد... اکنون از او می‌خواهم به بیت شیعی باز گردد؛ بویژه اینکه آنچه در روزهای شنبه و چهارشنبه حاصل شد، پیروزی برای بخش بزرگتر بود که او (صدر) قطب مهمی در آن است. پس بیایید همه زیر خیمه علی (ع) گرد آییم؛ به خاطر عراق.»

پربیننده ترین خبرها