برجام، سپاه پاسداران و دبه کردن های مداوم آمریکا

برجام، سپاه پاسداران و دبه کردن های مداوم آمریکا
شنبه 13 فروردين 1401 - 12:31

العالم - یک خبر چند خط تحلیل

خبر:
درحالی که همچنان آمریکا بر نگهداشتن سپاه پاسداران در فهرست تحریمهای خود مصر است، برخی منابع رسانه ای غیررسمی از پیش شرط جدید آمریکا در مداکرات وین خبر می دهند که عبارت است از تعهد ایران به صرف نظر کردن ازمقوله انتقام از قاتلان ترور شهید سلیمانی و شهدای فرودگاه بغداد.
تحلیل:
_درتازه ترین اظهارنظر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است خروج ترامپ از برجام، تروریست خواندن سپاه و ترور سردار سلیمانی موجب توسعه برنامه هسته ای ایران و بدتر شدن شرایط آمریکا در منطقه شد. مفهوم این سخنان به ظاهر مثبت "ند پرایس"، ایجاد پیوند مجدد میان پرونده هسته ای ایران با اقتدار منطقه ای جمهوری اسلامی است. طبعا در سایه چنین نگاهی می توان پیش بینی کرد دبه کردن بعدی آمریکا بر توان موشکی ایران متمرکز خواهد شد.
-مفهوم دیگر این دست از اعلام مواضع آن است که برخلاف ترامپ که هر سه مسئله برجام و محدود سازی اقتدار منطقه ای و اقتدار موشکی ایران را در یک حرکت مطالبه می کرد، دولت بایدن همان مطالبات را در قالب پروژه ای گام به گام پیگیری می کند. این درحالی است که همواره جمهوری اسلامی وجود هرگونه پیوند میان ۳ مسئله را مردود دانسته و رسما اعلام کرده است بر سر دو مقوله دوم و سوم حاضر به هیچ مذاکره ای نیست.
-آمریکا در شرایط جدید و با پیوند زدن مسئله تحریم سپاه و ترور سردار سلیمانی، برای ناامن تر شدن منافع آمریکا در منطقه می کوشد تا افکار عمومی را از دلیل اصلی ناامن شدن مواضع و منافع آمریکا در منطقه منحرف کند. واقعیت آن است که نفس حضور نامشروع آمریکا در منطقه علت العلل همه دشمنی های مردم منطقه با آمریکاست.
-ایران بعد از ترور سردار شهید، حمله موشکی به عین الاسد را فقط یک سیلی به صورت آمریکا معرفی کرد و تحقق انتقام واقعی شهادت شهدای فرودگاه را اخراج کامل آمریکا از منطقه دانست.
-از نگاه جمهوری اسلامی به همان میزان که برجام عاری از منافع برجامی بی معناست، برجام در پیوند با برجامک های منطقه ای و موشکی نیز غیر قابل گفتگو و غیر قابل پذیرش است.

پربیننده ترین خبرها