گروسی: حمله به تاسیسات هسته ای نقض قوانین بین المللی است

گروسی: حمله به تاسیسات هسته ای نقض قوانین بین المللی است
شنبه 13 فروردين 1401 - 14:27

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به تازگی از سفر اوکراین و روسیه به وین بازگشته است، اعلام کرد: هرگونه حمله به تاسیسات هسته ای، خلاف و نقض قوانین بین المللی است.

العالم - اروپا

گروسی در بازگشت از اوکراین گفت: غیر ممکن است که میزان سطح تشعشعات وارد شده به نیروهای روسی را که در سایت چرونوبیل بوده اند، بتوان ارزیابی کرد، چراکه آنها طی این مدت تحت تشعشعات قابل ملاحظه هسته ای قرار داشته اند.

گروسی در مصاحبه با سی ان ان گفت: بر اساس بررسی های انجام شده در این بازدید، تاسیسات هسته ای واقع در جنوب اوکراین، به مانند دوران صلح کار می کردند هرچند که اوکراین اکنون در وضعیت صلح به سر نمی برد.

وی افزود: آژانس طی روزهای آتی تلاش های خود را برای حفظ (امنیت) تاسیسات هسته ای در اوکراین از جمله چرنوبیل آغاز می کند.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص نگرانی از هدف قرار گرفتن تاسیسات هسته ای اوکراین توسط روسیه گفت: حفظ کلیت فیزیکی یک سایت هسته ای مهم است. اعزام و حضور (کارشناسان) آژانس و شدت بخشیدن بر فعالیت آژانس می تواند مانع از وقوع چنین سناریویی شود که بدترین وضع ممکن یعنی هدف قرار دادن یک سایت هسته ای است.

گروسی در ادامه گفت: در بازگشت از اوکراین و پیش از آمدن به وین در روسیه توقف داشتم و با طرف روسی درباره چنین نگرانی هایی همچون احتمال هرگونه حمله ای به تاسیسات هسته ای اوکراین گفت و گو شد.

گروسی گفت: هرگونه حمله ای به تاسیسات هسته ای برخلاف قوانین بین المللی است؛ من تصور می کنم هرکسی از جمله خود روس ها کاملا به این موضوع واقفند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۹ فرودین ماه ۱۴۰۰ از طریق مرز زمینی وارد اوکراین شد.

تارنمای آژانس درمورد این سفر نوشت: هدف از سفر مدیرکل، آغاز حمایت سریع امنیتی از تاسیسات هسته ای اوکراین است. این موضوع شامل اعزام کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تأسیسات اولویت‌دار و ارسال تجهیزات حیاتی ایمنی و امنیتی از جمله تجهیزات نظارتی و اضطراری خواهد بود.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها