اردوغان و عمران خان و امتحان کرامت

اردوغان و عمران خان و امتحان کرامت
شنبه 13 فروردين 1401 - 21:01

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت گزارش داد که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در جریان گفت وگوی تلفنی با اسحاق هرتسوگ رئیس رژیم صهیونیستی، عملیات اخیر مقاومت فلسطین را که منجر به هلاکت 11 شهرک نشین صهیونیست شد، محکوم کرد و آن را تروریستی توصیف و برای مجروحان این حادثه آرزوی بهبودی کرد.

العالم – کشکول

توسعه سریع و چشمگیر روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی برای اکثر ناظرانی که با عمق روابط طرفین آشنا هستند و به دهه چهل قرن گذشته باز می گردد، تعجب آور نبود چرا که مدت کوتاهی پس از استقرار رژیم صهیونیستی در قلب جهان اسلام، ترکیه اولین کشور اسلامی بود که این رژیم را به رسمیت شناخت.

حجم مبادلات تجاری و روابط امنیتی، نظامی و اقتصادی طرفین نیز تحت تأثیر سیاست نمایشی علیه رژیم صهیونیستی که اردوغان در آغاز حکومتش بر ترکیه برای جلب توجه افکار عمومی اسلامی عربی در پیش گرفته بود، واقع نشد و حتی در زمینه های مختلف افزایش یافت.

اردوغان ثابت کرده است که یکی از عمل گراترین رؤسای جمهور ترکیه است، او به آسانی تمام اصول، ارزش ها و حتی مرام و شعارهای خود را نادیده گرفت و نشان داد مهمترین موضوع برای وی حتما منافع ملی نیست و امکان دارد منافع حزبش یعنی حزب عدالت و توسعه بر همه امور مقدم باشد، او حتی علیه تمام شاخه‌های اخوان المسلمین در جهان فقط به خاطر متقاعد کردن رژیم صهیونیستی برای احداث خط لوله گاز مسروقه فلسطین از طریق ترکیه به اروپا، کودتا کرد.

اما نکته قابل توجه آن است که در زمانی که اردوغان به طور کامل اخوان المسلمین را رها کرده است، می بینیم که رابطه خود را با دشمنانش مانند مصر، امارات و عربستان سعودی تقویت کرده و در ازای لغو تحریم کالاهای ترکیه ای از سوی سعودی، پرونده قتل خاشقجی را بست و تمام اسناد آن را به قوه قضائیه آل سعود انتقال داد و حتی در مقابل منافع اقتصادی، با مصر و امارات آشتی کرد.

کارشناسان معتقدند که این همه پراگماتیسم اردوغان که به قیمت نابودی تصویری تمام شد که در 2 دهه گذشته به عنوان رهبر جدید جهان سنی و احیاگر امپراطوری عثمانی ترسیم کرده بود، آنطور که اردوغان و حزبش می کوشند آن را با مولفه های اقتصادی توجیه کنند، ضروری نبود.

عمران خان نخست وزیر پاکستان بهترین گواه به این مدعاست که به دلیل امتناع از ساخت پایگاه های آمریکایی در پاکستان، تحت فشارها و تهدیدهای علنی آمریکا واقع شده اما نه فقط تسلیم نشد بلکه آمریکا را دچار چالش کرد و ثابت کرد که پاکستانیها برده نیستند و پاکستان هرگز زانو نمی زند به رغم آنکه اقتصاد پاکستان مانند اقتنصاد ترکیه نیست.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها