مخالفت احزاب تونسی با گفت و گو به سبک قیس سعید!

مخالفت احزاب تونسی با گفت و گو به سبک قیس سعید!
يکشنبه 14 فروردين 1401 - 12:26

احزاب تونس اظهارات قیس سعید، رئیس جمهور این کشور در خصوص برگزاری گفتگو ملی را فراگیر ندانستند و معتقدند رفتار سعید تکرار اقدامات نمادین «بن‌علی» است.

العالم - تونس

به گزارش عربی الجدید؛ قیس سعید با ابراهیم بودرباله، رئیس کانون وکلای تونس و رهبران "اتحادیه عمومی مشاغل تونس" و سازمان بازرگانان دیدار کرد.

وی در این دیدار به برگزاری گفتگوی ملی اشاره کرد و البته تاکید کرد که با کسانی که منابع مردم را غارت کرده و از آن سوء استفاده کردند و یا در صدد براندازی دولت و آسیب رساندن به تداوم و وحدت دارند هیچ گفتگویی صورت نمی گیرد.

احزاب سیاسی تونس در واکنش به این سخنان اعلام کردند حذف احزاب سیاسی، تونس را به خانه اول بازمی‌گرداند.

غازی الشواشی، دبیرکل جریان دموکراتیک تونس در این خصوص گفت: «قیس‌سعید ماه‌ها از گفتگو امتناع کرد و به همین خاطر برای برگزاری گفت وگوی ملی از سوی همه گروه ها و احزاب در فشار است اما او گفت‌وگوی حذفی و با معیارهای خود را می خواهد.

وی افزود: «سعید هر بار شروط جدیدی می‌گذارد و می‌گوید با مفسدین و غارت‌کنندگان کشور گفت‌وگو نمی کند و این بار گفته با کودتاچی ها گفت‌وگو نمی کند تا این توهم را ایجاد کند که کسانی هستند که علیه دولت کودتا کرده‌اند.»

الشواشی یادآور شد«این گفتگو شکست خورده است و به نتیجه نمی‌رسد و بحران کشور را حل نمی‌کند زیرا سعید خواهان گفتگو به روش خود است. در حالی که گفتگو مورد نیاز باید جامع و ملی باشد».

وی تاکید کرد: «سازمان‌های ملی نباید وارد چنین گفتگوهای فریبکارانه شوند، زیرا خروجی‌ نخواهد داشت، همه آمار این رایزنی غیر واقعی است و غیر قابل اعتماد است

الشوشی با اشاره به اینکه «چنین گفت‌وگویی بی حاصل بوده و خروجی‌ ندارد»، افزود: «به نظر می‌رسد سعید در دیدار روز جمعه، سه سازمان حامی خود را انتخاب کرده است.

او گفت : «مثلاً رئیس کانون وکلا، ابراهیم بودرباله را که شخصاً از سعید حمایت می‌کند، در این نشست حضور داشته است، اما این بدان معنا نیست موضع او، موضع همه وکلا باشد.

الشوشی افزود: در مورد تشکل بازرگانان، مشخص است که سال ها از نظام های موجود، با هر ماهیتی، حمایت می کنند و فرقی بین نظام دیکتاتوری و نظام دموکراتیک قائل نیستند.

دبیرکل جریان دموکراتیک با اشاره به این موضوع که گفتگو‌های مورد نظر رئیس جمهور گفتگویی ملی نیست بلکه در راستای حذف گروه های سیاسی است، افزود: "سعید به گفتگو اعتقادی ندارد و فقط می‌خواهد نظراتش را اعمال کند و همه را برای پذیرش عقایدش تحت فشار بگذارد"

عصام الشابی، دبیرکل حزب جمهوری خواه تونس در همین خصوص گفت: آنچه سعید پیشنهاد داده گفتگو تلقی نمی شود، او به گفتگو اعتقاد ندارد و فقط می خواهد. توصیه‌های خود را با تحت فشار قرار دادن همه بقبولاند و تمایل او به حکومت استبدادی کشور را به لبه پرتگاه می‌کشاند

دبیرکل حزب جمهوری خواه تونس تاکید کرد که گفتگو باید فراگیر و بر اساس منافع ملی باشد، در غیر این صورت تلاشی برای تکرار گفتگوهایی خواهد بود که «زین العابدین بن علی» رئیس جمهور مخلوع در زمان برگزاری همه پرسی و انتخابات جعلی انجام داد.

الشابی با تاکید بر اینکه تونس پس از انقلاب و پس از دوران آزادی و دموکراسی، بازگشت به عقب را نمی پذیرد، خاطرنشان کرد: سعید با کارهایش، می خواهد کشور را به عقب ببرد.

بلقاسم حسن، رهبر جنبش النهضه در این خصوص گفت: "اظهارات سعید درباره گفتگو ملی تغییر نکرده است. او از ابتدا ایده هایی مبتنی بر حذف علیه برخی نیروهای سیاسی دارد و آنها را به عنوان توطئه گر، کودتاچی و غارتگران بودجه دولتی طبقه بندی می کند.

حسن با اشاره به اینکه «در پرتو کودتا، گفت‌وگو شکل نمی گیرد و به نتیجه نمی رسد»، خاطرنشان کرد: «راه‌حل‌هایی وجود دارد و طرف‌های ارائه دهنده راه‌حل کسانی هستند که دغدغه دموکراسی دارند پس از انجام انقلاب و ادامه تجربه دموکراتیک، بازگشت به دوره استبداد و کودتا امکان پذیر نیست و لذا مذاکره ای برای برقراری حکومت فردی صورت نخواهد گرفت.

حسن معتقد است: «سعید در یک بحران خفقان‌آور و در انزوا به سر می‌برد و با این مسیر دولت و جامعه را به خطر انداخته و وحدت تونسی‌ها را تهدید می‌کند و کودتا بدون درنظر گرفتن منافع ملی به نتیجه نمی‌رسد و شکست خواهد خورد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها