حال و هوای ماه رمضان در یمن

حال و هوای ماه رمضان در یمن
يکشنبه 14 فروردين 1401 - 18:24

مردم یمن با وجود بیش از هفت سال جنگ، محاصره، فقر و گرانی شدید، تمام تلاش خود را برای برپایی هرچه بهتر مناسک سنتی خود در ماه رمضان به کار بسته‌اند.

العالم _ یمن

مردم یمن هر ساله همچون دیگر کشورهای اسلامی و عربی، بسیار پرشور و با معنویت خاصی وارد ماه رمضان می‌شوند و در این میان جنگ هشت ساله و شرایط بد اقتصادی نتوانسته است از اشتیاق آنان بکاهد.

یمنی‌ها با جشن‌های متنوعی به استقبال ماه رمضان می روند، منازل خود را تزیین می کنند، خانه‌ها، کوچه‌ها و خیابان‌ها را می‌ روبند و این رسمی قدیمی است که هر ساله تکرار می‌شود. صنعاء و دیگر شهرهای یمن در آستانه ماه رمضان شاهد مشارکت گسترده مردم برای تمیز کردن معابر و کوچه‌ها بودند.

زنان و کودکان نیز درون و حیاط خانه‌ها را با چراغ‌های زینتی و کاغذ‌های رنگی تزئین می‌کنند. این کارها از اواخر ماه شعبان آغاز می‌شود؛ گویی قرار است میهمان عزیزی از راه برسد.

«ام عبدالرحمن» از ساکنان صنعاء در این باره گفت: «با آمدن ماه رمضان به تزئین اتاق‌ها با چراغ و فانوس می‌پردازیم که نشان از شادی و شعف ما از فرا رسیدن این ماه پر برکت است، میهمانی که قرار است بر ما وارد شود و فضای روحانی و زیبایی را وارد زندگی مردم کند.»

او افزود: «با اعلام آغاز ماه رمضان، کودکان با رقص و شادی خانه‌ به خانه می روند که فضای خوب و روحانی غیر قابل وصفی به وجود می‌آید. بزرگ و کوچک برای افطار به مساجد می‌روند و در این ضیافت بسیاری تلاش می‌کنند سهمی در افطار داشته باشند.»

شب‌نشینی‌ها نیز از دیگر مظاهر ماه رمضان میان مردم یمن است. آنان پس از افطار یا در خانه یا در خیابان‌ها و قهوه‌خانه‌ها کنار هم جمع می‌شوند. همزمان صدای قرآن و نیایش و دعا نیز از بلندگوی مساجد پخش می‌شود.

با این حال «مراون عکروت» روزنامه‌نگار و فعال یمنی می گوید که ماه رمضان هنوز به حال و هوایی که قبل از آغاز جنگ داشت، بازنگشته است. او افزود بسیاری از چیزها تغییر کرده و هزینه‌های زندگی بسیار افزایش یافته است و منابع درآمدی سابق دیگر وجود ندارد.

اعلام دو ماه آتش‌بس در یمن با آغاز ماه رمضان امیدها را برای بهتر شدن اوضاع اقتصادی و کاهش تبعات محاصره چندین ساله افزایش داده است، هرچند آلام بیش از هفت سال جنگ و محاصره شرایطی به وجود آورده است که جبران آن نیازمند سال‌ها تلاش است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها