تداوم بحران سیاسی در عراق

تداوم بحران سیاسی در عراق
دوشنبه 15 فروردين 1401 - 22:15

بحران سیاسی از افزون بر 5 ماه پیش بر عراق حاکم شده و هیچ‌کدام از طرح‌های ابتکاری باعث بهبود اوضاع نشده است و در سایه اتمام مهلت قانونی برای انتخاب رئیس‌جمهور، یعنی ششم آوریل( 17 فروردین)، عراق وارد مرحله بن‌بست سیاسی خواهد شد.

العالم- عراق

به گزارش العالم، پارلمان عراق تا کنون 3 بار در انتخاب رئیس‌جمهور جدید شکست خورده است؛ زیرا جلسات به حد نصاب لازم نرسیده است. طبق قانون اساسی حضور دو سوم اعضای پارلمان برای جلسه رای‌گیری درباره رئیس‌جمهور ضروری است.

"فائق زیدان" رئیس شورای عالی قضایی عراق در گفت‌وگویی با بیان اینکه قانون اساسی بر انتخاب رئیس‌جمهور جدید در مدت 30 روز از تاریخ اولین جلسه مجلس نمایندگان تأکید دارد، خاطرنشان کرد: "توافقات سیاسی بحران را حل خواهد کرد. انحلال پارلمان در قانون اساسی هست اما اجرای آن در حال حاضر بعید است. انحلال پارلمان و روی آوردن به انتخابات زودهنگام به توافق بیشتر گروه‌های سیاسی عراق نیاز دارد."

"عمار حکیم" رئیس جریان "حکمت" نیز بر اهمیت توافق میان این جریان و نیروهای چارچوب هماهنگی پیش از تشکیل دولت تأکید کرد و اظهار داشت در صورت عدم حضور یکی از این دو طرف، هیچ دولتی ثبات نخواهد داشت.

پس از ناکامی مجدد پارلمان در تعیین رئیس‌جمهور جدید، پنجشنبه، "مقتدی صدر" رهبر جریان صدر عراق، خروج فراکسیون خود از مذاکرات برای انتخاب رئیس‌جمهوری و تشکیل دولت مورد انتظار و اجازه دادن به چارچوب هماهنگی برای مذاکره با نیروهای سیاسی کشور در این زمینه را اعلام و تاکید کرد 40 روز فرصت می‌دهد که احزاب مخالف با همه احزاب سیاسی بدون استثنا برای تشکیل دولت اکثریت ملی بدون جریان صدر مذاکره کنند.

به دنبال آغاز اولتیماتوم مقتدی صدر روز گذشته منابع مطلع عراقی از تشکیل هیئتی توسط چارچوب هماهنگی شیعیان به ریاست "نوری مالکی" رهبر ائتلاف "دولت قانون" جهت گفت‌وگو با احزاب مختلف و خارج کردن عراق از بن‌بست سیاسی فعلی خبر دادند.

ناظران معتقدند که حل بحران جاری در گرو توافق میان جریان صدری و چارچوب هماهنگی برای تغییر وضعیت موجود و پیشبرد روند تشکیل دولت بعدی است.

پربیننده ترین خبرها