فعالان یمنی: دولت سعودی باید پاسخگوی جنایات خود باشد

فعالان یمنی: دولت سعودی باید پاسخگوی جنایات خود باشد
پنج‌شنبه 18 فروردين 1401 - 13:35

فعالان یمنی با انتشار هشتگ‌های «عملیات شکست محاصره 3» و «بدون پایان محاصره صلحی در میان نیست»، تاکید کردند دولت سعودی باید پاسخگوی جنایات خود در یمن باشد.

العالم _ یمن

فعالان یمنی در روزهای گذشته و به ویژه در دو روز اخیر هشتگ هایی را در پایگاه های اجتماعی به کار برده اند که همچنان در صدر ترندهای مربوط به یمن است، هشتگ هایی از قبیل «عملیات شکست محاصره 3» و «بدون پایان محاصره صلحی در میان نیست».

این در حالی است که در جدیدترین تحول در یمن، عبد ربه منصور هادی که یمنی ها لقب «رئیس جمهور فراری» به وی داده اند، اعلام کرده است که شورای ریاست تشکیل داده و همه اختیارات خود را به آن محول کرده است.

وی در همین حال علی محسن الاحمر معاون خود را برکنار و رشاد محمد العلیمی را به عنوان رئیس شورای ریاست منصوب کرده است، شورایی که اجرای آنچه وی آن را «مرحله انتقالی» نامیده و گفتگو با جنبش انصار الله را بر عهده خواهد داشت.

رسانه های طرفدار ائتلاف سعودی اعلام کرده اند که ریاض تصمیم گرفته است منصور هادی را که تحت اقامت اجباری قرار دارد، از قدرت عزل کند. این در حالی است که وی در نشست مشورتی ریاض که اعضای شورای همکاری به آن دعوت شده بودند، غایب بود.

برخی منابع رسانه ای هم پیشتر خبر داده بودند که محمد آل جابر سفیر عربستان در یمن، هرگونه دیدار سیاسی منصور هادی یا حضور او در رسانه‌ها را منع کرده که به معنای پایان نقش او است.

در همین حال فاطمه احمد رضا، رئیس شعبه قانونی دادگاه جنایات سیاسی وابسته به دادگاه بین المللی «لاهه» در مقاله ای نوشته است: سعودی هم اکنون به این می اندیشد که همپیمانان خود را در یمن به حال خود رها کند، همانگونه که پیشتر سوری ها را پس از سال ها حمایت مالی و تسلیحاتی از جنگ سوریه رها کرد و هم اکنون هر کدام از آنان در گوشه ای از جهان آواره هستند. دولت سعودی هم اکنون به سمت توقف جنگ در یمن و بازگرداندن همه نیروهای سعودی از یمن به جز دستگاه اطلاعاتی و توقف بمباران هوایی به صورت موقت و پایان محاصره یمن و اخراج منصور هادی و همه وزیران و نمایندگان و اعضای دولت او به مصر یا دولت دیگری پیش می رود.

فاطمه احمد رضا افزوده است: دولت سعودی به جنگ مستقیم نظامی، رسانه‌ای، سیاسی، دیپلماتیک و اطلاعاتی با نیروهای صنعاء پایان خواهد داد و در نتیجه هیچ دلیلی باقی نخواهد ماند که در تجاوز به یمن مشارکت مستقیم داشته باشد. سعودی متوجه شده است که حضورش در جنگ یمن بیهوده است زیرا این نظامیان سعودی نیستند که در خاک یمن می جنگند بلکه همه جنگجویان یمنی هستند، چه در مرزهای عربستان و چه در دیگر جبهه های جنگ و در نتیجه ادامه بمباران هوایی یا محاصره یمن فایده میدانی ندارد.

در پایان به برخی از توئیت های مهم فعالان یمنی در پایگاه های اجتماعی از جمله درمورد پشت کردن سعودی به عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور فراری یمن اشاره می کنیم:

محمد بن عامر فعال یمنی توئیت کرد: دولت آمریکا کاملا خطر را احساس کرد و به خوبی فهمید که تهدیدات نیروهای مسلح یمن بعد از عملیات شکست محاصره 3 در حمله به پالایشگاه رأس تنوره و پالایشگاه رابغ که نقطه اتکای اساسی شرکت آرامکو است، جدی است و همین مسئله آن را به پذیرش آتش بس وادار کرد و این در حالی است که در داخل درگیر بازتاب های جنگ روسیه و اوکراین است.

یک فعال زن یمنی هم با نام کاربری «سماء یمن الایمان بدیل» توئیت کرد: با توفیق الهی، سال هشتم جنگ با عملیات شکست محاصره 3 آغاز شد، عملیاتی که صدای آن به سراسر جهان رسید. محاصره جنایت بزرگ ائتلاف متجاوز و زشت ترین جنایت وحشی غیرانسانی است و ما هرگز ادامه محاصره را نمی پذیریم و دشمن باید پاسخگوی این چنایت باشد.

ابو جبریل القادری دیگر فعال یمنی هم زیر هشتگ #بدون پایان محاصره، صلحی در میان نیست، این گونه نوشته است: دو ماه خواهد گذشت و ما آن را احساس نخواهیم کرد...؟ تجاوز ظالمانه و محاصره ستمکارانه ای که از هفت سال قبل ادامه دارد. آتش بس دو ماهه چگونه می تواند آسیب ها را جبران کند یا اوضاع را بهبود بخشد؟ پس دشمن باید بداند که هیچ صلحی بدون پایان محاصره امکان پذیر نیست.

یک زن فعال یمنی هم با نام کاربری «جنیه خرافیه» درباره عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور فراری یمن نوشته است: برای آنکه نام منصور هادی جاودان بماند، به زودی او را به عنوان پست ترین و ارزان ترین مزدور در جهان، به موزه شمع در واشنگتن خواهند برد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها