با رای گیری از نمایندگان طی امروز صورت می گیرد؛

خیز دوباره پارلمان پاکستان برای برکناری عمران خان

خیز دوباره پارلمان پاکستان برای برکناری عمران خان
شنبه 20 فروردين 1401 - 08:45

بحران سیاسی در پاکستان در روزهای اخیر تشدید شده است ، بحرانی که ثبات سیاسی و اقتصادی را در این کشور 220 میلیون نفری تهدید می‌کند.

العالم - اسیا
بنابر گزارش رویترز، پارلمان پاکستان امروز (شنبه) بار دیگر برای برکناری عمران خان از سمت نخست وزیری اقدام خواهد کرد آن هم چند روز پس از آنکه وی مانع از تلاش مشابهی شد. این وضع به طور بالقوه بر ابهامات سیاسی و اقتصادی در این کشور مجهز به سلاح هسته ای افزوده است.
پیش از رای‌گیری که انتظار می‌رود خان در آن ناکام بماند، این ستاره سابق کریکت وعده داد در برابر هر گونه اقدامی برای جایگزینی‌اش «مبارزه» کند. این بحران، ثبات سیاسی و اقتصادی را در کشور 220 میلیون نفری پاکستان تهدید می‌کند.
دیوان عالی کشور روز پنجشنبه حکم داد که خان یکشنبه گذشته در ممانعت از رای عدم اعتماد و انحلال پارلمان بر خلاف قانون اساسی عمل کرد و به پارلمان دستور داد تا بار دیگر تشکیل جلسه دهد.
قانونگذاران حوالی ساعت 10:30 صبح به وقت محلی به مجلس عوام باز می گردند. رای گیری توسط شهباز شریف، رهبر مخالفان، نامزد پیشتاز برای جایگزینی خان، چهارمین نکته در دستور کار روز است.
نخست وزیر 69 ساله که در سال 2018 به قدرت رسید، به تازگی با خروج متحدان از دولت ائتلافی وی، اکثریت پارلمانی خود را از دست داد. احزاب اپوزیسیون مدعی هستند او نتوانسته اقتصاد آسیب دیده از کووید-19 را احیا کند یا به وعده های خود مبنی بر تبدیل پاکستان به کشوری عاری از فساد و مرفه که در صحنه جهانی مورد احترام باشد، ناکام مانده است.
مخالفان و برخی از تحلیلگران می گویند که خان با ارتش اختلاف پیدا کرده است، اتهامی که او و ارتش آن را رد می کنند. ارتش در نیمی از تاریخ ۷۵ ساله پسا‌استعماری پاکستان بر این کشور حاکم بوده است و هیچ نخست وزیری دوره پنج ساله کامل خود را به پایان نرسانده است.
نخست‌وزیر که در زمان روی کار آمدن از حمایت گسترده مردمی برخوردار بود، اواخر روز جمعه گفت که از حکم دادگاه ناامید است اما آن را پذیرفته است. او پس از انحلال مجلس، برگزاری انتخابات را اعلام کرده بود.
اما او گفت که هیچ دولت مخالفی را که جایگزین او شود، به رسمیت نمی شناسد.
او در یک سخنرانی در واپسین ساعات شب خطاب به مردم گفت: «من یک دولت وارداتی را نمی پذیرم. من برای مبارزه آماده هستم.»
به باور عمران خان، تلاش برای برکناری او بخشی از یک توطئه خارجی است.

پربیننده ترین خبرها