مقام غربی: روسیه فرماندهی جنگ اوکراین را به ژنرال با سابقه جنگ در سوریه محول کرده است

مقام غربی: روسیه فرماندهی جنگ اوکراین را به ژنرال با سابقه جنگ در سوریه محول کرده است
شنبه 20 فروردين 1401 - 14:42

یک مقام غربی مدعی شده که مسکو فرماندهی نظامی خود را در اوکراین سازماندهی مجدد کرده و ژنرال «الکساندر دورنیکوف» مسئولیت کلی را برعهده گرفته تا عملیات را بهبود بخشد.

العالم - اروپا

روسیه فرماندهی عملیات خود در اوکراین را سازماندهی مجدد کرده تا رهبری عملیات را بهبود بخشد.

یک مقام غربی که نخواست نامش فاش شود، ضمن طرح این ادعا، به بی‌بی‌سی گفت که ژنرال «الکساندر دورنیکوف» فرمانده سابق منطقه نظامی جنوبی روسیه، اکنون فرماندهی تهاجم را برعهده دارد.

به گفته وی، ژنرال دورنیکوف تجربه زیادی از عملیات روسیه در سوریه دارد که باعث شده مقام‌های غربی انتظار داشته باشند که فرماندهی و کنترل کلی بهبود یابد.

این مقام غربی گفت انتصاب دورنیکوف در بحبوحه تلاش روسیه برای بهبود هماهنگی بین واحدهای نظامی مختلف آن صورت می‌گیرد و افزود که گروه‌های مختلف جنگنده قبلاً به روش‌های مختلف فرماندهی می‌شدند.

مقام ناشناس غربی در ادامه ادعا کرد تا زمانی که روسیه نتواند تاکتیک‌های خود را تغییر دهد، این پیش‌بینی که حتی در اهداف محدودی که دوباره تنظیم کرده‌، موفق شود، دشوار است.

به ادعای غرب، روسیه در حال آماده شدن برای تشدید حملات هوایی در جنوب و شرق اوکراین است و تلاش‌های خود را بر تصرف منطقه دونباس و شهرهای ماریوپول و میکولایف در شرق متمرکز می‌کند. مقام‌های انگلیسی در همین خصوص گفتند که این تلاش‌ها با پرتاب مداوم موشک‌های کروز به خاک اوکراین توسط نیروهای دریایی روسیه، پشتیبانی می‌شود.

با این حال، به ادعای وزارت دفاع بریتانیا، تلاش‌های روسیه برای ایجاد یک کریدور زمینی بین کریمه که در سال ۲۰۱۴ کنترل آن را به دست گرفت و منطقه دونباس، همچنان توسط مقاومت اوکراین خنثی می‌شود.

این ادعاها در حالی است که روسیه همواره تاکید کرده در تحقق اهداف عملیات خود در اوکراین تاکنون موفق بوده و «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه روز جمعه گفت مسکو انتظار دارد که عملیات نظامی ویژه در اوکراین به زودی تکمیل شود.

با این حال، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در اظهاراتی در روز جمعه گفت که امید چندانی وجود ندارد که جنگ در اوکراین بزودی پایان یابد. وی به شبکه «آرتی‌ال» فرانسه گفت: «متاسفانه این جنگ در روزهای آینده متوقف نخواهد شد».

ماکرون مدعی شد: «معتقدم که در روزها و هفته‌های آینده شاهد وضعیت بسیار دشواری در دونباس خواهیم بود». وی همچنین با بیان این که «نمی‌توان انتظار داشت روسیه در هفته‌های آینده امتیازات دیپلماتیک بدهد»، افزود تا اواسط ماه مه این اتفاق نخواهد افتاد و روسیه روز پیروزی را در ۹ مه (۱۹ اردیبهشت) جشن می‌گیرد.

روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه عملیات نظامی ویژه خود را در اوکراین آغاز کرد. «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه هدف این عملیات را «حمایت از افرادی که به مدت هشت سال مورد قلدری و نسل‌کشی رژیم کی‌یف قرار گرفتند»، عنوان کرد.

به گفته وی، برای این منظور، برنامه‌ریزی شده که «خلع سلاح و غیرنظامی سازی اوکراین» انجام شود، تا همه جنایتکاران جنگی که مسئول «جنایت‌های خونین علیه غیرنظامیان» در منطقه دونباس هستند، به دست عدالت سپرده شوند.

فارس

پربیننده ترین خبرها