زلال قرآن (586)؛

در برزخ و قیامت انسان‌ها به چند دسته تقسیم می شوند؟

در برزخ و قیامت انسان‌ها به چند دسته تقسیم می شوند؟
يکشنبه 21 فروردين 1401 - 17:43

العالم - زلال قرآن

انسان ها در بدو ورود به برزخ وقیامت چند گروه هستند.

گروه اول = انسان‌های پاک و مطهر و با اخلاص کامل که در دنیا مراتب سیر کمالی خویش را به درستی طی کرده باشند و به درجات عالی و اعلای انسانیت نائل شده باشند، چنین کسانی مبرّا از هرگناه و آلودگی وارد جهان آخرت می شوند، (مثل حضرات معصومین (ع)).

گروه دوم =

برای انسانهای آلوده به انواع معاصی و گناهان (صغیره و کبیره) در جریان عبور ازمواقف: احتضار، قبض روح، نزع، و وحشت های حاصل از مواجهه با نتیجه اعمال خود و...، وعذاب های حاصل ازآنها، تصفیه های زیرصورت می گیرد.

1– کدورت های روحی کسانی که کمترازآثارمعاصی تاثیر پذیرفته اند، درجریان عبورازمواقف یاد شده وتحمل فشارها وسختی های متناسب با میزان جرم وگناهانشان برطرف می شود و کارشان به جهنم منتهی نخواهد شد.
2– برای کسانی که دراثردردها و رنج ها وعذاب های مراحل مرگ و برزخ، کدورت های روحی اشان برطرف نشود مرحله بعد، عذاب های سخت تر قیامت درمواقف متعدد آن است تا بلکه با قرارگرفتن درفشارها وعذاب عای شدید تری، روح آنها ازآثارسوء گناهان و معاصی تصفیه شود و به طهارت لازم برسند.
3– برای کسانی که دراثرکثرت گناهان روحشان کاملاً آلوده شده باشد وباعبورازمواقف سخت وهولناک برزخ وقیامت به تصفیه روحی دست نیابند، کاربه جهنم منتهی خواهد شد، تا با لهیب آتش سوزان آن غلّ وغش ازباطن نفس آنها پاک شود وطلای ناب وخالص فطرت آنها لایق دارکرامت خداوند رحمان گردد، ودرپناه عنایات شافعان (ع) به مقام کریم موعود خود برسند.
4– برای کسانی که دراثرکفروشرک ونفاق وعناد وکثرت وشدت گناهان کبیره، وجودشان چنان آلوده وظلمانی شده باشد که آتش جهنم هم نتواند آن را ذوب وخالص گرداند، حکم خداوند قادرقهارخلود درآتش است که الی الابد درآن مخلد خواهند بود.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها