قدیروف: نیروهای روسیه کی‌یف را تصرف خواهند کرد

قدیروف: نیروهای روسیه کی‌یف را تصرف خواهند کرد
دوشنبه 22 فروردين 1401 - 12:09

رئیس منطقه چچن در روسیه تاکید کرد شکی وجود ندارد که نیروهای این کشور پایتخت اوکراین را تصرف خواهند کرد.

العالم - اروپا

«رمضان قدیروف» رئیس منطقه چچن در روسیه و از متحدان قدرتمند «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، امروز دوشنبه گفت که نیروهای روسیه نه تنها به بندر تحت محاصره ماریوپل، بلکه به کی‌یف پایتخت و دیگر شهرهای اوکراین نیز حمله خواهند کرد.

قدیروف در ویدئویی که در کانال تلگرامی خود منتشر کرد، گفت: نه تنها به ماریوپل، بلکه به مکان‌ها، شهرها و روستاهای دیگر نیز حمله خواهد شد. وی افزود: لوهانسک و دونتسک، ما در وهله اول (آن‌ها را) به طور کامل آزاد خواهیم کرد... سپس کی‌یف و همه شهرهای دیگر را خواهیم گرفت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، قدیروف که اغلب خود را به عنوان «سرباز پیاده‌نظام» ولادیمیر پوتین توصیف می‌کند، تاکید کرد که نباید در مورد کی‌یف شک کرد. قدیروف گفت: به شما اطمینان می‌دهم که یک قدم به عقب بازنمی‌گردد.

طبق این گزارش، مسکو پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱، دو جنگ با جدایی‌طلبان در چچن انجام داد، اما از آن زمان مبالغ هنگفتی را برای بازسازی به این منطقه سرازیر کرده و به قدیروف اختیار زیادی داده است.

رئیس‌جمهور روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ماه) در واکنش به درخواست کمک سران جمهوری‌های دونباس، آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین را اعلام و تأکید کرد که مسکو به هیچ عنوان قصد اشغال قلمروهای اوکراین را ندارد و هدف این کشور خلع سلاح و نازی‌زدایی اوکراین است.

اوایل فروردین «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که از آنجا اهداف اصلی فاز اول عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین تکمیل شده، روسیه از این پس بر آزادی دونباس تمرکز خواهد کرد. شویگو در این خصوص توضیح داد: پتانسیل رزمی نیروهای مسلح اوکراین به میزان قابل توجهی کاهش یافته و اکنون نیروهای روسیه می‌توانند بر دستیابی به هدف اصلی «آزادسازی دونباس» تمرکز کنند.

عملیات روسیه در اوکراین در حالی ادامه دارد که ژنرال «میخائیل میزینتسف» رئیس مرکز مدیریت دفاع ملی روسیه هشدار داده که کی‌یف برای قتل عام گسترده غیرنظامیان در لوهانسک از جمهوری‌های خودخوانده در دونباس آماده می‌شود. طبق این گزارش، این مقام روس گفت کی‌یف با کمک چندین کشور غربی در حال آماده شدن برای قتل عام گسترده غیرنظامیان است تا ارتش روسیه و نیروهای جمهوری خلق لوهانسک را مقصر این جنایات جلوه دهند.

در همین حال، شبکه سی‌ان‌ان بر اساس تصاویر ماهواره‌ای از صف هشت مایلی (۱۳ کیلومتری) کاروان نظامی ارتش روسیه به سمت مناطق شرقی و جنوبی اوکراین خبر داده است. مقامات اوکراینی می‌گویند که نبرد اصلی اکنون در شرق اوکراین در جریان است و توپخانه سنگین در سرتاسر منطقه دونباس در حال تبادل آتش است.

طی هفته‌های اول جنگ کاروان ۶۰ کیلومتری ارتش روسیه با انواع تجهیزات از طریق تصاویر ماهواره‌ای به سمت کی‌یف پایتخت اوکراین مشاهده شده بود. «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین اخیرا با اشاره به اینکه هدف اولیه روسیه از عملیات نظامی در اوکراین به دست آمده، از تمرکز بعدی مسکو بر شرق اوکراین خبر داد. سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه گفته خروج نیروهای این کشور از منطقه کی‌یف نشانه حسن‌نیت به منظور ایجاد شرایط مساعد برای مذاکرات صلح با طرف اوکراینی است.

فارس

پربیننده ترین خبرها