مقام‌های ارشد اروپا هدف جاسوس‌افزار اسرائیلی قرار گرفتند

مقام‌های ارشد اروپا هدف جاسوس‌افزار اسرائیلی قرار گرفتند
دوشنبه 22 فروردين 1401 - 14:20

رویترز گزارش داد، مقام‌های ارشد کمیسیون اروپا سال گذشته هدف جاسوس‌افزار ساخت شرکت صهیونیستی «گروه ان‌اس‌اُو» قرار گرفتند.

العالم - اروپا
به گفته دو مقام اتحادیه اروپا و اسناد بررسی شده توسط رویترز، مقام‌های ارشد کمیسیون اروپا سال گذشته هدف جاسوس‌افزار طراحی شده توسط یک شرکت صهیونیستی قرار گرفتند.

به نوشته رویترز، بر اساس یکی از اسناد، «دیدیه ریندرز» سیاستمدار ارشد بلژیکی که از سال ۲۰۱۹ به عنوان کمیسر عدالت اروپا خدمت کرده، از جمله افراد هدف بوده است. بر اساس این سند و یکی از افراد مطلع، حداقل چهار نفر دیگر از کارکنان کمیسیون اروپا نیز هدف قرار گرفتند.

این دو مقام اتحادیه اروپا گفتند، کمیسیون اروپا پس از پیام‌هایی که اپل به هزاران دارنده گوشی‌های آیفون در ماه نوامبر فرستاد، مبنی بر این که آن‌ها از سوی مهاجمان تحت حمایت دولت هدف قرار گرفته‌اند، از این موضوع مطلع شد. طبق این گزارش، این اولین باری بود که اپل هشدار انبوه به کاربران ارسال می‌کرد مبنی بر اینکه آن‌ها در تیررس هکرهای دولتی قرار دارند.

دو مقام مورد استناد رویترز در ادامه گفتند که این هشدارها باعث نگرانی فوری کمیسیون اروپا شد. در ایمیلی به تاریخ ۲۶ نوامبر که توسط رویترز بررسی شد، یک کارمند ارشد فناوری پیامی را برای همکارانی که سابقه کار در خصوص ابزارهای هک اسرائیل داشتند، ارسال و درخواست کرد که حواسشان به هشدارهای بیشتر اپل باشد. این کارمند در ایمیلی که توسط رویترز بررسی شد، گفت: با توجه به ماهیت مسئولیت‌های شما، یک هدف بالقوه هستید.

خبرگزاری انگلیسی در ادامه نوشته که قادر به تعیین اینکه چه کسی از جاسوس‌افزارهای اسرائیل برای هدف قرار دادن ریندرز و همکارانش در بروکسل استفاده کرده و آیا این تلاش‌ها موفقیت‌آمیز بوده یا خیر و اگر موفق بوده، هکرها ممکن است چیزی به دست آورده باشند، ناتوان بود.

به نوشته خبرگزاری رویترز، دیدیه ریندرز و سخنگوی وی به درخواست‌های مکرر این خبرگزاری برای اظهارنظر پاسخ ندادند. سخنگوی کمیسیون اروپا و اپل هم از اظهارنظر در این خصوص خودداری کردند.

طبق این گزارش، محققان امنیتی گفته‌اند که دریافت‌کنندگان این هشدارها بین فوریه و سپتامبر ۲۰۲۱ با استفاده از نرم‌افزار پیشرفته ForcedEntry تولید «ان‌اس‌اُو گروپ» شرکت اسرائیلی نظارت سایبری برای کمک به آژانس‌های جاسوسی خارجی که بتوانند از راه دور و به‌طور نامحسوس کنترل آیفون‌ها را به دست بگیرند، هدف قرار گرفتند. رویترز قبلا گزارش داده بود که یک ارائه‌دهنده کوچکتر جاسوس‌افزار اسرائیلی به نام «کوادریم» QuaDream هم ابزار تقریباً مشابهی را به مشتریان دولتی فروخته است.

شرکت ان‌اس‌اُو در بیانیه‌ای اعلام کرد که مسئولیتی در قبال تلاش‌ها برای هک ندارد و مدعی شد که هدف‌گیری توصیف شده توسط رویترز نمی‌توانسته با نرم‌افزار این شرکت انجام شود. این شرکت صهیونیستی با چند پرونده قضایی روبرو است و اخیراً توسط مقامات آمریکایی به دلیل نقض حقوق بشر در فهرست سیاه قرار گرفت.

به گفته این دو منبع اتحادیه اروپا که خواستند نامشان فاش نشود، کارشناسان فناوری اطلاعات برخی از تلفن‌های هوشمند مقامات اروپایی را برای نشانه‌هایی از دستکاری بررسی کردند، اما نتایج قطعی نبود. رویترز همچنین نتوانست تعیین کند که آیا کمیسیون اروپا همچنان در حال بررسی این موضوع است یا خیر.

اخبار هدف گرفته شدن کارکنان کمیسیون اروپا در حالی است که اتحادیه اروپا به دنبال ایالات متحده، بررسی دقیق‌تر عرضه‌کنندگان نرم‌افزارهای جاسوسی مانند ان‌اس‌او را در دستورکار قرار داده است. به گفته «سوفی این ولد» قانونگذار اتحادیه اروپا، پارلمان اروپا قرار است در ۱۹ آوریل کمیته تحقیقی را برای بررسی استفاده از نرم‌افزارهای نظارتی در کشورهای عضو راه‌اندازی کند. وی که از تشکیل این کمیته حمایت کرده، به رویترز گفت که از هدف قرار گرفتن مقامات کمیسیون اروپا بی‌اطلاع بوده و این خبر را مانند «دینامیت» خوانده است. وی افزود: ما واقعاً باید توضیحی بیابیم.

این کمیته پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر هک شدن تلفن‌های سیاستمداران ارشد اپوزیسیون در لهستان با جاسوس‌افزارهای اسرائیلی و همچنین منتقدان برجسته و روزنامه‌نگاران تحقیقی در مجارستان، تشکیل شد. مقامات لهستانی و یکی از قانونگذاران حزب حاکم مجارستان اذعان کرده‌اند که دولت‌های آن‌ها نرم‌افزار شرکت ان‌اس‌او را خریداری کرده‌اند، اگرچه دو کشور هر تخلفی را در رابطه با اتهامات جاسوسی داخلی رد کرده‌اند.

افشای رسوایی جاسوسی با استفاده از «پگاسوس»

پیش‌تر جاسوسی با استفاده از جاسوس‌افزار پگاسوس ساخت شرکت ان‌اس‌او علنی شد و علی‌رغم رسوایی‌های پی در پی این شرکت، مقام‌های صهیونیستی تلاش دارند تا مقام‌های آمریکایی را راضی کنند که از تنبیه آن بپرهیزند.

اواسط ژوئیه ۲۰۲۱ هفده سازمان رسانه‌ای گزارش داده بودند که از پگاسوس برای هک موفق ۳۷ گوشی‌ هوشمند متعلق به خبرنگاران، مقام‌های دولتی و فعالان حقوق بشر از سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است. رسانه‌های مختلفی از جمله «واشنگتن پُست»، «لوموند»، «گاردین» و چند منبع دیگر فاش کرده بودند که این جاسوس‌افزار صهیونیستی به برخی از کشورها از جمله عربستان سعودی و امارات عربی متحده فروخته شده و از آن برای هک اطلاعات گوشی چند شخصیت مهم در سطح جهان استفاده شده است.

به گزارش فارس، افشای رسوایی جاسوس‌افزار صهیونیستی پگاسوس واکنش‌های بین‌المللی زیادی را به همراه داشت به طوری که «اگنس کالامار» دبیرکل عفو بین‌الملل هم در بیانیه‌ای اعلام کرد پروژه‌ پگاسوس نشان می‌دهد که چگونه جاسوس‌افزار شرکت ان‌اس‌او، سلاح مطلوب دولت‌های سرکوبگر است و آن را ابزاری برای ترساندن رسانه‌های منتقد خواند.

پربیننده ترین خبرها