حکومتداری به سبک بن‌سلمان؛ 2 میلیارد دلار پاداش در تقدیر از حمایت‌های کوشنر

حکومتداری به سبک بن‌سلمان؛ 2 میلیارد دلار پاداش در تقدیر از حمایت‌های کوشنر
دوشنبه 22 فروردين 1401 - 22:50

روزنامه آمریکایی "نیویورک‌تایمز" امروز در گزارشی فاش کرد که صندوق سرمایه‌گذاری عربستان سعودی، که شخص ولیعهد بر آن نظارت دارد، 6 ماه پس از خروج جرد کوشنر- داماد ترامپ- از کاخ سفید، به ارزش 2 میلیارد دلار در شرکت او سرمایه‌گذاری کرده است.

العالم- کشکول

در گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز آمده است گفته می‌شود کمیته مسئول بازرسی سرمایه‌گذاری‌های صندوق حاکمیتی سرمایه‌گذاری عربستان، نسبت به قرارداد پیشنهادی با شرکت سهام خصوصی "افینتی پارتنرز" که توسط کوشنر تاسیس شده، ابراز نگرانی کرده بود اما محمد بن سلمان به این مخالفت توجهی نکرد.

در همین حال، این کمیته، سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری در شرکت سرمایه‌گذاری خصوصی استیون منوچن، وزیر سابق خزانه‌داری آمریکا را تایید کرد. طبق گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، شرکت منوچن در حوزه امنیت سایبری، فناوری مالی و سرگرمی فعالیت می‌کند که همگی با اولویت‌های عربستان سعودی همخوانی دارند، در حالی که کوشنر حوزه فعالیت خود را مشخصا اعلام نکرده است.

صندوق کوشنر اعلام کرد که 2.5 میلیارد سرمایه تحت مدیریت دارد که بخش اعظم آن - یعنی دو میلیارد دلار - را عربستان تامین کرده است؛ در حالی که شرکت منوچن 2.7 میلیارد دلار سرمایه را از 33 سرمایه‌گذار مختلف جذب کرده است.

علاوه بر این، جای تعجب دارد که سرمایه‌گذاری این صندوق سعودی در شرکت کوشنر، که تجربه و سابقه کمی در سرمایه‌گذاری خصوصی دارد، از سرمایه‌گذاری این صندوق در شرکت منوچن، که پیش از انتخاب شدن به عنوان وزیر خزانه‌داری در دولت ترامپ هم سرمایه‌گذار موفقی بود، کمتر است.

برخی می‌گویند که به‌ نظر می‌رسد عربستان دارد با این کار، حمایت‌های کوشنر در دولت ترامپ از عربستان را جبران می‌کند. برخی ‌هم معتقدند که ریاض به دنبال کسب حمایت ترامپ در صورت نامزد شدن و پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 آمریکاست.

همانطور که می‌دانیم زمانی‌که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا( سیا) نقش محمد بن سلمان را در قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد مورد تأکید قرار داد کوشنر نقشی رهبری را در دولت ترامپ در دفاع از ولیعهد سعودی ایفا کرد. کوشنر همچنین نقش بزرگی در فروش تسلیحات به ارزش 110 میلیارد دلار طی 10 سال، ایفا کرد و از این قرارداد و دیگر قراردادهای تسلیحاتی، در برابر خشم کنگره درخصوص قتل خاشقجی و جنگ یمن، محافظت می‌‌کرد.

بدیهی است که این پاداش ولیعهد سعودی به کوشنر به خاطر خدمات قبلی‌اش نیست بلکه به خاطر خدماتی که در آینده و در صورت بازگشت احتمالی ترامپ به کاخ سفید در سال 2024 است. کوشنر یکی از نزدیکان به حلقه ترامپ و از صهیونیست‌های راستگرای آمریکایی است و بن‌سلمان نیز از حکومت سعودی را از طریق گروه‌ها و شخصیت‌هایی در کاخ سفید و کنگره اداره و بودجه این کشور را به شکل وحشیانه‌ای- همانطور که نیویورک‌تایمز فاش کرده- به دولت آمریکا پمپاژ می‌کند.

پربیننده ترین خبرها