سیاستمداران لبنانی بر سر سفره سفیر سعودی!

سیاستمداران لبنانی بر سر سفره سفیر سعودی!
چهارشنبه 24 فروردين 1401 - 17:42

کارشناسان و ناظران بر این باورند که ولید البخاری، سفیر عربستان سعودی با برپایی ضیافت غذا با حضور سیاستمداران حامی عربستان در تلاش است تا نقش عربستان در لبنان را احیا کند.

العالم – نظرکده

پژوهشگران سیاسی از توهین پروتکلی عربستان به نخست وزیر لبنان و آوردن او به میز غذا آنهم قبل از دیدار رسمی با نخست وزیر این کشور انتقاد کردند.

آنان گفتند که مهم ترین نکته این ضیافت، زمان بندی آن است، چرا که لبنان به ویژه در پنج ماه گذشته با بحران شدید اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مواجه است که عربستان سعودی به خاطر مخالفتش با مقاومت آن را ایجاد کرده است.

پژوهشگران سیاسی تاکید کردند که بازگشت عربستان سعودی به لبنان به مسیر فرانسوی - سعودی مرتبط است که با تماس مکرون رئیس ‌جمهور فرانسه و بن سلمان ولیعهد سعودی با نجیب میقاتی نخست‌ وزیر لبنان آغاز شده است.

این بازگشت همزمان با تفاهم اصولی با صندوق بین المللی پول و آتش بس در یمن است.

سفیر سعودی در تلاش است تا خود را در لبنان فعال نشان دهد، ابتدا قرار بود با رئیس‌ جمهور دیدار کند، اما ابتدا نخست‌ وزیر را به میز غذایش دعوت کرد تا بعدا در کاخ بعبدا با وی دیدار کند.

پژوهشگران سیاسی گفتند که این روش ملاقات با نخست وزیر در شأن وی نیست.

متخصصان روابط بین الملل معتقدند حاضران بر سر میز غذای عربستان بدون دستور پایتخت های غربی هیچ قدمی بر نمی دارند.

کارشناسان گفتند که اردوگاه مقاومت در لبنان، دارای خاستگاه، هوادارانی ثابت و اصول و دستور کار مشخص است، در حالی که طرف مقابل که همان اشخاصی هستند که در ضیافت سعودی حضور یافتند، درصورتیکه حمایت غرب را از دست بدهند دیگر در لبنان جایگاهی نخواهند داشت به این دلیل که متکی به حمایت سیاسی غرب و پول رژیمهایی مانند سعودی می باشند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها