در کنفرانس خبری مشترک؛

امیرعبداللهیان از توافق اولیه درباره آزادسازی مطالبات مالی ایران نزد یکی از بانک‌های خارجی خبر داد/ فؤاد حسین: امیدواریم از گفت‌گوهای بسته و محرمانه ایران و عربستان به گفت‌وگوهای علنی برسیم

امیرعبداللهیان از توافق اولیه درباره آزادسازی مطالبات مالی ایران نزد یکی از بانک‌های خارجی خبر داد/ فؤاد حسین: امیدواریم از گفت‌گوهای بسته و محرمانه ایران و عربستان به گفت‌وگوهای علنی برسیم
چهارشنبه 24 فروردين 1401 - 20:20

وزیر خارجه گفت: توافقی در خصوص آزادسازی مطالبات مالی ما نزد یکی از بانک‌های خارجی به وجود آمده و روز گذشته هیأتی از یکی از کشورها برای پیگیری مراحل اجرایی آن در تهران بود و مذاکراتی انجام و درباره زمان و چگونگی آزادسازی این مبالغ توافق اولیه‌ای را به عمل آوردیم.

العالم _ ایران / سیاسی

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که عصر امروز (چهارشنبه) ۲۴ فروردین ماه میزبان فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق بود، پس از دیدار و گفت‌وگوی با همتای عراقی در نشست خبری مشترک حضور یافت و ضمن تشریح گفت‌وگوهای انجام شده به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ابتدای این نشست خبری ضمن خیرمقدم به همتای عراقی گفت: امروز در خصوص موضوعات متنوعی با هم گفت‌وگو کردیم. درباره موضوعات دوجانبه و از جمله موضوعاتی که در مباحث دوجانبه گفت‌وگوهای امروز مورد توجه دو هیأت ایرانی و عراقی قرار گرفت تأکید بر اهمیت لغو روادید زمینی بین دو کشور بود. امیدواریم در آینده نزدیک با توجه به فاصله گرفتن دو کشور از بحران و شرایط حاد ویروس کرونا قادر باشیم که رفت و آمدهای اتباع دو کشور را از طریق مرزهای زمینی گسترش دهیم. طبعا صنعت توریسم بین دو کشور می‌تواند نقش مهمی در توسعه هر چه بیشتر مناسبات ایفا کند.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: آرزو کردیم طرف عراقی این موضوع را پیگیری کند که اتباع دو کشور با خودروهای شخصی و خانواده‌های خود به استان‌های دو کشور سفر سیاحتی و زیارتی داشته باشند.

وزیر خارجه بیان کرد: می‌توانیم در ماه‌های آینده روابط را در عرصه‌های مختلف گسترش دهیم. در هفت ماهه گذشته دولت سیزدهم حجم تبادلات تجاری و همکاری های دو کشور چهار و نیم برابر مدت مشابه قبلی افزایش یافته است. بر نقش مهم منطقه‌ای عراق تأکید و از نقش دولت عراق برای ایجاد تفاهم منطقه‌ای قدردانی کردیم و بر اهمیت گفت‌وگوهای منطقه ای با حضور اهل منطقه تأکید کردیم و از تلاش های دولت عراق برای از سرگیری گفت‌وگوهای ایرانی سعودی استقبال کردیم. امیدواریم منطقه ما شاهد ثبات، امنیت، پیشرفت و رفاه هر چه بیشتر باشد.

وی افزود: تحولات در یمن و استقبال از برقراری آتش بس در یمن و تاکید بر لغو محاصره انسانی و گفت‌وگوهای یمنی - یمنی اتفاق نظر داشتیم. در سوریه بخش‌هایی از خاک این کشور در اشغال پایگاه‌های نظامی مخالفت خود را اعلام می‌کنیم و مردم سوریه باید در سایه استقلال و حاکمیت و تمامیت ارضی نسبت به آینده خود تصمیم بگیرند.

وزیر خارجه کشورمان گفت: آخرین تحولات در افغانستان مورد گفت‌وگو قرار گرفت و از تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان حمایت می‌کنیم. اتفاق ناگواری در مقابل سفارت ایران در کابل و سرکنسولگری در هرات رخ داد دولت مرکزی افغانستان با اعزام والی هرات مراتب ناخرسندی و محکومیت این اقدام را به صراحت اعلام کردند و امروز هم جمع بزرگی از مردم و گروه‌های سیاسی افغانستان با حضور در مقابل نمایندگی‌های ایران با تقدیم گل تلاش کردند نشان دهند دشمنان مشترک دو کشور قادر نخواهند بود با توطئه افکنی باعث بروز مشکلات و ناامنی در مرزهایا مشترک و روابط دو کشور شوند. همچنان شناسایی هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان را منوط به تشکیل دولت فراگیر در این کشور می‌دانیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره آزادسازی بخشی از دارایی‌های ایران نیز اظهار داشت: توافقی در خصوص آزادسازی مطالبات مالی ما نزد یکی از بانک‌های خارجی به وجود آمده و روز گذشته هیأتی از یکی از کشورها برای پیگیری مراحل اجرایی آن در تهران بود و مذاکراتی را با مقامات بانک مرکزی و مقامات اقتصادی وزارت خارجه ما به عمل آوردند و درباره زمان و چگونگی آزادسازی این مبالغ توافق اولیه‌ای را به عمل آوردیم.

فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق در نشست خبری مشترک با همتای ایرانی خود ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران گفت: با ایرانیها یک موضوع ثابت داریم و آن بحث زیارت عتبات مقدسه توسط ایرانی‌ها و چگونگی تسهیل این سفرهاست.

فؤاد حسین افزود: سفر زیارتی بخشی از گفت وگوها بود که بتوانیم آن را تسهیل کنیم.

این دیپلمات عالیرتبه عراقی بیان کرد: امنیت عراق مرتبط با امنیت ایران است. ایران و عراق دو کشور همسایه هستند و روابط اقتصادی، فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی با قدرت بین دو کشور وجود داشته و دارد. زمانی مشکل امنیتی باشد باید راه گفت‌وگو را در پیش بگیریم. درها برای گفت وگو باز است چه در بغداد و امیدواریم این درها در تهران باز باشد که گفت‌وگوهای فشرده‌ای را در مسائل امنیتی باز کنیم.

وی گفت: برادران ایرانی برخی شکایت‌ها را درباره برخی مسائل امنیتی دارند و باید با صراحت در این باره صحبت کنیم و باید این مسائل را از راه‌های دیپلماتیک و گفت‌وگو حل کنیم. این مسائل را حل خواهیم کرد. همچنین درباره گفت‌وگوهای ایران و عربستان بحث کردیم.

فؤاد حسین ادامه داد: وزیر خارجه ایران درباره افغانستان صحبت و دیدگاه ایران را در این زمینه بیان کرد. درباره افغانستان با ایران هم نظر هستیم که باید حکومتی فراگیر در این کشور تشکیل شود و این دولت دربرگیرنده همه اقوام و طرف‌های افغانستانی باشد. افغانستان نیازمند ثبات است. عراق از آتش بس در یمن استقبال کرده و همه طرف هایی که در تحقق آتش بس نقش داشتند قدردانی می‌کند. امیدواریم گفت‌وگوها ادامه یابد تا راهکار مسالمت آمیز برای وضعیت یمن ایجاد شود و ملت یمن و منطقه رنجشان پایان یابد.

وی گفت: در سوریه نیازمند ثبات هستیم. ثبات سوریه بر عراق مستقیما تاثیرگذار است و عدم ثبات در سوریه تاثیر منفی بر عراق خواهد داشت. باید به سوریه کمک کرد تا امنیت و استقرار و ثبات را در کشورش برقرار کند و از همه تلا‌ش ها در این راستا حمایت می‌کنیم.

وزیر خارجه عراق درباره گفت‌وگوهای ایران و عربستان نیز بیان کرد: این گفت‌وگوها ادامه داشته و برای مدتی متوقف شد و امیدواریم دور بعدی این گفت‌وگوها بین ایران و عربستان برگزار شود. مشخص است که گفت وگو تا الان در چارچوب مشارکت دستگاه امنیتی دو طرف بوده است و از سمت ایران نماینندگانی از وزارت خارجه بوده‌اند ولی چارچوب گفت‌وگوها بین دستگاه‌های امنیتی بوده است. برخی مسائل بوده که باید بحث شود. امیدوارم بزودی نشست بعدی برگزار شود. گمانه زنی‌های درباره زمان آن مطرح شده است و به صراحت نمی‌توانم درباره زمان نشست صحبت کنم ولی طرفین مایل به انجام آن هستند.

وی گفت: امیدوارم بتوانیم به مراحل بعدی این گفت‌وگوها برسیم و از گفت‌گوهای بسته و محرمانه به گفت‌وگوهای علنی برسیم. وضعیت بعد از برقرار آتش بس در یمن سمت و سوی دیگری پیدا کرده است. آتش بس در یمن حاصل تلاش طرف‌های منطقه‌ای، یمنی و بین‌المللی بود و این آتش بس می‌تواند یکی از دلایلی باشد که زمینه از سرگیری گفت‌وگوها را فراهم کند که برسیم به گفت‌وگوهای دیپلماتیک و غیرمحرمانه. بخشی از گفت‌وگوها درباره مسائل منطقه‌ای بوده و عراق نقش پررنگی در این زمینه داشته است.

پربیننده ترین خبرها