فعال سیاسی عراقی: انتخاب دوباره الکاظمی برای نخست وزیری یک رویا است

فعال سیاسی عراقی: انتخاب دوباره الکاظمی برای نخست وزیری یک رویا است
شنبه 27 فروردين 1401 - 17:46

نماینده سابق و رئیس فراکسیون « بیارق الخیر » مجلس عراق گفت که بازگشت « مصطفی الکاظمی » نخست وزیر پیشبرد امور ( موقت ) به این سمت برای دومین بار ، یک رویا است.

العالم ـ عراق

محمد الخالدی در گفت و گو با پایگاه خبری المعلومه عراق اظهار داشت: همه نیروهای سیاسی از جمله ائتلاف سه‌گانه از حمایت «الکاظمی» برای تصدی دوباره وی دست برداشته‌اند و آنچه که در حال حاضر درباره احتمال بازگشت وی به عنوان یک نامزد مورد توافق برای دومین بار یا حتی برای یک دولت انتقالی تبلیغ می‌شود، رویاهای سیاسی است.

وی افزود: نیروهای سیاسی از هر نوع گرایش به خوبی از اشتباهات الکاظمی در پرونده‌های اقتصادی و امنیتی آگاه هستند و نمی‌خواهند در مقابل طرفداران خود در موقعیت شرم‌آوری قرار گیرند، به‌ویژه اینکه دولت وی (الکاظمی) با مدیریت ضعیف پرونده اقتصادی وعدم کنترل افزایش قیمت در بازارها، آسیب زیادی به بخش بزرگی از عراقی‌ها به ویژه به فقرا وارد کرده است.

الخالدی با بیان اینکه صحنه عراق، بسیار پیچیده است، افزود: اما مشکل انسداد سیاسی به مرحله‌ای خواهد رسید که همه طرف‌ها را به نشستن بر سر یک میز گفت و گوی سازنده سوق می‌دهد، به‌ویژه اینکه بحران‌ها می‌طلبد تا یک موضع ملی اتخاذ شود و کشور را از بحران نجات دهد.

وی اضافه کرد: الکاظمی در تلاش است تا با وجود مشکلات شدید و اختلافات بین احزاب، با مانورهای سیاسی، برخی نیروها را به حمایت از خود به عنوان گزینه‌ای برای اداره دولت بعدی سوق دهد.

در زمان کنونی بیش از ۶ ماه از برگزاری انتخابات پارلمان عراق می‌گذرد و روند تشکیل دولت جدید این کشور همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش ایرنا، کارشناسان علت اصلی تأخیر در تشکیل دولت جدید عراق را عدم تفاهم ائتلاف‌های سیاسی بر سر چگونی تشکیل دولت و همچنین تقلای ائتلاف سه گانه صدر-بارزانی-حلبوسی برای تشکیل دولت اکثریت و حذف بخش بزرگی از احزاب سیاسی ارزیابی می کنند.

کارشناسان معتقدند که این ائتلاف سه گانه که کمتر از دو سوم کرسی پارلمان را در اختیار دارد، برای تشکیل دولت جدید عراق چاره ای به جزء دعوت از چارچوب هماهنگی شیعیان، ندارد.

پربیننده ترین خبرها