ایاد علاوی: قانون اساسی عراق بر مبنای اراده آمریکا تدوین شده است

ایاد علاوی: قانون اساسی عراق بر مبنای اراده آمریکا تدوین شده است
سه شنبه 30 فروردين 1401 - 16:19

اولین نخست وزیر عراق پس از سقوط رژیم صدام، خبر داد که در آن زمان، آمریکاییها در تدوین قانون اساسی این کشور مداخله کردند.

العالم - عراق

«ایاد علاوی» نخست وزیر اسبق عراق جزئیات تازه‌ای از مداخلات ایالات متحده آمریکا در این کشور مطرح و تأکید کرد که آمریکایی ها در تدوین قانون اساسی عراق هم مداخله کردند.

پایگاه خبری المعلومه به نقل از علاوی گزارش داد، در زمان نخست وزیری، «طرف آمریکایی، خواستار این بود که قانون اساسی به صورت فوری تدوین شود و گروههای سیاسی را نیز مجبور کرد که به گونه‌ای آن را تدوین کنند که از نظر حقوقی، حرفه‌ای نبود».

وی با بیان اینکه تدوین قانون اساسی عراق، فقط در بازه زمانی دو ماهه انجام شد، تأکید کرد، قانون اساسی عراق، اشتباهات بسیاری دارد و پس از تدوین نیز سه نسخه از آن وجود دارد که در بندهای آن، اختلاف هست.

این در حالی است که علاوی شهریور 1399 نیز گفته بود که آمریکا رهبری یک توطئه علیه عراق را با همکاری فرانسه و بریتانیا در ائتلاف بین‌المللی در دست گرفته است تا عراق را نابود کند.

وی در این زمینه تأکید کرد: اوضاع در عراق بسیار سخت و دشوار است و نمی‌توان با برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام و نامشخص آن را اصلاح کرد.... برخی طرف‌های بین‌المللی نیز طی ۱۷ سال گذشته به دنبال تخریب کشور به هر شیوه ممکن هستند».

علاوی که نخستین نخست‌وزیر پس از سقوط صدام بود، تصریح کرد: آمریکا با همکاری فرانسه و بریتانیا توطئه برای تخریب عراق را هدایت می‌کند و ترکیه نیز با حمایت از شبه‌نظامیان مسلح در داخل عراق و برخی طرف‌های سیاسی به دنبال ایجاد نابسامانی در این کشور است.

فارس

پربیننده ترین خبرها