الجزایر بازگشت سفیر این کشور به مادرید را مشروط کرد

الجزایر بازگشت سفیر این کشور به مادرید را مشروط کرد
سه شنبه 30 فروردين 1401 - 19:28

الجزایر بازگشت سفیر این کشور به مادرید را به ارائه توضیحات از سوی دولت اسپانیا در خصوص دلایل تغییر موضع این کشور در خصوص صحرای غربی به سود مغرب منوط کرد.

العالم - الجزایر

پایگاه خبری «مرصد مینا» (دیده بان آسیای غربی و شمال آفریقا) امروز (سه شنبه) به نقل از مسئول ویژه صحرای غربی و کشورهای مغرب عربی در وزارت امور خارجه الجزایر اضافه کرد که مقامات این کشور برای بازگشت سفیر الجزایر به مادرید در چارچوب توضیحات گذشته از سوی مقامات اسپانیا در خصوص صحرای غربی و بر اساس مبانی روشن و مورد انتظار مطابق با قوانین بین المللی تصمیم خواهند گرفت.

«عمار بلانی» افزود: موضوع، خشم موقت الجزایر نیست که با گذشت زمان از بین برود.

دولت اسپانیا که همواره در قبال صحرای غربی موضع بیطرفانه داشت ۲۷ اسفند سال گذشته بصورت ناگهانی مواضع خود در قبال صحرای غربی را تغییر داد و حمایت خود را از پیشنهاد مغرب برای اعطای خودمختاری به صحرای غربی، به جای برگزاری همه پرسی اعلام کرد.

در پی این اقدام، وزارت خارجه الجزایر سفیر خود در اسپانیا را در واکنش به مواضع مادرید در خصوص مساله صحرای غربی فراخواند.

همچنین «پولیساریو» در واکنش به این موضع اسپانیا، رابطه خود با مادرید را قطع کرد و گفت که دولت اسپانیا در قبال مردم صحرا و سازمان ملل به عنوان نیروی مدیریتی منطقه، مسئولیت‌هایی دارد.

در همین حال «پدرو سانچز» نخست وزیر اسپانیا در اظهاراتی که توسط رسانه‌ها منتشر شد، ابراز امیدواری کرده است که بتواند این مشکل دیپلماتیک را در مدت زمان کوتاهی حل کند و کشورش بتواند رابطه مثبت و راهبردی با مراکش و الجزایر برقرار کند.

با این حال اسپانیا ادعا کرد که موضع خود را تغییر نداده است، بلکه صرفا یک گام اضافی برداشته است تا در حل مناقشه بین مغرب و جبهه پولیساریو از زمانی که اسپانیایی‌ها این منطقه را در سال ۱۹۷۵ ترک کردند، کمک کند.

مادرید هدف اصلی احیای روابط با رباط را تضمین همکاری خود در مبارزه با مهاجرت غیرقانونی از مغرب جایی که بیشتر مهاجران از آنجا به اسپانیا می‌روند، بیان کرد.

ناظران سیاسی معتقدند که مغرب از مهاجرت غیرقانونی به عنوان ابزاری برای فشار علیه اسپانیا استفاده می‌کند.

صحرای غربی منطقه‌ای است در شمال غرب آفریقا و جنوب کشور مغرب که جبهه آزادیبخش پولیساریو و پادشاهی مغرب بر سر کنترل آن مناقشه دارند.

ساکنان منطقه عموما مردمانی عرب تبار هستند. هنگامی که اسپانیا از صحرای غربی خارج شد، این سرزمین ۷۵۰ هزار نفر جمعیت داشت اما اکنون کمتر از ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد. بخش عمده‌ای از جمعیت در سال‌های جنگ پلیساریو به کشورهای اطراف مهاجرت کرده‌اند.

جبهه پولیساریو از سال ۱۹۷۶ کشوری به نام جمهوری دموکراتیک عربی صحرا در مستعمره پیشین اسپانیا ایجاد کرده است. هم اکنون جمهوری صحرا تنها کنترل ۲۰ تا ۲۵ درصد از سرزمین‌های مورد ادعایش را در دست دارد. بخشی از سرزمین‌های مورد ادعای این دولت، مورد ادعا و کنترل مغرب است و این دولت آن را استان جنوبی می‌خواند.

سازمان ملل از سال ۱۹۹۱ مامور شده تا همه پرسی در این منطقه برگزار کند تا خواسته اصلی مردمان این منطقه بابت استقلال یا باقی‌ماندن تحت حکومت مغرب مشخص شود اما برگزاری این همه پرسی تاکنون به خاطر کارشکنی‌های گوناگون انجام نگرفته است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها