بررسی آخرین تحولات لیبی در گفتگو اختصاصی العالم با سخنگوی مجلس لیبی

بررسی آخرین تحولات لیبی در گفتگو اختصاصی العالم با سخنگوی مجلس لیبی
سه شنبه 30 فروردين 1401 - 21:40

عبدالله بلیحق، سخنگوی مجلس نمایندگان لیبی دلایل عدم برگزاری انتخابات و صدور احکام درباره نامزدهای انتخابات را بیان کرد.

العالملیبی

عبدالله بلیحق، سخنگوی مجلس نمایندگان لیبی در گفتگو با العالم اظهار داشت: موانع بسیاری بر سر راه برگزاری انتخابات وجود دارد، اما به طور کلی، مجلس نمایندگان برای برگزاری انتخابات در تاریخ مشخص (24 دسامبر سال 2021)، اقدامات لازم را انجام داد در این تاریخ فرمان انتخاب رئیس جمهور و قانون انتخاب مجلس نمایندگان جدید را صادر کرد.

بلیحق خاطرنشان کرد: اما رئیس کمیسیون عالی انتخابات از وجود قوه قهریه مانع برگزاری انتخابات خبر داد، این عوامل مانع از برگزاری انتخابات در تاریخ مقرر شد.

سخنگوی مجلس نمایندگان لیبی خاطرنشان کرد که رئیس کمیساریای انتخابات در جلسه‌ای با حضور کمیسیون عالی انتخابات، رئیس ثبت احوال و مسئولین امنیتی، اطلاعاتی و وزارت کشور علت‌های عدم برگزاری انتخابات را بیان کرده است.

سخنگوی مجلس نمایندگان لیبی تصریح کرد، کمیساریا از تقلب تعدادی از کاندیداها خبر داده است مانند نخست وزیر فعلی عبدالحمید الدبیبه که به مردم لیبی و جامعه بین المللی وعده داده بود که در انتخابات نامزد نشود.

بلیحق ادامه داد: این اقدام به مانعی در مسیر برگزاری انتخابات تبدیل شد چرا که اقدامات برخی از وزارت‌ها در راستا حمایت از الدبیه در انتخابات بود، مثلا وزارت کشور یک روز اعلام کرد برای تامین امنیت انتخابات آمادگی ندارد اما روز بعد برای برگزاری انتخابات اعلام آمادگی کرد.

این مقام مسئول لیبی خاطرنشان کرد که این مساله بر انتخابات تأثیر منفی گذاشت، علاوه بر آن شک و شبهه درباره تقلب در مدارک تحصیلی نیز وجود داشت، گزارش‌هایی امنیتی نیز درباره جعل شماره‌های ملی تعدادی از مردم منتشر شد که رئیس ثبت احوال قول داد این مشکل را از طریق بررسی سوابق مکتوب و الکترونیکی برطرف کند.

وی افزود: البته رئیس کمیساریای عالی انتخابات و رئیس سازمان احوال اعلام کردند که رسیدگی به این موضوع و بررسی سوابق نیازمند هشت ماه زمان است، علاوه بر آن رئیس کمیساریای عالی انتخابات اعلام کرد که این نهاد در زمینه انتشار فهرست‌های نهایی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در معرض تهدید واقع شده است.

بلیحق تصریح کرد: تهدیدهایی علیه رئیس کمیساریای انتخابات انجام شد و تعدادی از افراد مسلح به این کمیساریا در طرابلس حمله کردند، شبه نظامیان مسلح نیز به برخی از اسامی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری انتقاد دارند.

این مقام مسئول لیبی خاطرنشان کرد: همه این موارد باعث شد که انتخابات به موقع برگزار نشود و متعاقباً منجر به تشکیل کمیته نقشه راه مجلس نمایندگان شد تا با همه احزاب ارتباط برای ترسیم نقشه راه جدیدی و برگزاری انتخابات در زمانی دیگر که قابل اجرا باشد، تماس برقرار کند.

بلحیق به شبکه العالم گفت که احزاب مختلف لیبی درباره اصلاحیه دوازدهم قانون اساسی که شامل نقشه راه جدید است به توافق رسیده اند، البته برخی طرفهای خارجی می خواهند هرج و مرج در لیبی ادامه یابد که این دخالتها اثری منفی بر اوضاع کشور دارد.

وی توضیح داد که باید پیش نویس قانون اساسی بررسی شود زیرا بدون آنکه درباره آن همه پرسی برگزار شود، معلق مانده است، از سوی دیگر نقاط اختلافی مانند مؤلفه های فرهنگی نیز همچنان موجود است.

سخنگوی مجلس لیبی تصریح کرد که در صورت موفقیت در اصلاح نکات اختلاف برانگیز پیش نویس قانون اساسی، همه پرسی پیش نویس قانون اساسی دائمی کشور برگزار خواهد شد، اما در صورتیکه چنین رویدادی حادث نشود، کمیته ای برای تدوین قوانین بر اساس مقتضیات انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی تشکیل خواهد شد.

بلیحق گفت که دولت مستعفی دبیبه تا به امروز به صورت غیرقانونی کار می کند لذا پارلمان رویه های قانونی خود را در این زمینه اتخاذ کرده است.

وی افزود که پیشنهاد تعدادی از نامزدهای ریاست جمهوری مبنی بر تشکیل دولت کوچک جهت آمادگی برای برگزاری انتخابات در دستور کار ما نیست و مجلس نمایندگان پس از پایان دوره قانونی دولت الدبیبه، جدید را عملا تشکیل داده است.

بلیحق گفت که همه نهادها باید برای برگزاری انتخابات تلاش کنند و مجلس نمایندگان از برگزاری انتخابات تا قبل از 24 دسامبر 3 آذرماه حمایت می کند و امیدواریم از روند قانون اساسی حمایت شود.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها