آنکارا: برخی کشورهای ناتو خواستار تداوم جنگ اوکراین هستند

آنکارا: برخی کشورهای ناتو خواستار تداوم جنگ اوکراین هستند
پنج‌شنبه 1 ارديبهشت 1401 - 10:07

وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه برخی کشورهای ناتو برای تضعیف روسیه می‌خواهند جنگ در اوکراین ادامه یابد، گفت دیدار سران مسکو و کی‌یف در ترکیه هنوز روی میز است.

العالم - ترکیه
همزمان با نزدیک‌شدن جنگ اوکراین به پنجاه‌وهفتمین روز خود، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه از رویکرد برخی کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نسبت به این بحران انتقاد کرد.

چاووش‌اوغلو شامگاه چهارشنبه در مصاحبه‌ای تلویزیونی با شبکه «سی‌ان‌ان ترک» گفت، برخی از کشورهای عضو ناتو خواهان ادامه جنگ در اوکراین با هدف ضعیف‌تر شدن روسیه هستند.

وی با بیان اینکه ترکیه فکر نمی‌کرد که جنگ روسیه و اوکراین پس از مذاکرات صلح در استانبول تا این حد ادامه یابد، توضیح داد: «اما پس از نشست وزرای خارجه ناتو، این تصور ایجاد شد که کسانی در داخل کشورهای عضو ناتو هستند که خواهان ادامه جنگ هستند. [آنها گفتند] بگذارید جنگ ادامه یابد و روسیه ضعیف تر شود».

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» به نقل از این مصاحبه، وزیر خارجه ترکیه درباره احتمال دیدار سران روسیه و اوکراین در کشورش اظهار داشت که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه با «ولادیمیر پوتین» و «ولودیمر زلنسکی» در تماس مداوم است.

چاووش اوغلو ادامه داد: «رئیس جمهور اردوغان در روزهای آینده مجددا با سران (مسکو و کی‌یف) صحبت خواهد کرد. من امروز با (وزیر خارجه روسیه) سرگئی لاوروف و دیروز با (وزیر خارجه اوکراین) دمیترو کوله‌با صحبت کردم».

بر اساس این گزارش، وی با بیان اینکه دیدار پوتین و زلنسکی در ترکیه همچنان روی میز است، افزود: «در اصل، هر دو در زمانی که شرایط مناسب باشد، چیزهای مثبتی درباره دور هم جمع‌شدن می‌گویند».

پیش از این، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه روز چهارشنبه گفت فاجعه در دونباس و اقدامات تروریستی، مسکو را مجبور به آغاز عملیات برای کمک به هموطنان خود در لوهانسک و دونتسک کرد.

وزارت دفاع روسیه نیز با بیان اینکه بیش از یک‌هزار هدف نظامی اوکراین را طی عملیات ۲۴ ساعت گذشته نابود کرده‌اند، گفت ۴۰ نظامی اوکراینی نیز از پای درآمدند.

فارس

پربیننده ترین خبرها