کاخ سفید سفیر آمریکا در عربستان را معرفی کرد

کاخ سفید سفیر آمریکا در عربستان را معرفی کرد
شنبه 3 ارديبهشت 1401 - 10:05

کاخ سفید اعلام کرده رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد یک دیپلمات کهنه‌کار را به عنوان سفیر این کشور در عربستان سعودی معرفی کند.

العالم - امریکا

کاخ سفید جمعه اعلام کرد «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد یک دیپلمات باسابقه را به عنوان سفیر جدید آمریکا در ریاض تعیین کند.

کاخ سفید تصریح کرده «مایکل راتنی»، در صورت تأیید صلاحیتش در مجلس سنای آمریکا سفیر جدید آمریکا در عربستان خواهد بود. خبرگزاری رویترز نوشته راتنی که پیشتر کاردار سفارت آمریکا در بیت‌المقدس و همچنین نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه بوده نخستین دیپلمات حرفه‌ای در سه دهه گذشته خواهد بود که به عنوان سفیر آمریکا در عربستان منصوب می‌شود.

تعیین سفیر در بحبوحه انتشار گزارش‌های مختلف از بروز تنش در روابط میان عربستان سعودی و آمریکا منتشر می‌شود. چندی پیش رسانه‌ها گزارش دادند سران کمیته‌های امور خارجی و اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا به همراه ۲۰ قانونگذار دموکرات دیگر قصد دارند جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا را برای اتخاذ مواضع سخت‌تر علیه عربستان سعودی در خصوص لزوم همکاری با آمریکا در ارتباط با جنگ اوکراین و نقض حقوق بشر توسط ریاض، تحت فشار قرار دهند.

بایدن در دوران رقابت‌های انتخاباتی، عربستان سعودی را «دولت مطرود» توصیف کرده و وعده داده بود که ریاض را به دلیل نقض حقوق بشر تحت پیگیرد قرار خواهد داد، هر چند که از زمان ورود به کاخ سفید گامی در این راستا برنداشته است.

چندی پیش رسانه‌ها مدعی شده بود آمریکا از اینکه عربستان سعودی از همکاری با این کشور در تحولات اوکراین خودداری کرده نیز ناخرسند است. گفته می‌شود عربستان سعودی درخواست آمریکا را برای تولید بیشتر نفت و کاستن از قیمت سوخت در آمریکا در نتیجه جنگ اوکراین رد کرده است. ریاض همچنین وارد گفت‌وگوهایی با چین برای انجام بخشی از معاملات نفت با ارز یوان شده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها