اقدامات جدید ترکیه در راستای حمایت از تروریست‌های النصره در ادلب

اقدامات جدید ترکیه در راستای حمایت از تروریست‌های النصره در ادلب
شنبه 3 ارديبهشت 1401 - 17:40

خبرگزاری رسمی ترکیه ( آناتولی) در خبری کوتاه اعلام کرد که دستگاه اطلاعاتی ترکیه ( ام آی تی) دو تروریست داعشی را در جریان عملیاتی امنیتی در سوریه بازداشت کرد.

العالم- کشکول

این خبر در حالی گزارش شد که اطلاعات درخصوص ادلب بسیار درهم تنیده و چند وجهی و نیز فراتر از محدوده عملیات امنیتی سازمان اطلاعات ترکیه است. با پیگیری دقیق این اطلاعات، می‌توان تحولات در ادلب در آن بازه زمانی را به خبر مبهم و ناقصی" در پیوند داشت مبنی بر اینکه "اورهان موران" و "مصطفی قلیحلی" که ترکیه از بازداشت آنها در عملیاتی امنیتی در شمال سوریه خبر داده، از تاریخ 4 آوریل 2021 در زندان‌های گروه تروریستی جبهه النصره بودند. این دو از عناصر وابسته به گروه تروریستیِ تحت فرماندهی ابوذر المصری، از رهبران بارز گروه "حراس الدیم" هستند که در آوریل 2021 توسط جبهه النصره در یکی از جاده‌های فرعی منتهی به شهر "معره مصرین" در شمال شهر ادلب بازداشت شدند این امر یعنی تبادل اسرا میان جبهه النصره و اطلاعات ترکیه در چارچوب توافقی، که منابع احتمال می‌دهند در قالب پروسه بازیافت تروریست‌ها و حذف عناصر خارجی از مناطق تحت نفوذشان و تحویل آنها به دولت ترکیه است تا آنکارا آنها را به دیگر کشورهای درگیر، مانند افغانستان و اوکراین منتقل کند. پیشتر نیز برخی رسانه‌ها از تداوم اقدام ترکیه به انتقال عناصر مسلح سوری و اتباع دیگر به جنگ اوکراین خبر داده بودند.

منابع مطلع تأکید کردند طرف ترکی تروریست‌هایی از گروه‌های مسلح مختلف را از طریق هواپیمای امدادرسانی از فرودگاه استانبول به اوکراین منتقل می‌کند این هواپیما ابتدا در یکی از کشورهای اروپایی همسایه اوکراین فرود می‌آید و سپس این عناصر مسلح از طریق زمینی به داخل اوکراین و به بهانه امدادرسانی منتقل می‌شوند. همین منابع تأکید کرده بودند که روند انتقال عناصر مسلح و تجهیز آنها چند ماه قبل از عملیات نظامی روسیه در اوکراین آغاز شده بود و ترکیه شمار زیادی از این عناصر مسلح را با پوشش "نگهبانان شرکت‌های سرمایه‌گذاری ترکیه در اوکراین و یا کارگران آن شرکت‌ها" اعزام می‌کرد.

خبرگزاری آناتولی دو روز پیش از انتشار خبر فوق‌الذکر، اعلام کرده بود که گمرک حدود 2 میلیون 422 هزار قرص مخدر را که در دو کامیون در جعبه‌های ترشی جاسازی شده بودند، در نزدیکی گذرگاه باب الهوی کشف و ضبط کرد. منابع تأکید می‌کنند که این محموله مواد مخدر متعلق به گروه جبهه النصره بود و همین امر باعث شد که ابو محمد الجولانی به دولت ترکیه پیشنهاد داد در ازای چشم‌پوشی از این محموله، چند تا از اسیران، از جمله دو شهروند ترکیه و چند تن از اتباع دیگر که توسط این گروه زندانی شده‌اند آزاد می‌شوند. همین امر باعث خشم تکفیری‌ها در ادلب و انتقاد آنها از این تصمیم الجولانی شد که دلیلی عینی بر وجود اختلاف نظر تکفیری‌ها در این استان شمالی سوریه است.

همه این موارد نشان می‌دهد که روابط مستمر میان ترکیه و جبهه النصره یک اتحاد استراتژیک است و به همین دلیل است که ترکیه می‌خواهد چهره سیاه این گروه تروریستی را بزک و آن را به عنوان "گروهی میانه‌رو" معرفی کند. این بخشی از توطئه آمریکا و ترکیه برای برهم زدن توافقات آستانه و سوچی و بهره‌برداری از مشغول شدن جامعه جهانی به عملیات نظامی در اوکراین، است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها