پاسخ به یک سوال مهم؛ چند مرتبه به کرونا مبتلا می‌شویم؟

پاسخ به یک سوال مهم؛ چند مرتبه به کرونا مبتلا می‌شویم؟
يکشنبه 4 ارديبهشت 1401 - 17:09

به گفته متخصصان مصونیت در برابر کووید ۱۹ مانند سایر ویروس‌ها از بین می‌رود و ممکن است افراد همانند ویروس سرماخوردگی، بارها به این ویروس مبتلا شوند،

العالم _ کرونا

محققان هنوز نمی‌دانند چند بار امکان ابتلا به کووید ۱۹ وجود دارد اما ممکن است چندین بار به آن مبتلا شویم.

به گفته محققان مصونیت در برابر کووید ۱۹ مانند سایر ویروس‌ها از بین می‌رود و همانند ویروس سرماخوردگی، ممکن است افراد بارها به آن مبتلا شوند.

مطالعه‌ سازمان بهداشت جهانی(WHO) و امپریال کالج لندن که ماه دسامبر منتشر شد، نشان داد که سویه اومیکرون پنج برابر بیشتر از سویه‌های قبلی موجب عفونت مجدد می‌شود. محققان کالج امپریال دریافتند اومیکرون تا حد زیادی از مصونیت در برابر عفونت گذشته کووید ۱۹ جلوگیری می‌کند.

مطالعه تمام موارد تایید شده با آزمایش PCR در انگلستان بین ۲۹ نوامبر تا ۱۱ دسامبر ۲۰۲۱ به این نتیجه رسید که بیمارانی که قبلا به ویروس کرونا مبتلا شده بودند، تنها حدود ۱۹ درصد از محافظت در برابر اومیکرون برخوردار بودند. این رقم تقریبا مطابق با داشتن ۲ دوز واکسن کووید ۱۹ بود که دانشمندان تخمین زدند تا ۲۰ درصد در برابر سویه جدید موثر خواهد بود.

پروفسور نیل فرگوسن از امپریال کالج لندن در این زمینه گفت: داده‌ها اهمیت تزریق دوز تقویت‌ کننده را نشان می‌دهد و تصور می‌شود در برابر حدود ۵۵ تا ۸۰ درصد موارد علامت‌دار محافظت ایجاد می‌کند.

نتایج تحقیقات نشان داده است که ایمنی برای افرادی که از کووید ۱۹ بهبود می‌یابند، می‌تواند برای یک دوره حدودا سه ماه تا چند ساله ادامه داشته باشد؛ به این معنا که احتمال ابتلا به ویروس برای ۲ بار متوالی بسیار کم می‌شود اما ابتلای دوباره غیرممکن نیست.

دکتر ویلیام شافنر، استاد پزشکی پیشگیری و بیماری‌های عفونی در مرکز پزشکی دانشگاه واندربیلت در نشویل تنسی نیز گفت: برخی این تصور را دارند که پس از ابتلا به یک عفونت طبیعی، برای همیشه در برابر کووید مانند سرخک محافظت می‌شوند.

وی افزود: دو ویروسی که باعث این عفونت‌ها می‌شوند، بسیار بسیار متفاوتند و محافظت از ویروس کرونا پس از مدتی به‌ طور طبیعی کاهش می‌یابد.

هم اکنون آزمایش‌های مثبت خارج از دوره ۹۰ روزه به‌ عنوان عفونت مجدد به حساب می‌آیند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها