اعلام اتش‌بس روسیه در «ماریوپل» برای خروج امن غیرنظامیان

اعلام اتش‌بس روسیه در «ماریوپل» برای خروج امن غیرنظامیان
دوشنبه 5 ارديبهشت 1401 - 16:46

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد نیروهای این کشور و دونباس امروز (دوشنبه) آتش‌بس را در اطراف کارخانه فولاد محاصره شده «آزوف‌استال» در ماریوپل رعایت خواهند کرد تا غیرنظامیان به محل امن منتقل شوند.

العالم - اروپا

وزارت دفاع روسیه از گشودن کریدور بشردوستانه از کارخانه «آزوف‌استال» در ماریوپل برای خروج غیرنظامیان خبر داد و اعلام کرد سربازان روس در اطراف کارخانه فولاد محاصره شده آتش‌بس را رعایت خواهند کرد تا غیرنظامیان از همه جهات خارج شوند.

خبرگزاری «اسپوتنیک» هم به نقل از وزارت دفاع روسیه اعلام کرد نیروهای روسیه و شبه‌نظامیان جمهوری خلق دونتسک (از جمهوری‌خواه خوانده شرق اوکراین) به طور یکجانبه هرگونه فعالیت نظامی خود را در نزدیکی کارخانه آزوف‌استال از ساعت ۱۱:۰۰ به وقت گرینویچ (حدود ساعت ۳ و نیم به وقت تهران) روز دوشنبه (امروز) متوقف می‌کنند.

سرهنگ «میخائیل میزینتسف» رئیس مرکز مدیریت دفاع ملی روسیه گفت: یگان‌های مسلح به فاصله ایمن عقب‌نشینی کرده و خروج غیرنظامیان از منطقه مذکور را در هر جهتی که بخواهند میسر خواهند کرد.

نیروهای روسیه و دونباس کنترل بخش عمده شهر را در دست دارند، اما تعدادی از نیروهای اوکراینی از آزوف‌استال همچنان به عنوان سنگر استفاده می‌کنند. در همین حال، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین هفته گذشته ادعا کرد که حدود ۱۰۰۰ غیرنظامی نیز در این کارخانه باقی مانده‌اند.

میزینتسف گفت که هیچ مانعی برای خروج غیرنظامیان از نیروگاه آزوف‌استال به جز تصمیم کی‌یف و فرماندهان واحدهای ملی‌گرای اوکراینی برای استفاده از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی وجود ندارد.

روسیه قبلاً به نظامیان اوکراینی پیشنهاد داده بود که سلاح‌ها را زمین بگذارند و تسلیم شوند، اما آن‌ها نپذیرفتند. «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه روز پنجشنبه (اول اردیبهشت) حمله به این تاسیسات را لغو کرد و خواستار حفظ محاصره آن از سوی نیروهای روس شد.

مسکو از روز جمعه اعلام کرده برای اعلام آتش‌بس به‌منظور خروج غیرنظامیان از منطقه صنعتی کارخانه فولاد آزوف‌استال که تحت محاصره قرار گرفته، آمادگی دارد. روز شنبه قرار بود گذرگاهی برای خروج غیرنظامیان و مجروحان از این محوطه صنعتی شروع شود اما کی‌یف مدعی شد نیروهای روس مانع از تشکیل این گذرگاه شدند. نیروهای روس نیز اوکراینی‌ها را به تلاش برای بمب‌گذاری بر سر راه غیرنظامیان متهم کردند.

فارس

پربیننده ترین خبرها