گفتگوی اختصاصی العالم با «خضر حبیب» | فلسطین هرگز تسلیم نمی شود/ محاصره فلسطین طولانی ترین محاصره در تاریخ جهان/ اشغالگران می خواهند نزدیک به 300 هزار اوکراینی را به فلسطین بیاورد/ اجلاس نقب  ثمری جز ننگ برای سازکاران نداشت/ روز قدس یعنی «بیت المقدس» متعلق به مردم فلسطین است

گفتگوی اختصاصی العالم با «خضر حبیب» | فلسطین هرگز تسلیم نمی شود/ محاصره فلسطین طولانی ترین محاصره در تاریخ جهان/ اشغالگران می خواهند نزدیک به 300 هزار اوکراینی را به فلسطین بیاورد/ اجلاس نقب  ثمری جز ننگ برای سازکاران نداشت/ روز قدس یعنی «بیت المقدس» متعلق به مردم فلسطین است
سه شنبه 6 ارديبهشت 1401 - 19:57

خضر حبیب از رهبران «جنبش جهاد اسلامی» با بیان اینکه رژیم صهیونیستی می‌خواهد با سوءاستفاده از حمایت غرب و تلاش کشورهای سازشکار، نسل مردم فلسطین را ریشه‌کن کند، تاکید کرد اجرای سلسله عملیات های درون سرزمین‌های اشغالی که با عملیات "بئرالسبع نقب" آغاز شد، ضربه ای محکم به رژیم اشغالی و کشورهای سازشکار بود.

العالم - فلسطین اشغالی

روند سازش، این توهم را برای رژیم صهیونیستی ایجاد کرده بود که در شرایط امنیت پایدار و ارتقای جایگاه منطقه‌ای قرار گرفته اما سلسله عملیات های اخیر اثبات کرد رژیم صهیونیستی بسیار شکننده‌تر از چیزی است که ادعا می‌شود، غزه که دیگر عادت کرده همواره در ماه مبارک رمضان، از اوضاع سخت رنج ببرد و در عین حال با مقاومت خود، ملت فلسطین را سربلند کند، امروز شاهد همان اتفاقاتی است که در ماه رمضان سال گذشته تجربه کرد، زمانی که «شمشیر قدس» می‌درخشید، در همه جا، در صفحه همه تلوزیون ها و در همه میدان ها، درخشان بود.

امروز ما در فضایی زندگی می کنیم که تحولات جاری، می تواند غزه را با کمک مردم ما در کرانه باختری، قدس و سرزمین اشغالی، به سمت "نبرد جدید" با اسرائیل سوق دهد. در سایه تداوم حملات اسرائیل به فلسطینیان، یهودی سازی سرزمین فلسطین و اماکن مقدس، برانگیختن احساسات مسلمانان و فلسطینی ها به ویژه مردم غزه، تهاجمات پی در پی به مسجد الاقصی ممکن است اتفاقات جاری، ما را در چند روز آینده به رویارویی آشکار بکشاند به ویژه این که رژیم اشغالگر از جنایاتی که علیه فلسطینی ها انجام می دهد، به هیچ عنوان عقب نشینی نمی کند.

برای بررسی آخرین تحولات اوضاع فلسطین اشغالی، در این قسمت میزبان "خضر حبیب" رهبر جنبش جهاد اسلامی هستیم.

خلاصه‌ای از مهمترین نکات مطرح شده در این گفتگو:

  • مردم فلسطین با وجود اختلاف با این رژیم اشغالگر و پروژه صهیونیستی مبارزه می کنند
  • فلسطین یک قرن مبارزه کرد، مقاومت کرد اما پرچم سفید را بالا نبرد و هیچگاه در گذشته تسلیم نشد و در آینده نیز نخواهد شد
  • محاصره فلسطین طولانی ترین محاصره در تاریخ جهان است
  • دشمن صهیونیستی می خواهد ریشه مردم فلسطین را در سرزمین پدری شان، از بنیاد برکند
  • دشمن صهیونیستی برنامه دارد همه سرزمین فلسطینیان در نقب را که تنها دارایی‌شان است و از پدران و اجدادشان به ارث برده اند و هزاران سال است در دست آباء و اجدادشان است، تصرف کند
  • اشغالگران از حوادث جاری در اوکراین برای فریب دادن یهودیان، کوچاندن آنها، باز کردن درها برایشان جهت اسکان که مهاجرت کنند و بیایند و این سرزمین فلسطین به ویژه نقب را تصرف کنند و به جای مردم فلسطین، در این سرزمین زندگی کنند استفاده می کند
  • رژیم صهیونیستی درصدد است حدود 300 هزار اوکراینی را به فلسطین بیاورد
  • اجلاس نقب ثمری جز مهر عار و ننگ بر پیشانی عرب های سازکار شرکت کننده در این اجلاس نداشت
  • ملت فلسطین اکنون متحد شده و به این باور رسیده است که نمی توان با دشمن صهیونیست، مصالحه و آشتی کرد
  • دشمن صهیونیستی، قابلیت آشتی و همزیستی مسالمت آمیز را ندارد
  • رژیم صهیونیستی نمی تواند همسایه مردم ما باشد.
  • کشورهای عربی سازشکار وقتی آمدند برای این رژیم صهیونیستی، راه حلی پیدا کنند، فراموش کردند که وجود این رژیم، خودش اصل مشکل است از این رو، هیچ راه حلی ندارد، حضور این رژیم در منطقه بزرگترین مشکل است
  • "شمشیر قدس" همچنان پیشروی اشغالگران صهیونیست آخته است و مطمئناً این شمشیر، غلاف نخواهد شد.
  • همه ملت فلسطین، اکنون در حال مقاومت است
  • وقتی رژیم صهیونیستی نمی تواند از خود محافظت کند، چگونه قرار است از سازشکاران حمایت کند
  • مقاومت برای دفاع از ملت فلسطین ایجاد شده و آماده پاسخگویی به جنایات اشغالگران صهیونیست است
  • تجاوزات رژیم اشغالگر به غزه، در راستای آرام کردن اوضاع در سایر جبهه هاست
  • جامعه بین‌الملل با استفاده از قدرت و جایگاه خود، بر دشمن صهیونیست، اعمال فشار کنند تا شرایط وخیم تر نشود
  • باید فشار بیشتر، بر متجاوزی وارد شود که زمین ها را غارت کرد و 16 سال نوار غزه را در محاصره قرار داد، اما به نظر می رسد همه چیز در این زمانه، کاملاً برعکس شده است
  • روز جهانی قدس به تمام ملت فلسطین اطمینان می‌دهد که قدس متعلق به ما مردم فلسطین است و تمام خاک فلسطین، سرزمینی عربی و اسلامی است

مشروح گفتگو:

فلسطین پرچم سفید را هرگز بالا نمی آورد

العالم: اکنون همه نگاه ها به غزه معطوف شده است، رئیس ستاد ارتش دشمن، "آویو کوخاوی" می گوید: برای تدابیر امنیتی فوق العاده در دو طرف دیوار حائل، آماده شوید. آیا واقعاً منظورش همین است؟ آیا می توانیم در آستانه یک نبرد جدید باشیم؟

حبیب: هر از چندگاه، دشمن و سردمداران جنایتکار در رژیم صهیونیستی، تهدیدهای متوالی خود را علیه ملت فلسطین به راه می اندازند. این در حالی است که فکر می کنند این تهدیدها می تواند اراده مردم فلسطین را از آنان بگیرد و آنها را در مقاومت ناکام کند، تا آرام بنشینند. اما تجربه ثابت کرده است مردم فلسطین نزدیک به یک قرن، تجربه جهادی عظیم و عمیقی داشته اند و مردم فلسطین با وجود اختلاف زیاد در موازنه قوا، با این رژیم اشغالگر و این پروژه صهیونیستی مبارزه می کنند. دشمن صهیونیستی، سرتاپا مسلح به همه نوع اسلحه کشتار و ترور است و هم از سوی آمریکا و هم از ناحیه غرب که خودش از ردای آمریکا بیرون نمی آید، تماماً حمایت می شود. این در حالی است که مردم فلسطین با ابزار ساده خود که اغلب ساخت خودشان است، برای مقاومت، در مقابل این اشغالگر غاصب، سینه سپر می کنند. فلسطین یک قرن مبارزه کرد، مقاومت کرد اما پرچم سفید را بالا نبرد هرگز پرچم سفید را برافراشته نخواهد کرد، هیچگاه در گذشته تسلیم نشد و در آینده نیز نخواهد شد.

محاصره فلسطین طولانی ترین محاصره در تاریخ جهان است

العالم: بمباران همراه با تجاوزات پی در پی و لحظه به لحظه رژیم اشغالگر اسرائیل، علیه مردم ما در نقب، بیت المقدس و محله شیخ جرّاح آغاز شد. تنها آمار ماه مارس در کرانه باختری و بیت المقدس، 20 شهید 612 مجروح، دستگیری 470 شهروند، تخریب 9 منزل، یورش به 165 خانه و 181حمله از سوی شهرک نشینان صهیونیست، است. این آمار را باید مرتب تکرار و یادآوری کرد و به جهانیان اطمینان می دهیم که عملیات نقب، خصیره و تل آویو، واکنشی به تجاوز اسرائیل به مردم ما است. این عملیات های قهرمانانه، با توجه به حساسیت زمان و مکان انجام آن ها چگونه ادامه یافت؟

حبيب: دشمن صهیونیستی تجاوز مستمری به مردم فلسطین در تمام نقاط حضور خود در اراضی اشغالی در کرانه باختری و حتی نوار غزه انجام می دهد، محاصره همچنان بر زندگی مردم فلسطین اعمال می شود، محاصره ای که چه بسا طولانی ترین محاصره در تاریخ جهان باشد و حتی مردم ما و ملت ما در سرزمین های اشغالی 1948 که دشمن صهیونیستی فکر کرد ماهیت اسرائیلی به آن می دهد و آگاهی [عمومی جامعه] را به سطحی می رساند که بخشی از پروژه صهیونیستی شوند، اما تجاوزات بی حد و مرز این دشمن صهیونیستی و طمع بی‌پایانش، هم در کرانه باختری، هم در سال 1948 و هم نوار غزه، ماهیت واقعی اسرائیل را نشان داد. اکنون کاملا روشن است و در ذهنیت فلسطینی ها ریشه دوانده است دشمن صهیونیستی می خواهد ریشه مردم فلسطین را در سرزمین پدری شان، از بنیاد برکند.

تاکید می‌کنم گستاخی اشغالگران حتی برای کودکان هم، کاملا روشن و واضح است، کار به جایی رسیده که برای فرزندان ملت فلسطین در نقب نیز پروژه ای برای مقابله دارند و می‌خواهند مردم نقب را به 5 درصد از مساحت سرزمین های نقب محدود کرده و فلسطینیان را در آنجا، خلع ید کنند. دشمن صهیونیستی برنامه دارد همه سرزمین فلسطینیان در نقب را که تنها دارایی شان است و از پدران و اجدادشان به ارث برده اند و هزاران سال است در دست آباء و اجدادشان است، تصرف کند و شهرک نشینان جدید بیاورد، طبق اخبار موثق دریافتی می خواهد یهودیان را خواهد آورد. بنابراین اسرائیل از جنگ بین دو کشور اوکراین و روسیه، نهایت استفاده را خواهد برد. اشغالگران از حوادث جاری در اوکراین برای فریب دادن یهودیان، کوچاندن آنها، باز کردن درها برایشان جهت اسکان که مهاجرت کنند و بیایند و این سرزمین فلسطین به ویژه نقب را تصرف کنند و به جای مردم فلسطین، در این سرزمین زندگی کنند استفاده می کند. این در حالی است که مالکان اصلی فلسطین، این سرزمین را از پدرانشان به ارث برده اند و در بین نسل های متعدد دست به دست چرخیده است.

برنامه ریزی اشغالگران برای اسکان آوارگان اوکراینی در فلسطین

العالم: برای تایید این موضوع، اخباری به دست رسیده که 4000 واحد در شهرک ها، فقط منتظر تایید و صدور مجوز ساخت است که پروژه ساخت آن در کرانه باختری شروع شود!

حبیب: اطلاعاتی وجود دارد که رژیم صهیونیستی درصدد است حدود 300 هزار اوکراینی را به فلسطین بیاورد و با هزینه مردم فلسطین، در نقب اسکان دهد، البته در تمام سرزمین های اشغالی از جمله مثلث، جلیل و الاغوار دره اردن، نیز آزار و اذیت وجود دارد.

صهیونیست ها مایل هستند مالک اموال و دارایی مردم فلسطین شوند، آنها را از سرزمینشان آواره و نسل ایشان را ریشه کن کنند، دشمن صهیونیستی همواره با تجاوز مداوم و پی در پی به همه مردم فلسطین، در همه مناطق جغرافیایی فلسطین، تفرقه ایجاد کرده و بین سرزمین های فلسطینی، جدایی انداخته و با تمامیت خواهی روزافزون خود می خواهد این جدایی و چندپارگی جغرافیایی فلسطین، به همین شکل باقی بماند تا زمانی که اجزای [هویت و] موجودیت فلسطین، از یکدیگر گسیخته و جدا شود.

مردم فلسطین قادر هستند همه نقشه های دشمن را خنثی کنند

العالم: او علاوه بر ایجاد پراکندگی و چندپارگی جغرافیایی، طی جلساتی، با آمریکا و متحدان عرب خود، تلاش می کند راه حل هایی اقتصادی را به فلسطینیان تحمیل کند تا به روند یهودی‌سازی و سرقت زمین‌های فلسطین به ویژه نوار غزه ادامه دهد. نزدیک به 17 سال است تلاش کرده‌اند غزه را با پول بخرند، ارائه طرح‌های اقتصادی برای فلسطینیان، در ازای جدایی نوار غزه از بدنه اصلی فلسطین پیشنهاد می‌شود، به نظر شما تاکنون این نقشه‌ها به کجا رسیده است؟

حبیب: دشمن صهیونیستی با حمایت آمریکا و غرب و در سایه روند عادی سازی کشورهای عربی، تلاش اعراب و اتحاد با برخی کشورهای عربی، [در این موقعیت است]. دشمن صهیونیستی احساس می کند که این یک فرصت طلایی برای اوست و همه چیز مهیاست تا هر آنچه می خواهد را تحمیل کند. به قیمت سلب حق و حقوق فلسطین! یعنی دشمن صهیونیستی می بیند فرصت مناسبی هست که می خواهد آن را غنیمت شمارد، اما مردم فلسطین مراقب رفتار آنها هستند، چرا که مردمانی بزرگوار هستند که نمی توانند بپذیرند آرام بنشینند. هرچند این واقعیت را نیک می دانند که در موازنه قدرت، اختلاف و فاصله زیادی با رژیم تا دندان مسلح اسرائیل دارند و امکانات کمی دارند، اما ما اطمینان داریم که مردم فلسطین ما قادرند همه نقشه های دشمن را خنثی کنند.

پاسخ فلسطینیان به اعراب سازشکار و شرکت کننده در اجلاس نقب

العالم: رژیم اشغالگر قدس تلاش می کند از این واقعیت تلخ عربی و حمایت های بی پایان سایر کشورها از اسرائیل، برای تحمیل نقشه هایش سوء استفاده کند، اما در مقابل، پیامی از قهرمانان فلسطین در نقب و همزمان با نشست کشورهای سازشکار دریافت کرد. این پیام را اعراب چگونه باید بخوانند؟ تا در آینده به شر اعمال خود گرفتار نشوند و تاوان و بهای این عادی سازی را با اشغال فلسطین نپردازند!

حبیب: پیام محمد ابوالقیعان، پیامی شیوا و بلیغ برای اعرابی بود که برای تشکیل اجلاس نقب آمده بودند و همه جلوی پای بن گوریون ایستادند تا تاج گل بر سر او گذارند، گویی که صحرای نقب عربی نیست، بلکه فقط متعلق به یهود است. به آنها اعلام می کنم: پیام محمد ابوالقیعان، پیامی شیوا و بلیغ و سیلی محکمی به صورت سازشکاران عرب، و شرکت کنندگان در اجلاس نقب بود. ابوالقیعان تصریح کرد: این سرزمین به زبان عربی صحبت می کند و تا ابد عربی خواهد ماند. این سرزمین از آن مردمانی است که حاضرند خون خود را در راهش تقدیم کنند و هر صحبت آنه، تنها برای دفاع از آرمان این سرزمین خواهد بود.

دشمن صهیونیستی فکر می کرد مردم و ملت فلسطین در سال 1948 قانع شده، و آرام گرفتند و در برابر تهاجم صهیونیست ها کاملاً تسلیم شده اند، این اجلاس، ثمری جز مهر عار و ننگ بر پیشانی عرب های سازکار شرکت کننده در اجلاس نقب، نخواهد داشت و دشمن صهیونیستی سعی کرد عرب های سازشکار را به فلسطین بیاورد و آنها را متقاعد کند که برای مشروعیت بخشیدن به اسرائیل، به نقب بیایند و امضا کنند که این سرزمین هزاران سال است متعلق به رژیم صهیونیستی است، اما پیام هایی شفاف و رسا از ابوالقیعان و اغباریه آمد تا تأکید کند این سرزمین متعلق به ساکنان [و صاحبان اصلی] آن است.

دشمن صهیونیستی، خطر بزرگی برای جامعه فلسطین است

العالم: عملیات "ضیاء"، ختم کلام بود که شکل جدیدی از رویارویی با اشغالگران صهیونیست را به منصه ظهور رساند و بار دیگر عملیات رزمندگان فلسطینی در تل آویو را در اذهان تداعی کرد. این همان راهی است که ما بر اساس آن پرورش یافته ایم. این عملیات یادآور قهرمانی‌ها و رشادت های رزمندگان فلسطینی در قلب سرزمین‌های اشغالی است. آیا امکان دارد که این عملیات همسو با تکمیل روند مقاومت در فلسطین غزه، کرانه باختری، قدس و اراضی اشغالی، شکل جدیدی از رویارویی با اشغالگران صهیونیست را ایجاد نماید؟

حبیب: ملت فلسطین اکنون متحد شده و به این باور رسیده است که نمی توان با دشمن صهیونیست، مصالحه و آشتی کرد زیرا این رژیم نمی تواند همسایه ملت ما و در میان این ملت در فلسطین باشد. پس قطعا، اوضاع وخیم تر می شود و مقاومت هم رشد می‌کند و توسعه می یابد. بنابراین، دشمن صهیونیست مجالی برای تحقق اهدافش پیدا نمی کند و نمی تواند واقعیت های مربوط به این طرح جنایتکارانه را بر ملت فلسطین تحمیل کند.

اکنون همه ملت فلسطین به این باور رسیده اند که دشمن صهیونیستی، خطری برای همه فلسطینی‌ها به شمار می رود و این مساله موجب ناآرام شدن منطقه و بی امنی و بی ثباتی در منطقه می‌شود و وقتی که عرب‌ها و اقدام کنندگان به عادی‌سازی روابط آمدند تا راه حلی را برای این رژیم صهیونیستی پیدا کنند، فراموش کردند که این رژیم خودش مشکل است و راه حلی ندارد.

وجود این رژیم در این منطقه ، بزرگترین مشکل ملت ماست و تنش ها و ناآرامی هایی که در منطقه به وجود آمده است ، توسط این رژیم اشغالگر صهیونیست و ناشی از تصمیمات آن است که به ضرر ملت فلسطین است.

تمام ملت فلسطین، اکنون در حال مقاومت است

العالم: از یک سو، صهیونیست‌ها به دنبال امنیت خود هستند، و تحقق امنیت اشغالگر، نیاز به حامی دارد که از آن محافظت کند. و از سوی دیگر، این پیام قهرمانانی بود که به نوبه خود عملیات را انجام دادند. اکنون تجاوزاتی به مسجد الاقصی صورت می گیرد که بیش از یک بار از طریق یکی از اعضای کنست و همزمان وزیر امور خارجه رژیم اشغالگر "یائیر لاپید" رخ داده است و باز هم تهاجمات ادامه یافت، شاید آنها برای تهاجم در عید "پسح یهودیان" آماده می شوند و بنابراین ما در مورد اوضاعی صحبت می کنیم که درحال تشدید، و به سرعت رو به وخامت است و مکرراً احساسات فلسطینی ها را تحریک می کند. آیا اینها می تواند ما را به رویارویی آشکار با اشغالگران مانند نبرد "شمشیر قدس" بکشاند؟

حبیب: این بعید نیست، زیرا دشمن صهیونیستی مدام در تلاش برای تحریک مردم فلسطین است، به همگان یادآوری می کنیم که "شمشیر بیت المقدس" همچنان پیشروی اشغالگران صهیونیست آخته است و مطمئناً این شمشیر، غلاف نخواهد شد. و دوم این که همه ملت فلسطین، اکنون در حال مقاومت است و به سوی سنگر مقاومت می شتابد. تاکید می کنم: همین برای خنثی کردن همه توطئه‌های دشمن صهیونیستی کافی است و تداوم این رویکرد دشمن، یعنی هتک حرمت مقدسات، تخریب منازل و کشتار مردم ما به تشدید بحران خطرناک نزدیک می کند. دلیل آن هم ناسازگاری اشغالگران و ساز ناکوک زدن علیه مردم فلسطین است. رژیم اشغالگر از فرصت طلایی لاپوشانی های آمریکا و همدستی غرب در خصوص جنایات خود علیه مردم فلسطین، نهایت سوء استفاده را می برد.

سازش کشورهای عربی سازشکار و تلاش عجولانه آنها برای عادی سازی، و ائتلاف در این راستا، متأسفانه محدود به موضوع عادی سازی نبود، بلکه اکنون تبدیل به یک ائتلاف امنیتی - نظامی با کشورهایی شده است که می پندارد رژیم اشغالگر از تاج و تختشان محافظت خواهد کرد. این در حالی است که رژیم صهیونیستی، در نبرد "شمشیر قدس" نشان داد حتی قادر نیست از خودش دفاع کند. چند روز پس از شروع نبرد، برای حفاظتش، از دولت آمریکا کمک خواست و از میانجی‌ها درخواست کرد در این امر، مداخله کنند. وقتی رژیم صهیونیستی نمی تواند از خود محافظت کند، چگونه قرار است از سازشکاران حمایت کند.

دشمن صهیونیستی است که باعث تحریک فلسطینیان می شود

العالم: بنابراین آیا سناریوی شمشیر قدس تکرار می شود؟ و در صورت تکرار، آیا مقاومت، با توجه به محاصره دور و برش و نیز فشارهای مالی و نظامی وارده بر آن، می تواند مانند نبرد شمشیر قدس، دوباره همه جهان را غافلگیر کند؟

حبیب: رسول الله صلی الله علیه وسلم می فرمایند: « لا تتمنوا لقاءَ العدو لكن اذا لقيتم فاثبتوا » (آرزوی دیدار با دشمن را نداشته باشید، اما اگر ملاقات کردید، استوار باشید) ما واقعاً [اوضاع را این گونه] نمی خواهیم مخصوصاً در ماه رمضان، ماه عبادت و ماه تقرب به درگاه خداوند متعال؛ ما خواهان این هستیم مردم فلسطین، در فضایی آرام، آداب ماه مبارک رمضان را انجام دهند، اما دشمن صهیونیستی است که باعث تحریک فلسطینیان می شود و از همدستی سازمان های بین المللی، حمایت آمریکا، فروپاشی نظام های عربی و تلاش عجولانه کشورهای سازشکار عربی برای عادی سازی، تا می تواند سوء استفاده می کند که تجاوزاتش به مردم فلسطین را تشدید و احساسات آنها را تحریک کند.

اگر جنگ بر ما تحمیل شده، مسلماً مردم فلسطین نمی توانند آرام باشند، مقاومت برای دفاع از ملت فلسطین ایجاد شده و آماده پاسخگویی به جنایات اشغالگران صهیونیست است. اما اکنون دشمن با اقدامات خود سعی دارد معرکه نبرد، به میدان جنگ در عرصه کرانه باختری و سرزمین های اشغالی سال 1948 منتقل شود و از طریق ایجاد مشکل در غزه و تحریک غزه، اوضاع در دیگر جاها آرام گردد.

تجاوزات اسرائیل به غزه آغاز شده، این در حالی است که رژیم اشغالگر برای تجاوزاتش به غزه، نیازی به بهانه ندارد، بلکه این امر را بسان فرصت طلایی برای خود می بیند که میدان های دیگر را آرام کند، از این رو، حمله به غزه را، با هتک حرمت اماکن مقدس، تخریب خانه‌های ساکنان فلسطینی بیت المقدس و آواره کردن آنها و هجوم سران جنایتکار رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی آغاز کرد. در عین حال این اقدامات تنش زا و تحریک کننده است. ما در این خصوص، خواستار این هستیم میانجی‌ها و جامعه بین‌الملل با استفاده از قدرت و جایگاه خود، بر دشمن صهیونیست، اعمال فشار کنند تا شرایط وخیم تر نشود. اگر اوضاع تشدید شد، مسئولیت آن، کاملا بر عهده دشمن است.

میانجی‌ها باید از بحرانی تر شدن اوضاع جلوگیری کنند

العالم: تجاوزات اسرائیل به نوار غزه و نبرد شمشیر قدس که در سالگرد آن هستیم با میانجی گری پایان یافت، این میانجی‌ها در مدت یک سال نتوانستند اشغالگران را مجبور به اجرای آنچه توافق شده بود، کنند. محاصره برداشته نشد، اتفاق جدیدی هم نیفتاد و اشغالگران، تهدید نیز می‌کند و چه بسا تهدید خود را اجرا کنند و میانجی‌ها همچنان فقط نظاره ‌می‌کنند. آیا امکانات جنبش جهاد اسلامی به قدری هست که در همه عرصه ها مورد استفاده قرار دهد؟

حبيب: غالباً میانجی‌ها خواستار آرام شدن و فرونشاندن خشم مقاومت هستند و فرصت ها را سوخت می کنند، اما در این زمینه، این، مقاومت و ملت فلسطین است، که مظلوم واقع شده و مورد تعرض و تجاوز قرار گرفته و مسلما باید فشار بیشتر، بر متجاوزی وارد شود که زمین ها را غارت کرد و 16 سال نوار غزه را در محاصره قرار داد، اما به نظر می رسد همه چیز در این زمانه، کاملاً برعکس شده است، و میانجی ها، به گمان من، صحنه را فقط تماشا می کنند و جنایاتی که در مقابل دیدگانشان رخ می دهد را به خوبی می بینند و می شنوند؛ از این رو انتظار می رود بدون هیچ تعللی اقدام کنند و باید اختیارات خود را به عنوان میانجی به کار گیرند تا از بحرانی تر شدن اوضاع و تشدید جنایات صهیونیست ها علیه ملت فلسطین جلوگیری کنند.

العالم: برخلاف آنچه که برخی ها تصور می کنند، غزه بازسازی نشده و همچنان ویران است و به بازسازی نیاز دارد؛ تنها چیزی که در آن ساخته شده، جبهه های مقاومت است و این همان چیزی است که رژیم اشغالگر آن را نمی خواهد و به همین دلیل است که به این منطقه حمله می کند؟ نظر شما در این باره چیست؟

حبیب: این لطف خداوند متعال است که شامل حال ما شده است. بازسازی به این سادگی نیست، مقاومت در بازسازی خسارت هایی که در هر رویارویی با دشمن صهیونیست متحمل می شود، زحمت زیادی می کشد، اما این تقدیر ملت فلسطین است و ما در برابر این اشغالگر مقاومت می کنیم و با گوشت و پوست و استخوان خود مقاومت خواهیم کرد تا زمانیکه از سرزمین ما خارج شود.

روز قدس، روز بازگرداندن هویت، احیای عزت و کرامت مردم‌ما است

العالم: در ماه رمضان عموما کسانی که از قدس غافلند ، مجبورند در روز جهانی قدس که وجدان های خفته را بیدار می کند، به قدس توجه کنند و به مسجدالاقصی چشم بدوزند … عرب ها و مسلمانان و همه کسانی که با ملت فلسطین اعلام همبستگی می کنند،‌ چه پیامی را می خواهند به جهانیان برسانند؟ آیا آن ها می خواهند که روز جهانی قدس را به روزی برای تصحیح مسیر تبدیل کنند؟

حبیب: ابتدا بگویم که قدس فراموش نمی شود و قدس تاج سر است و کسی که قدس را فراموش می کند یا نادان است یا توطئه گر؛ من در اینجا به روح امام خمینی (قدس سره) رحمت می فرستم که آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان هر سال را به عنوان روز جهانی قدس نامگذاری کرد. در این روز نگاه های همه مسلمانان از سراسر دنیا متوجه قدس و آرمان فلسطین به عنوان موضوعی عادلانه و مقدس می شود ... متوجه ملتی که در طول سال های طولانی در محاصره بوده اند ... ملت فلسطین زندگی طبیعی و آرامی ندارند و هر روز فرزندان فلسطین شهید می‌شوند و هر روز مجروحانش تحت مداوا قرار می گیرند. هر روز عده‌ای اسیر و بازداشت می شوند. در نتیجه، قطعا قدس فراموش شدنی نیست و ما در روز جهانی قدس تاکید می‌کنیم که قدس متعلق به ما و به ملت فلسطین است ... روز قدس روز بازیابی هویت و بازیابی کرامت انسانی ملت فلسطین است و ما به این ملت بزرگ می گوییم که این ملت بهترین امتی است که برای مردم قیام کرده، به این امت می گوییم مادمیکه قدس در دستان اشغالگران و صهیونیست ها و دشمنان ملت است، این بدان معناست که علت اصلی ضعف این ملت در این است که نمی تواند به پا خیزد و نمی تواند مقام خود را داشته باشد و پرچم خود را بلند کند تا اینکه فلسطین به آغوش گرم کشورهای عربی و اسلامی بازگردد؛ ان‌شاءالله

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها