به رغم وابستگی شدید به انرژی؛

واردات سوخت اروپا از روسیه کاهش یافت

واردات سوخت اروپا از روسیه کاهش یافت
چهارشنبه 7 ارديبهشت 1401 - 08:55

بنا بر داده‌های یک گزارش جدید، اروپا در مسیر کاهش وابستگی به حامل‌های انرژی روسیه حرکت می‌کند اما این مسیر برای قاره سبز بسیار پرچالش خواهد بود.

العالم - اروپا
بنابر گزارش رویترز، واردات گازوئیل و سوخت‌های دیزلی اروپا از روسیه در ماه آوریل کاهش یافت اما همچنان از واردات سایر مناطق بیشتر است. این امر چالشی را که دولت های اروپایی در اعمال تحریم های جدید علیه نفت روسیه با آن مواجه هستند، بیش از پیش برجسته می کند.
داده‌های شرکت تحلیل نفت Vortexa نشان می‌دهد که تحویل سوخت دیزل از آسیا، خاورمیانه و ایالات متحده در آوریل به بالاترین سطح در سه سال اخیر رسیده است زیرا معامله‌گران در تلاش برای جبران ذخایر رو به کاهش و کاهش تدریجی وابستگی منطقه به نفت روسیه هستند.
اگرچه تحریم‌های اتحادیه اروپا تاکنون از هدف قرار دادن نفت روسیه، بزرگترین تامین‌کننده آن اجتناب کرده است، بسیاری از تجار و پالایشگاه‌ها در ماه‌های اخیر خرید نفت خام و محصولات پالایش شده روسیه را کاهش داده‌اند.
در حالی که مقامات اتحادیه اروپا ششمین بسته تحریمی را علیه روسیه آماده می کنند، در حال ارزیابی هزینه های جایگزینی نفت روسیه با واردات از سایر تامین کنندگان هستند.
رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان روز سه شنبه گفت که آلمان امیدوار است ظرف چند روز راهی برای جایگزینی نفت روسیه با منابع دیگر پیدا کند.
نگرانی ها در مورد عرضه روسیه منجر به کاهش شدید موجودی گازوئیل اروپا در هفته های اخیر شده است. داده های موسسه مشاوره هلندی Insights Global نشان می دهد که ذخایر در منطقه موسوم به آمستردام-روتردام-آنتورپ به پایین ترین سطح خود از سال 2008 رسیده است.
با کاهش تولید داخلی دیزل اروپا در قیاس با مصرف منطقه، تجار به سرعت به افزایش قیمت واکنش نشان دادند و ده‌ها نفتکش از سراسر جهان را به مقصد اروپا رزرو کردند.
بر اساس داده‌های Vortexa, مجموع واردات از آسیا، خاورمیانه و ایالات متحده در آوریل به 760 هزار بشکه در روز رسیده است که بالاترین میزان از اوت 2019 به شمار می‌رود.
در عین حال، داده ها نشان می دهد که واردات گازوئیل از روسیه به 770 هزار بشکه در روز رسیده است که پایین ترین میزان از دسامبر بوده و بسیار کمتر از رکوردِ بیش از 1 میلیون بشکه در آوریل 2021 است.
بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی (IEA)، اروپا مقصد نزدیک به نیمی از صادرات نفت خام و فرآورده های نفتی روسیه است.
یک تاجر به شرط محفوظ ماندن نامش در این خصوص گفت قطع واردات نفت روسیه دشوار و پرهزینه خواهد بود زیرا اروپا باید برای سوخت در مناطق دورتر رقابت کند و هزینه حمل و نقل بیشتری بپردازد.

پربیننده ترین خبرها