تشدید تنش روسیه و اروپا بهای جهانی نفت را بار دیگر افزایش داد

تشدید تنش روسیه و اروپا بهای جهانی نفت را بار دیگر افزایش داد
چهارشنبه 7 ارديبهشت 1401 - 09:12

بهای جهانی نفت در بحبوحه تنش غرب بر سر اوکراین، در دو روز اخیر بار دیگر سیر صعودی خود را از سر گرفت.

العالم - اسیا
بنابر گزارش رویترز، بهای نفت در معاملات اولیه آسیا در روز چهارشنبه سیر صعودی خود را ادامه داد زیرا تنش‌های ژئوپلیتیکی با هشدار روسیه در مورد کاهش عرضه گاز به لهستان و بلغارستان تشدید شده است. این در حالی است که امید به محرک‌های اقتصادی چین، چشم‌انداز تقاضای نفت را تقویت کرده است.
صبح امروز بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال با 1 دلار و 27 سنت یا 1.2 درصد افزایش به 106 دلار و 26 سنت رسید. هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با 1 دلار و 11 سنت یا 1.1 درصد افزایش، 102 دلار و 81 سنت معامله شد.
بهای شاخص‌های مهم نفت خام روز سه‌شنبه در معاملات پرنوسان حدود 3 درصد افزایش یافت زیرا بازار با نگرانی‌های عرضه و تقاضا به دلیل اختلال در صادرات نفت و گاز روسیه و بدتر شدن چشم‌انداز اقتصاد جهانی درگیر است.
شرکت گازپروم روسیه به لهستان و بلغارستان اعلام کرده است که از روز چهارشنبه عرضه گاز را متوقف خواهد کرد و دلیل آن نیز اختلافات گسترده مسکو و اتحادیه اروپا درباره اوکراین عنوان شده است.
استفان اینس از مؤسسه دارایی SPI در یادداشتی نوشت: بهای نفت به دلیل تشدید تنش های ژئوپلیتیک افزایش می یابد.
به گفته او، کاهش جریان گاز خبر جدیدی نیست، اما زمان اتخاذ این تصمیم با افزایش نگرانی ها درباره رکود تورمی می تواند تأثیر تصمیم مسکو را تشدید کند.
صندوق بین‌المللی پول (IMF) روز سه‌شنبه هشدار داد که آسیا با چشم‌انداز «رکود تورمی» به دلیل منازعه اوکراین، افزایش هزینه‌های کالاها و کاهش رشد در چین که باعث عدم اطمینان قابل توجهی شده، مواجه است.

پربیننده ترین خبرها