کمیسیون اروپا: برای قطع واردات گاز از روسیه آماده‌ایم

کمیسیون اروپا: برای قطع واردات گاز از روسیه آماده‌ایم
چهارشنبه 7 ارديبهشت 1401 - 15:04

رئیس کمیسیون اروپا با متهم کردن روسیه به «باج‌گیری گازی»، گفت برای سناریوی قطع صادرات گاز روسیه به اروپا آماده شده‌اند.

العالم - اروپا

اعلام قطع صادرات گاز روسیه به لهستان، با واکنش تند «اورسولا فون‌درلاین» رئیس کمیسیون اروپا همراه شد.

فون‌درلاین امروز (چهارشنبه) توقف عرضه گاز روسیه به برخی از مشتریان اروپایی را «غیر قابل توجیه و غیرقابل قبول» دانسته و گفت کمیسیون اروپا در حال کار بر روی یک واکنش هماهنگ به این تنش‌زایی مسکو است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وی با صدور بیانیه‌ای گفت: «اطلاعیه شرکت گازپروم مبنی بر توقف یکجانبه تحویل گاز به مشتریان در اروپا، تلاش دیگری از سوی روسیه برای استفاده از گاز به عنوان ابزار باج‌خواهی است».

رئیس کمیسیون اروپا توضیح داد: «این غیرقابل توجیه و غیرقابل قبول است و بار دیگر عدم اعتماد روسیه به عنوان تامین‌کننده گاز را نشان می‌دهد».

بر اساس این گزارش، فون‌درلاین مدعی شد اتحادیه اروپا برای این سناریو آماده است و به کار خود برای اطمینان از عرضه گاز جایگزین و اطمینان از پر شدن ذخیره گاز ادامه خواهد داد.

وی با بیان اینکه قوانین اتحادیه اروپا همه کشورها را ملزم می‌کند تا برای مقابله با شوک عرضه گاز، یک برنامه اضطراری داشته باشند، تاکید کرد اروپایی‌ها در حال کار بر روی یک پاسخ هماهنگ به تنش‌زایی روسیه هستند.

این مقام اروپایی همچنین خبر داد که «گروه هماهنگی گاز» این اتحادیه متشکل از نمایندگان دولت‌های عضو و صنعت گاز روز چهارشنبه نشستی برگزار کردند.

به نوشته رویترز، ذخایر گاز اتحادیه اروپا در حال حاضر ۳۲ درصد پر هستند. کشورهای اتحادیه اروپا در حال مذاکره درباره قوانین اضطراری هستند که آنها را ملزم می‌کند تا ماه نوامبر سال جاری ۸۰ درصد ذخایر گازی خود را پر کنند تا در فصل زمستان، زمانی که تقاضای گرمایش گاز به اوج خود می‌رسد، یک محافظ در برابر قطع احتمالی گاز از روسیه را تشکیل دهند.

شرکت روسی گازپروم روز چهارشنبه اعلام کرد که عرضه گاز به لهستان و بلغارستان را به دلیل عدم پرداخت هزینه گاز به روبل متوقف کرده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها