دیدار الحلبوسی با علی شمخانی

دیدار الحلبوسی با علی شمخانی
چهارشنبه 7 ارديبهشت 1401 - 16:28

رئیس پارلمان عراق بعدازظهر امروز با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

العالم - ایران

«محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق که امروز (چهارشنبه) هفتم اردیبهشت ماه در رأس هیأتی پارلمانی وارد تهران شد، بعدازظهر امروز با حضور در محل دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کرد.

الحلبوسی همچنین قرار است بعدازظهر امروز با حضور در محل وزارت امور خارجه با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز دیدار کرده و به گفت‌وگو بپردازد.

در بیانیه ریاست پارلمان عراق درباره این سفر آمده است: الحلبوسی امروز در پاسخ به دعوت رسمی «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی ایران به تهران سفر خواهد کرد و دیدار با «ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور و برخی دیگر از مقامات مسئول ایرانی در دستورکار این سفر قرار دارد.

محمدباقر قالیباف امروز در دیدار الحلبوسی گفت: مهمترین خواسته ملت ایران بحث زیارت به خصوص باز شدن راه‌های زمینی در ایام اربعین است که از مجلس و دولت عراق این درخواست را داریم.

وی افزود: سیاست جمهوری اسلامی ایران در مجلس یازدهم و دولت سیزدهم توسعه روابط با کشورها، با اولویت با کشورهای همسایه و منطقه است. به خصوص خواستار ارتباط عمیق اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و به ویژه همکاری در حوزه محیط زیست هستیم که از فرصت سفر و مذاکرات بین من و رئیس پارلمان عراق استفاده شد.

الحلبوسی همچنین با آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان نیز دیدار کرد.

روز گذشته برخی منابع رسانه‌ای از سفر الحلبوسی در صدر یک هیئت پارلمانی و در قالب یک سفر رسمی، به جمهوری اسلامی ایران خبر داده و اعلام کرده بودند در جریان این سفر، مسئله بن‌بست سیاسی در عراق و راهکارهای پایان بخشیدن به آن بررسی خواهد شد.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه پنجم اردیبهشت ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی اعلام کرد: درباره مسائل داخلی عراق باید در داخل این کشور تصمیم گیری شود، ولی کشورهای منطقه یک بار با صدای رسا صحبت کردند و ضمن اینکه تلاش می‌کنند عراق باثبات باشد ولی عراق باید تلاش کند عراق به شمول اقلیم طرف سازنده‌ای در تحولات منطقه‌ای باشند.

گفتنی است ۲۴ فروردین ماه نیز فؤاد حسین وزیر خارجه عراق به تهران سفر کرد.

پربیننده ترین خبرها