گفت وگوی اختصاصی العالم با خطیب مسجدالاقصی| تشریح وقایع مسجدالاقصی و اهداف صهیونیست ها از تشدید یورش و سرکوبگری فلسطینیان/ اهمیت روز جهانی قدس و بازتاب آن بر اوضاع قدس اشغالی/ عادی سازی و سکوت حکام عربی از دلایل تشدید تنش از سوی رژیم صهیونیستی است

گفت وگوی اختصاصی العالم با خطیب مسجدالاقصی| تشریح وقایع مسجدالاقصی و اهداف صهیونیست ها از تشدید یورش و سرکوبگری فلسطینیان/  اهمیت روز جهانی قدس و بازتاب آن بر اوضاع قدس اشغالی/ عادی سازی و سکوت حکام عربی از دلایل تشدید تنش از سوی رژیم صهیونیستی است
چهارشنبه 7 ارديبهشت 1401 - 20:22

العالم _ فلسطین اشغالی

رئیس هیئت عالی اسلامی قدس و خطیب مسجدالاقصی هدف رژیم صهیونیستی از تشدید سرکوب‌ها در قدس اشغالی و مسجدالاقصی و عبور این رژیم از خطوط قرمز درباره نگهبانان مسجدالاقصی را تسهیل هتک حرمت و یورش گروه‌های تندروی یهودی به این مکان مقدس، اجرای مراسم قربانی و ذبح در مسجدالاقصی دانست و خاطرنشان کرد که این رژیم در این هدفش شکست خورده است.

"شیخ عکرمه صبری" رئیس هیئت عالی اسلامی قدس با شرکت در برنامه "ضیف و حوار" شبکه العالم، به بررسی اقدامات تحریک‌آمیز رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان و تعدی این رژیم به مسجدالاقصی در سایه سکوت جامعه جهانی و منطقه عربی- اسلامی پرداخت.

همچنین در این برنامه وی درباره روز جهانی قدس، اهمیت این روز و بازتاب آن بر اوضاع قدس اشغالی و تمام مقدسات جهان عرب و اسلام و نیز تحولات جاری در قدس و مسجدالاقصی سخن گفت.

مهمترین نکات مطرح شده در این گفتگو:

آتش‌بس ابزاری برای تحقق اهداف اشغالگران و گروه‌های تندروی یهودی است

عادی سازی و سکوت حکام عربی از دلایل تشدید تنش از سوی رژیم صهیونیستی است

صهیونیست ها هیچ حقی از قدس و مسجدالاقصی نخواهند داشت

تشریح اهمیت روز جهانی قدس

دولت صهیونیستی ضعیف شده و به گروه های یهودی تندرو تکیه کرده است

مردم باید قطب نما را به سمت قدس و یاری آن تثبیت کنند

در ادامه مشروح این گفتگو آمده است:

آتش‌بس ابزاری برای تحقق اهداف اشغالگران و گروه‌های تندروی یهودی است

العالم: آیا نظامیان رژیم اشغالگر از خطوط قرمز عبور کرده‌اند؟

شیخ صبری: همانطور که همه می دانند هر ساله ده‌ها هزار مسلمان در ماه مبارک رمضان به مسجدالاقصی می‌روند و در آنجا نماز اقامه می‌کنند. این صحنه برای رژیم اشغالگر خوشایند نیست و لذا صهیونیست‌ها با ایجاد موانع و تنش‌هایی، تلاش می‌کنند مانع از ورود نمازگزاران در ماه مبارک رمضان به این مکان مقدس شوند لذا در سال جاری، رژیم صهیونیستی شعار "آتش‌بس" در ماه مبارک رمضان را مطرح کرد تا از آن، به شکلی استتار شده برای اجرای اهداف خود بهره‌برداری کند. رژیم اسرائیل برای اینکه وانمود کند به دنبال آتش‌بس و کاهش تنش است با کشورهای همسایه نیز تماس برقرار کرد. در حالی‌که این رژیم به دنبال تشدید تنش است و آتش‌بس ابزاری برای تحقق اهداف اشغالگران و گروه‌های تندروی یهودی است.

گروه‌های تندروی یهودی بر این باورند که نسبت به سال‌های گذشته، زمان و شرایط برای تعدی به مسجدالاقصی و اجرای مراسم ذبح و قربانی در این مکان مقدس و هتک حرمت آن مناسب‌تر شده است، بنابر این تنش نیز از اینجا آغاز شد؛ زیرا اصلا مراسم ذبح قربانی در مسجدالاقصی وجود نداشت و بلکه این کار در جاهای دیگری انجام می‌شد.

اصرار این گروه‌های تندروی یهودی بر ذبح قربانی در مسجدالاقصی به تشدید تنش منتهی شده و رژیم تل‌آویو نیز آنها را تحت الحمایه قرار داده است ولی با مشاهده واکنش شدید نگهبانان و نمازگزاران، تغییر نظر دادند هر چند که طبق آمارها، رژیم اشغالگر دست‌کم 600 جوان فلسطینی را طی ماه مبارک رمضان بازداشت کرده است.

العالم: به این موضوع می‌پردازیم که چرا گروه‌های تندروی یهودی با حمایت سیاسی، امنیتی، نظامی و رسمی این برهه را زمان مناسبی برای پیشبرد اهداف‌شان- ذبح- انتخاب کرده‌اند؟

شیخ صبری: به دو دلیل؛ نخست اینکه دولت الانِ تل‌آویو ضعیف و شکننده است و برای حفظ موجودیت خود، به گروه‌های یهودی متکی است. دلیل دوم اینکه مردم اسرائیل به افراط‌گرایی تحت رهبری گروه‌های یهودی تمایل دارند لذا آنها از این دولت شکننده برای پیشبرد اهداف‌شان- یعنی ذبح قربانی در گام نخست- بهره‌برداری می‌کنند.

به این دو دلیل، تنش و سرکوب در مسجدالاقصی علیه نگهبانان و نمازگزاران تشدید شده است و طی این ماه، 600 جوان فلسطینی بازداشت و افزون بر 500 تن دیگر نیز از ناحیه سر هدف اصابت گلوله و باتوم قرار گرفتند.

عادی سازی و سکوت حکام عربی از دلایل تشدید تنش از سوی رژیم صهیونیستی است

العالم: آیا فکر نمی‌کنید که ضعف حکام عربی و اسلامی و پدیده عادی‌سازی و رقابت برخی از آنها برای عادی‌ کردن روابط با رزیم اشغالگر و سفرهای متقابل میان این دو طرف، که ما پیش از ماه رمضان شاهد آن بودیم، یکی دیگر از دلایل باشد؟

شیخ صبری: می‌توان وضعیت عمومی حاکم بر منطقه عربی و اسلامی را به‌خصوص در نحوه تعامل با عادی‌سازی و سکوت برخی دیگر از انها را یکی دیگر از دلایل تشدید تنش از سوی رژیم صهیونیستی دانست که همچنین به این رژیم جرات داده است که خطوط قرمز را زیر پا بگذارد. با این حال، رژیم اشغالگر در موضوع ذبح قربانیان و نیز راهپیمایی پرجم‌ها در شهر اشغالی قدس شکست خورده است.

العالم: غریزه جوانان فلسطینی به‌ویژه در قدس و همچنین مقاومت در برابر توطئه‌های صهیونیست‌ها باعث شکست تل‌آویو در تحقق هدفش بود. با این حال، چرا اسرائیل اصرار دارد که یورش بامدادی را با زور و سلاح تثبیت کند؟

شیخ صبری: بله، مسجدالاقصی طی ماه مبارک رمضان از ساعت 7 تا 11 صبح به پادگان نظامی تبدیل شده به علاوه اینکه، شهر قدس در اصل پادگان نظامی بود به نحوی که 600 جوان بازداشت و 500 تن دیگر زخمی شدند. به رغم اینهمه سرکوب، گروه‌های بزرگی برای اقامه نماز صبح، عشاء، تراویح و نماز جمعه وارد مسجدالاقصی می‌شوند.

بعد از جنایت بزرگ در صبح دومین جمعه ماه مبارک رمضان، ده‌ها هزار نفر- حدود 50 هزار- برای برگزاری نماز جمعه به این مکان آمدند که این امر، دلبستگی و اصرار مسلمانان برای حضور در مسجدالاقصی و عدم توجه آنها به خشونت و سرکوب رژیم صهیونیستی را نشان می‌دهد.

العالم: درخصوص نهضت ها در برخی مناطق فلسطین و انتقال آن به پایتخت های عربی و اسلامی برای حمایت از مسجد الاقصی صحبت کردید. با وجود عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر ملت های عرب و مسلمان همواره به مسجد الاقصی و دفاع از قدس و رد تجاوز تمایل دارند. آیا قدس با وجود سال های طولانی اشغال، قطب نمای مبارزه خواهد ماند؟

شیخ صبری: بله. ملت ها زنده، درحال حرکت و موثرند. ما از رسانه ها تشکر می کنیم که رویدادها را فورا پوشش می دادند. این کار موضع مردم فلسطین در خارج از کشور را تقویت می کرد. راهپیمایی هایی در بسیاری از دولت های عربی و خارجی و حتی در آمریکا و اروپا، ترکیه، مالزی، اندونزی، ایران و تعدادی از کشورهای دیگر برای یاری مسجد الاقصی به راه افتاد. مردم اردن نیز به عنوان ملت پیشرو در حمایت از مسجد الاقصی در ابتدای ماه رمضان برای تقویت اعتکاف نمازگزاران این مسجد راهپیمایی کردند. برخی از اردنی ها حتی به قدس آمدند و در این مسجد اعتکاف نموده و طی سرکوب نیروهای اشغالگر مجروح یا بازداشت شدند.

یکی از مجروحان جوانی سودانی بود که بعدا مشخص شد پدرش در سال 1948 در فلسطین به شهادت رسیده و او ایشان را در مسجد الاقصی به یاد می آورد.

صهیونیست ها هیچ حقی از قدس و مسجدالاقصی نخواهند داشت/ تشریح اهمیت روز جهانی قدس

العالم: در سایه شتاب برخی دولت ها به سوی عادی سازی با رژیم صهیونیستی و تحمیل شرایط به قدس و مسجد الاقصی، روز قدس و اهمیت آن را چگونه ارزیابی می کنید؟

شیخ صبری: روز جهانی قدس به مسلمانان جهان که تعدادشان به دو میلیارد نفر می رسد یادآوری می کند که قدس مسئله مهمی است و باید همواره موضوع مورد بررسی بوده و قطب نما به سوی آن باشد، زیرا گاهی قطب نما به دلیل عادی سازی و بخاطر اختلافات خونین میان کشورهای عربی و شکاف میان آنها از این جهت منحرف می شود. به همین دلیل روز فرا می رسد تا این قطب نما را به سوی قدس هدایت کند و توجه نه تنها مسلمانان بلکه همه جهانیان را به آن جلب کند، شهری اشغال شده که اکنون درحال یهودی سازی شدن با ظلم و تجاوز آن هم بی توجه به قوانین بین المللی است.

این یعنی هر گونه اقدامی توسط رژیم اشغالگر باطل، غیر قانونی و غیر انسانی است. سازمان یونسکو قدس را شهری اشغالی و تاریخی توصیف کرده و است، بنابراین هرچه اشغالگران زورگویی کنند هیچ حقی ازقدس و مسجدالاقصی نخواهند داشت.

صهیونیست ها ضعیف شده اند

العالم: گفتید که دولت صهیونیستی ضعیف شده و به گروه های یهودی تندرو تکیه کرده است. با توجه به خشم شهرک نشینان از منع شدن از ادامه اشغال مسجد الاقصی در ماه رمضان و جلوگیری از رسیدن راهپیمایی پرچم به باب العامود یا تردد در شهر قدیم که نشان دهنده سستی و ضعف رژیم صهیونیستی در درگیری قدس است، آیا فکر می کنید شرایط سخت تری از سوی راست گرایان تندروی صهیونیستی در پیش رو است؟

شیخ صبری: هر چیزی امکان پذیر است. لذا ما باید پس از عید مراقب و هشیار باشیم. لازم است توضیح دهم که حملات در صبحگاه های ماه رمضان تنها از ساعت 7 تا 11 اتفاق می افتد، بعد ازظهر نیز مانند پیش از رمضان حملات آغاز می شود. نکته دیگر این است که از ده ها سال پیش که غیر مسلمانان به مسجد الاقصی وارد می شوند، در دهه آخر ماه رمضان ورود آنها به مسجد متوقف می شود. اما رژیم صهیونیستی طوری توقف ورود یهودیان به مسجد را اعلام می کند که گویا به ما لطف می کند، درحالیکه این امر از پیش تعیین شده است.

این اقدامات عموما برای یهودیان تندرو خوشایند نبود و می تواند پس از عید فطر پیامدهایی داشته باشد، لذا ما باید آماده هرگونه غافلگیری احتمالی و هر گونه خیانتی از جانب این گروه ها باشیم.

مردم باید قطب نما را به سمت قدس و یاری آن تثبیت کنند

العالم: چه خواسته ای از مردم فلسطین، عرب و مسلمان برای مقابله با تهاجم اشغالگران و سوء استفاده از شرایط برای یهودی سازی قدس و مسجد الاقصی وجود دارد؟

شیخ صبری: از نظر داخلی، راهی جز بسیج شدن وجود ندارد و همه در این مورد اتفاق نظر دارند. همه با وجود نوعی اختلاف میان برخی جناح ها، بر سر یاری مسجد الاقصی توافق و اتحاد دارند.

در سطح عربی و اسلامی، مردم باید قطب نما را به سمت قدس و یاری آن تثبیت کنند و برای فشار بر رژیم اشغالگر، فعالیت های سیاسی، دیپلماتیک و رسمی داشته باشند. ملت ها باید مسئولیت فشار بر دولت هایشان را بر عهده گیرند تا آنها را وادار به فشار بر رژیم صهیونیستی کنند. از نظر بین المللی نیز باید گفت که ما بر این مواضع تکیه نمی کنیم چرا که ذات آن وابسته به آمریکا و سرنوشت "اسرائیل" است. ما نباید بر موضع بین المللی تکیه کنیم بلکه باید به خود تکیه کنیم. ما کم نیستیم، دو میلیارد مسلمان وجود دارند که باید وظیفه خود را انجام دهند و مشکلات خود را خودشان حل کنند نه اینکه بر مواضع بین المللی اتکا کنند.

العالم: در روزهای پایانی این ماه مبارک و روز عید و در روز جهانی قدس چه پیامی می توان برای امت عرب و مسلمان فرستاد؟

شیخ صبری: روز جهانی قدس این شهر مبارک و مقدس را به ما یادآوری می کند که همانند مکه مکرمه و مدینه منوره ساخته شده است. قدس به آسمان وصل است و دروازه ورودی زمین به آسمان و آسمان به زمین است. این روز، به ما یادآوری می کند که همواره در اندیشه قدس - نه صرفا در یک روز- باشیم. این روز ما را به جلو می برد تا قدس درمرکز توجه ما و موضوع برنامه های ما باقی بماند. طی روزهای پایانی ماه مبارک رمضان به مسلمانان می گوییم که خداوند طاعات شما را قبول کند، عید بر شما مبارک و از خدای عزوجل می خواهیم که این ماه پر برکت را به ما بازگرداند و ان شالله آرزوها برآورده شده و پیروزی ها محقق شوند و خداوند شنوای بینا و شنونده دعا است.

پربیننده ترین خبرها