امیرعبداللهیان: رژیم صهیونیستی مهمترین عامل بی ثباتی و ناامنی در منطقه است

امیرعبداللهیان: رژیم صهیونیستی مهمترین عامل بی ثباتی و ناامنی در منطقه است
چهارشنبه 7 ارديبهشت 1401 - 21:22

وزیر امور خارجه در مقاله‌ای رژیم صهیونیستی را عامل اصلی ناامنی در منطقه خواند و نوشت: اشغالگران صهیونیست و حامیانش بدانند که اراده مقاومت هرگز متزلزل نمی‌شود و مقاومت اسلامی در اشکال گوناگون در حمایت از مردم فلسطین ادامه می‌یابد.

العالم - ایران

مقاله حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در آستانه روز قدس در روزنامه القدس العربی منتشر شد.

وزیر خارجه در این مقاله نوشته است: روز جهانی قدس مصادف با آخرین جمعه­ ماه مبارک رمضان هر سال، در تاریخ ۱۶ مرداد ۱۳۵۸ به ابتکار امام خمینی (ره) و در حمایت از ملت و آرمان فلسطین، نامگذاری شده تا مرحله جدیدی از همبستگی با مردم فلسطین آغاز شود. از این رو، روز قدس جلوه­ای بی­‌نظیر از اتحاد مسلمانان برای محکوم کردن جنایت­‌ها و تقبیح خوی نژادپرستانه و ضد بشری صهیونیست‌­ها و نماد مقاومت است. بدون شک تأسیس موجودیت نامشروع و جعلی رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۴۸ تاکنون به مهم­ترین عامل بی­‌ثباتی و ناامنی منطقه آسیای غربی مبدل گشته است. مردم مظلوم و مقاوم فلسطین با حمایت مسلمانان و انسان‌های آزاده جهان در مقابل این ظلم بزرگ به پاخاسته و با زنجیره انتفاضه‌­های فلسطینی، این رژیم جعلی را سرگردان کرده است.

در این مقاله آمده است: در تمام طول این سال­‌ها، وجود حداقل سه عامل اصلی باعث شده تا فلسطین به عنوان مهم­ترین مسئله جهان اسلام مبدل شود. نخست، ماهیت سرزمین فلسطین، تقدس و جایگاه آن نزد پیروان دین اسلام؛ دوم، ماهیت دشمن صهیونیستی و ادعاهای مذهبی و تاریخی و روحیه توسعه­‌طلبانه و اشغالگرانه آن؛ سوم؛ ماهیت ائتلاف غربی- صهیونیستی که به دنبال ایجاد تفرقه و دودستگی بین امت اسلامی و تضعیف آن است با این امید که کشورهای اسلامی همچنان وابسته به قدرت­‌های بزرگ باقی بمانند.

* رژیم صهیونیستی عامل اصلی ناامنی دائمی در منطقه

رئیس دستگاه دیپلماسی در این مقاله می‌افزاید: رژیم صهیونیستی با اقدامات جنون­‌آمیزی چون تنبیهات دسته جمعی (عامل نقض «اصل تعیین سرنوشت فلسطینی‌ها»)، محاصره غزه، تکمیل دیوار حائل، اخراج و کوچ اجباری بیش از ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار فلسطینی، ترور فرماندهان و مجاهدین فلسطینی و سایر کشورهای عربی و اسلامی، نابودی اراضی کشاورزی نوار غزه، تلاش برای اجرای طرح یهودی‌­سازی قدس با تداوم شهرک‌سازی‌­ها، تخریب منازل فلسطینی‌­ها، افزایش حضور و نظارت نظامی- امنیتی بر شرق بیت‌­المقدس، منع رفت و آمد شهروندان فلسطینی ساکن قدس و ابطال کارت شناسایی ایشان و لغو مجوز اقامت دائم فلسطینی‌های ساکن در قدس (در تمایز با قوانین و توافقنامه‌های بین‌المللی به ویژه ماده ۴۳ کنوانسیون لاهه و کنوانسیون چهارم ژنو)، تصویب قانون «دولت- ملت قوم یهود» در کنست رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۱۸، ترویج شهرک نشینی، جداسازی فلسطینیان کرانه باختری و غزه و یهودی­‌سازی قدس، جولان و نقب، و ... ناقض حقوق بنیادین فلسطینی‌ها و عامل اصلی ناامنی دائمی در منطقه به شمار می‌رود.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه می‌‌نویسد: در حالی که منطق جنایتکارانه رژیم کودک‌کش صهیونیستی در هفت دهه اخیر حاصلی جز قتل، نژادپرستی و نفاق در منطقه بر جای نگذاشته است، اما متأسفانه شاهد آن هستیم که برخی از کشورهای اسلامی با چشم بستن بر روی این جنایات شوم، در دام محور غربی- صهیونیستی افتاده و در قالب به اصطلاح پیمان ابراهیم، مرتکب اشتباه تاریخی اما قابل بازگشت و اصلاح شدند.

به باور امیرعبداللهیان، متأسفانه روند عادی­‌سازی روابط برخی از کشورهای عربی و اسلامی با رژیم اشغالگر قدس، صهیونیست‌­ها را جری‌­تر کرده تا ددمنشی خود را گسترش دهند. هتک حرمت اخیر مسجدالاقصی نشانه این امر است. بدون شک این توافق طرح شیطانی غربی- صهیونیستی جهت ایجاد تفرقه و اختلاف بین کشورهای اسلامی با هدف دادن آدرس غلط منبع تولید تهدید و ناامنی دائمی در منطقه است.

* رژیم صهیونیستی عمده‌ترین ناقض حقوق بشر در دنیا

در این مقاله همچنین آمده است: رژیم صهیونیستی مهم ترین منبع تولید ناامنی و تهدید برای صلح و امنیت بین‌­المللی محسوب شده و عمده­‌ترین ناقض حقوق بشر در دنیا است. رژیم اشغالگر قدس تنها رژیمی در منطقه است که دارای ده­‌ها کلاهک اتمی است و از عضویت در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و پادمان­‌های مربوطه سرباز زده است. بر خلاف این واقعیت، در طول این سال­‌ها حمایت­‌های سیاسی- نظامی مدعیان حقوق بشر غربی از رژیم صهیونیستی بدون هیچ گونه محدودیتی ادامه داشته است. به عنوان مثال شاهد هستیم که چگونه آمریکایی‌ها با استانداردهای دوگانه خود قطعنامه­‌ها علیه این رژیم را در شورای حقوق بشر، یونسکو و... وتو می‌­کنند. واشنگتن تاکنون بیش از۴۰ مرتبه برای منافع رژیم صهیونیستی از حق وتو استفاده کرده و این خود گویای نگاه‌های جانبدارانه کشورهای غربی در حمایت از رژیم صهیونیستی و نادیده گرفتن حقوق فلسطینی‌ها است.

وی تصریح کرده است: جامعه بین‌المللی در این میان وظیفه عمده­‌ای بر دوش داشته و باید به این سکوت طولانی خود پایان داده و پایان اشغالگری و تأمین حقوق بشر ملت فلسطین را تضمین کند.

* اراده مقاومت هرگز تزلزل‌­پذیر نمی‌پذیرد

وزیر امور خارجه کشورمان در این مقاله با بیان این‌که «عملیات سیف‌­القدس در حمایت از مسجدالاقصی شوک بزرگی به رژیم جعلی اسرائیل وارد کرد»، خاطرنشان کرده است: به ویژه این‌که این مرحله شروع جدید همبستگی فلسطینی‌ها را در غزه، کرانه، سرزمین‌های اشغالی ۱۹۴۸ اردوگاه‌های فلسطینی و همه فلسطینی‌های عالم رقم زد. اشغالگران صهیونیست و حامیان جهانی­شان باید بدانند که اراده مقاومت هرگز تزلزل‌­پذیر نخواهد بود و مقاومت اسلامی در اضلاع و اشکال گوناگون خود در حمایت از مردم مظلوم فلسطین ادامه خواهد یافت.

در این مقاله همچنین آمده است: بدون شک مقاومت اسلامی در برابر اشغال و انحراف صهیونیستی در سرزمین‌­های اشغالی، لبنان و سوریه و دیگر بلاد اسلامی، طلیعه‌های پایان این انحراف و غده چرکین را فراهم خواهد کرد. همان­گونه که نبرد سیف القدس نشان داد که ظرفیت‌های مقاومت تا چه حد بالاست و روز به روز نیز افزایش می­‌یابد. جا دارد یادی کنیم از سردار بزرگ مقاومت و آزادی قدس شریف سردار حاج قاسم سلیمانی که با مجاهدت مستمر و تدبیر چنان نهال مقاومت را بارور و تأثیرگذار کرد که امروز جریان مقاومت میدان‌دار و محور اصلی هر اقدام مؤثر علیه صهیونیسم و در دفاع از مظلومان است.

در این مقاله همچنین تأکید شده است: جمهوری اسلامی ایران چون گذشته از هیچ تلاشی برای حمایت از حقوق مشروع و غصب شده ملت فلسطین دریغ نخواهد کرد. بر مبنای طرح سیاسی و دموکراتیک ثبت شده جمهوری اسلامی ایران نزد دبیرخانه سازمان ملل متحد، حل مسئله فلسطین، پایان اشغالگری و برگزاری رفراندوم با حضور ساکنان اصلی سرزمین فلسطین و تمام آوارگان برای تعیین تکلیف است. بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین اصلی خود و برگزاری همه پرسی در بین مردمان اصیل این سرزمین برای تعیین سرنوشت و نوع نظام سیاسی مورد نظر، مؤثرترین راهکار برای حل این مناقشه است. بر اساس این طرح، مسلمانان، یهودیان و مسیحیان فلسطینی ­الاصل قادر خواهند بود نوع نظام قانونی حاکم بر سرنوشت خویش را برگزیده و به صورت آزاد و برابر از حقوق آن منتفع شوند. این طرح که بر اساس اصول دموکراسی و حقوق بین‌الملل مورد پذیرش کلیه دولت‌ها و ملت‌ها، تدوین و ارائه شده است، قطعاً می­‌تواند جایگزین مناسبی در برابر طرح‌های شکست‌خورده قبلی باشد.

امیرعبداللهیان در پایان این مقاله نوشته است: در پایان؛ از همه مردم ایران اسلامی، مسلمانان جهان وآزادی خواهان و وجدان‌های بیدار جهانیان می‌­خواهم تا با حضور باشکوه خود در مراسم‌­ها و راهپیمایی‌­های روز جهانی قدس، ضمن گرامیداشت این روز بزرگ، با مردم مظلوم فلسطین اعلام حمایت و همبستگی کنند.

پربیننده ترین خبرها