گوترش و زلنسکی پنجشنبه دیدار می‌کنند

گوترش و زلنسکی پنجشنبه دیدار می‌کنند
چهارشنبه 7 ارديبهشت 1401 - 22:36

معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد؛ آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان فردا پنجشنبه با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین دیدار و گفت وگو خواهد کرد.

العالم - اروپا

فرحان حق معاون سخنگوی سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: گوترش صبح چهارشنبه از لهستان به اوکراین سفر کرده و به کی‌یف پایتخت اوکراین رسیده است. وی روز پنجشنبه با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری و دیمیترو کولبا وزیر امور خارجه این کشور دیدار خواهد کرد.

معاون سخنگوی دبیر کل سازمان ملل درباره دیدار روز پنجشنبه گوترش و زلنسکی اظهار کرد: انتظار داریم دبیر کل سازمان ملل جلسه مطبوعاتی داشته باشد.

فرحان حق گفت که نشست روز پنجشنبه "یک جلسه مشترک" خواهد بود اما با این حال، جزییات بیشتری ارائه نکرد و به اینکه چه کسی همراه گوترش در دیدار با زلنسکی و کولبا شرکت خواهد داشت، نیز اشاره ای نداشت.

معاون سخنگوی دبیر کل سازمان ملل همچنین به ساعت برگزاری این نشست نیز اشاره ای نکرد.

همزمان با ورود جنگ اوکراین و رسویه به دومین ماه، دبیرکل سازمان ملل متحد ۲۵ آوریل ۲۰۲۲(۵ اردیبهشت ۱۴۰۱) در سفر به آنکارا با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه دیدار و حمایت خود را از تلاش های دیپلماتیک جاری آنکارا در رابطه با جنگ در اوکراین ابراز کرد.

گوترش ششم اردیبهشت‌ماه (۲۶ آوریل) نیز برای دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به مسکو رفت و قرار است پنجشنبه هشتم اردیبهشت‌ماه (۲۸ آوریل) با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین دیدار و گفت گو کند.

رئیس جمهوری اوکراین پیش‌تر از آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل به خاطر سفر به روسیه پیش از دیدار از اوکراین انتقاد کرد و گفت: ابتدا سفر به روسیه و سپس دیدار از اوکراین اشتباه است. در این رویه عدالت و منطق وجود ندارد.

دبیرکل سازمان ملل متحد از آغاز جنگ اوکراین در۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) اگرچه درباره این بحران اظهارنظرهای مختلفی داشته اما عملکردش در این زمینه همچون دیگر رویدادهای بین‌المللی، مورد انتقاد بسیاری قرار گرفته است.

منتقدان عملکرد گوترش معتقدند؛ اینکه نقش میانجیگر این بحران را بازیگرانی چون ترکیه، فرانسه، اتریش و حتی رژیم صهیونیستی بازی کرده‌اند، نگران کننده است و اطلاع ندارند که آیا دبیرکل در پشت صحنه هرگونه میانجیگری دخیل است یا خیر.

گفته می‌شود در پی افزایش انتقادها درباره نقش میانجیگیری سازمان ملل در این جنگ، گوترش ۳۰ فروردین ماه به ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین نامه نوشته وخواستار دیدار با آن‌ها شده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها