گفتگوی اختصاصی العالم با جمیل مزهر| تنها گزینه ما مقاومت و مقابله با دشمن اسرائیلی است/ تلاش ها و توافقات سازشکاران هیچ سودی به همراه نخواهد داشت/ اشغالگران دیگر امنیت ندارند/ کمک و حمایت جمهوری اسلامی ایران از قدس مهم و تعیین کننده است/ آتش بس دیگر از نظر ما پذیرفته نیست

گفتگوی اختصاصی العالم با جمیل مزهر| تنها گزینه ما مقاومت و مقابله با دشمن اسرائیلی است/ تلاش ها و توافقات سازشکاران هیچ سودی به همراه نخواهد داشت/ اشغالگران دیگر امنیت ندارند/ کمک و حمایت جمهوری اسلامی ایران از قدس مهم و تعیین کننده است/ آتش بس دیگر از نظر ما پذیرفته نیست
جمعه 9 ارديبهشت 1401 - 21:04

عضو دفتر سیاسی جبهه خلق برای آزادی فلسطین گفت: مقاومت در حال پیشروی و حرکت در مسیر درست برای دستیابی به هدف مورد نظر یعنی آزادی، استقلال و شکست رژیم اشغالگر است.

العالم _ فلسطین اشغالی

"جمیل مزهر" عضو دفتر سیاسی جبهه خلق برای آزادی فلسطین، در گفتگوی تفصیلی با شبکه العالم پیرامون آخرین تحولات سیاسی و امنیتی در فلسطین توضیحاتی ارائه داد.

مهمترین نکات مطرح شده در این گفتگو:

*مقاومت، دستاوردها و پیروزی های چشمگیری در مقابله با رژیم صهیونیستی به دست آورده است

*اشغالگران دیگر امنیت ندارند

*تنها گزینه ما مقاومت و مقابله با دشمن اسرائیلی است

* وحشت صهیونیست ها از وحدت فلسطینیان

*مقاومت در حال پیشروی و حرکت در مسیر درست برای دستیابی به هدف مورد نظر یعنی آزادی، استقلال و شکست رژیم اشغالگر است.

*آتش بس دیگر از نظر ما پذیرفته نیست

*تشکر از جمهوری اسلامی ایران برای ابتکار عمل در انتخاب روز قدس

* کمک و حمایت جمهوری اسلامی ایران از قدس بسیار مهم و تعیین کننده است

*تلاش ها و توافقات سازشکاران با دشمن اسرائیلی هیچ سودی به همراه نخواهد داشت

در ادامه مشروح این گفتگو آمده است:

مقاومت، دستاوردها و پیروزی های چشمگیری در مقابله با رژیم صهیونیستی به دست آورده است

العالم: نظر شما درباره نحوه مدیریت جنگ با رژیم صهیونیستی و نوع اداره نبرد مردمی با این رژیم در ماه مبارک رمضان و میزان همبستگی که به دور از محدودیت های جغرافیایی – که رژیم صهیونیستی بین غزه و کرانه باختری و سرزمین اشغالی و قدس ایجاد کرده است - چیست؟

مزهر: درباره نحوه مدیریت جنگ باید گفت که مقاومت، دستاوردها و پیروزی های چشمگیری در مقابله با رژیم صهیونیستی به دست آورده است در سایه عملیات شمشیر قدس دستاوردها و پیروزی های عظیمی به دست آورده و توانستیم به مبارزات ملت فلسطین در همه عرصه ها و جبهه ها در اراضی 48 و قدس و کرانه باختری و غزه انسجام بدهیم.

بزرگترین و مهمترین نمود اهمیت این عملیات و تأثیرات آن بر وجدان و خودباوری فلسطینی ها، این بود که ملت ما در داخل اراضی 48 بر هومیت فلسطینی خود تأکید کرده و در دفاع از حقوق ملت فلسطین به وحدت و انسجام بیشتری دست یافتیم. به اعتقاد من این امر معانی و مفاهیم بسیاری در دل خود دارد. من همچنین معتقدم که در نبردهای ماه اخیر ملت فلسطین با رژیم اشغالگر و شهرک نشینانی که سعی داشتند با زورگویی و قلدری وارد مسجد الاقصی شده و در آنجا به قربانی بپردازند یا راهپیمایی پرچم راه بیندازند، مقاومت و مردم در کرانه باختری و قدس پیروزی های چشمگیری را به خصوص در خنثی کردن نقشه های رژیم اشغالگر کسب کرده اند. آنها موفق شدند رژیم اشغالگر را وادار به لغو راهپیمایی پرچم کنند. رژیم اشغالگر تحت فشار همین معادله بازدارندگی که مقاومت فلسطین آن را ایجاد کرد، ناچار شد مراسم قربانی را لغو کند.

ما وضعیت بی سابقه ای از تکامل مبارزات فلسطینی ها در همه زمینه ها را پیش رو داریم. در غزه معادله بازدارندگی تثبیت شده و دشمن از مقاومت فلسطین به شدت حساب می برد و تلاش می کند که دوباره وارد جنگ با غزه نشود؛ این حقیقت را به وضوح می توان در لابلای میانجی گری های منطقه ای و بین المللی دریافت.

یکی دیگر از دستاوردهای مقاومت، حرکت ملت فلسطین در داخل اراضی 48 به سوی مسجد الاقصی و استقرار آنها در قدس و مسجد الاقصی است.

العالم: عملیات اخیر در عمق اراضی اشغالی چه تأثیری بر رژیم اشغالگر داشته است؟

مزهر: این عملیات در عمق فلسطین اشغالی خسارت های شدیدی به دشمن وارد کرده است و نشان داد که مقاومت در عمق سرزمین های اشغالی نفوذ کرده و نوعی حالت وحشت و نگرانی شدید را در رژیم صهیونیستی ایجاد کرده است و عملیاتی که در تل آویو رخ داد نوعی ترس و وحشت غیر عادی بر شهرک نشینان تحمیل کرد و دو عملیاتی که رعد حازم و حمارشه اجرا کردند، تأثیرات بی سابقه ای داشتند.

اشغالگران دیگر امنیت ندارند

العالم: این دو عملیات معانی و مفاهیم بسیاری هم در خود دارند..

مزهر: درست است. آنها رژیم اشغالگر را مجبور کردند به این فکر کند که شهروندانی را که از نقاط مختلف جهان به فلسطین اشغالی آورده اند دیگر امنیت ندارند لذا به فکر مهاجرت از فلسطین اشغالی می افتند. به همین دلیل است که این عملیات تأثیر بسیار شدیدی در تحریک احساسات وطن پرستانه فلسطینی ها و جوانانی داشته است که برای اجرای عملیات علیه رژیم اشغالگر از هم گوی سبقت می ربایند. به اعتقاد من حماسه ای که جوانان ما در اردوگاه جنین خلق کردند، دژی استوار برای انقلاب و مقاومت فلسطین خواهد بود.

تنها گزینه ما مقاومت و مقابله با دشمن اسرائیلی است/ وحشت صهیونیست ها از وحدت فلسطینیان

العالم: این وضعیتی که شما اکنون توصیف کردید و این همبستگی مردمی با گروه های مقاومت را چطور می توان در عرصه های سیاسی به کار گرفت تا در نهایت بتوانیم از طریق آن به یک برنامه ملی مشترک برسیم تا نشان دهیم که مردم فقط مقاومت را می خواهند و نه چیز دیگر؟

مزهر: این تصویری که در غزه با مشارکت همه گروه های مقاومت ملی و اسلامی به دست آمد، ثابت کرد که نیروهای فلسطینی از این وحدت میدانی که بین نیروهای فلسطینی و مردم در الاقصی و قدس و اراضی 48 و جنین و غزه به وجود آمده است، حمایت می کنند. این وحدت تجسم واقعی وحدت ملی است و این وحدت، معانی و مفاهیم بسیاری در خود دارد. این تصویر رژیم صهیونیستی را ترسانده است طوری که واسطه های منطقه ای و بین المللی بلافاصله دخالت کردند. همچنین رژیم را هم مجبور کرد که اعلام کند که قصد ادامه جنگ ندارد و مراسم قربانی را متوقف می کند و راهپیمایی پرچم را هم برگزار نمی کند. همه این ها گویای این حقیقت است که این رژیم در مقابل قدرت بازدارنده مقاومت فلسطین و مبارزات میدانی مردم در قدس و کرانه باختری و اراضی 48 مجبور به عقب نشینی شده است.

باید این تصویر را برای همه فلسطینی ها تشریح کنیم و بر اساس آن با پایان دادن به اختلافات، وحدت ملی را برقرار کنیم و رهبری ملی یکپارچه ای را برای اداره مقاومت در اشکال مختلفش ایجاد کنیم.

این رژیم اشغالگر بدون هزینه و تحمل تلفات و خسارت های اقتصادی و معنوی، از خاک و کشور ما دست برنمی دارد. اشغال فلسطین بدون مقاومت جدی ادامه می یابد و نیروهای مقاومت چنین چیزی را برنمی تابند.

گزینه ما مقاومت و مقابله با دشمن اسرائیلی است و باید به هر صورتی که شده از تمام ابزارهای موجود برای مقابله با رژیم اشغالگر استفاده کنیم. حتی توافق نامه اسلو که در سال 1993 امضا شد و 22 درصد از مساحت فلسطین را به فلسطینیان داد، توسط این رژیم نقض شد. لذا رژیم اشغالگر به عملیات یهودی سازی، سرقت زمین و ساخت شهرک ها بر اراضی فلسطین ادامه می دهد و بر مناطق کرانه غربی نام های یهودا و سامرا می گذارد، گویا آنجا مقدس تر از مناطق حیفا، یافا و غیره است.

العالم: یعنی پروژه شهرک سازی خود را افشا کرد...

مزهر: بله. چهره واقعی و کریه خود را نشان داد که درصدد استیلا بر مردم فلسطین و ریشه کن کردن آنها است. ما می گوییم که این مردم در برابر ریشه کن شدن مقاوم هستند و هیچ یک از سیاست های اجبار، کشتار، ویرانی و کوچاندن بر آنها اثرگذار نخواهد بود.

مردم فلسطین به سرزمین، هویت و تعیین سرنوشت خود وفادارند و امکان ندارد از آن چشم پوشی کنند. به نظر من داده های جدید حاکی از آن است که تلاش های دشمن اسرائیلی برای راضی کردن مردم ما به وضع موجود در اراضی اشغالی 48 با اسرائیلی سازی، سازش و همزیستی موفق نخواهد شد. این سیاست ناکام مانده و ثابت کرده که فلسطینیان 48 به هویت فلسطینی و سرزمین خود وفادارترند. آنچه لازم است این است که به گزینه مقاومت و وحدت ملی به عنوان یک شعار استراتژیک پایبند باشیم تا علیه این دشمن پیروز شویم.

العالم: پس از جلسه جناح های فلسطین یکی از فرماندهان جبهه ملی گفت که اگر به پدر رعد حازم مجری عملیات قهرمانانه تل آویو آزاری برسد، این آزار خط قرمز جناح های مقاومت غزه خواهد بود. این تصمیم طی توافق میان همه جناح ها گرفته شد. ما به مرحله پیشرفته ای از هم بستگی ملی رسیده ایم. این مسئله چگونه می تواند بر سیاست های زورگویانه رژیم اشغالگر در داخل اراضی کرانه اشغالی انعکاسی داشته باشد؟

مزهر: درست است که این موضوع در برنامه جلسه ملی مطرح شده بود و نیروها تصمیمی روشن برای بازدارندگی در مقابل دشمن اسرائیلی در خصوص تعرض به پدر شهید رعد حازم گرفته بودند ، که ثابت کرد چقدر انگیزه واقعی دارد که فرزندش را در این راه تقدیم کرده و در راه بازگشت، آزادی و استقلال تردیدی نکرد. رسم وفاداری به شهدا این است که از آنها حمایت کنیم. لذا این پیام خروجی جلسه مذکور بود که تعرض به پدر شهید خط قرمز است و ما با هر وسیله و راهی از او حمایت می کنیم. به نظر من این مسئله بازدارندگی ایجاد می کند و رژیم اشغالگر را وادار به بررسی تبعات تعرض به زندگی پدر شهید رعد حازم می نماید. این نقطه تحولی دیگر برای مقاومت است و این پیام ها برای آرامش دادن به مردممان و خانواده های شهدا بسیار مهم است و اينكه آنها لقمه چرب و نرمی نیستند تا رژیم اشغالگر راحت آنها را از دیگران جدا سازد و علیهشان اقدامات جنایتکارانه انجام دهد تا جایی که خانه آنها را نیز تخریب کند.

مقاومت در حال پیشروی و حرکت در مسیر درست برای دستیابی به هدف مورد نظر یعنی آزادی، استقلال و شکست رژیم اشغالگر است.

العالم: پیش از آتش بس نبرد سیف القدس اظهارات مهمی داشتید مبنی بر اینکه آتش بس می تواند به عنوان راهبردی برای استراحت رزمندگان تعبیر شود و تعبیر دیگری از سمت ما پذیرفته نیست. به نظر من شما به راه حل های اقتصادی اشاره کرده بودید که برای غزه مطرح شده بود. آیا مسئله ای بزرگ تر در جزئیات وجود داشت که جبهه ملی آن را در مذاکرات برای حل نهایی بحران غزه نپذیرفته است؟

مزهر: ملت فلسطین و نیروهای آن مبارز هستند. آنها برای تشکیل دولت و اخراج اشغالگری اسرائیلی شهید دادند. شعار ما آزادی سراسر فلسطین از نهر تا بحر و برپایی دولت دموکراتیک فلسطینی بر سراسر خاک وطن است. لذا ما برای بهبود وضعیت معیشتی مبارزه نمی کنیم، زیرا پروژه رژیم اشغالگر اکنون برپایه صلح اقتصادی، رشوه های معیشتی در کرانه غربی و بهبود وضعیت تشکیلات خودگردان فلسطین است و در مقابل، در غزه نیز تلاش هایی برای بهبود وضعیت موجود در مقابل برخی تسهیلات معیشتی صورت می گیرد.

اکنون رژیم اشغالگر گمان می کند که از این طریق و با این پروژه می تواند نوار غزه را آرام کند و آن را نسبت به نبردها و درگیری ها بی طرف سازد و من فکر می کنم که در این سیاست شکست خورده است.

ما می گوییم این حق مردم فلسطین در نوار غزه است که زندگی عزتمندانه داشته باشند و همه ابزارهای زندگی و استقامت در اختیار آنها قرار بگیرد. این حق مردم فلسطین است که تمامی قوانین و عرف های بین المللی نیز آن را تضمین کرده اند و حق دشمن اسرائیلی نیست.

اما در عین حال نمی توان غزه را خارج از پروژه ملی فلسطین دانست، یا اینکه رژیم اشغالگر بخواهد آن را بی طرف سازد یا ساکت کند. غزه در ماه رمضان و طی نبرد موجود در کرانه غربی و قدس نشان داد که بی طرف نیست و ثابت کرد که پشتوانه مردم فلسطین است، با مقاومت از آنها حمایت می کند و با توان های موجود مقاومت قادر به پشتیبانی از مردم فلسطین و نبرد آنها علیه دشمن است.

آتش بس دیگر از نظر ما پذیرفته نیست

در نتیجه صحبت از آتش بس چه برای چند سال باشد چه هر مدت دیگر، به نظرم برای ما یعنی جبهه ملی پذیرفته نیست. شاید در سطح ملی برای استراحت رزمندگان یا تعیین شیوه و ابزار مقاومت و مبارزه با دشمن اسرائیلی و تعیین اولویت ها و اشکال و زمان تصمیم گیری ملی توافق کنیم که البته در این خصوص هیچ تعهدی به رژیم اشغالگر نمی دهیم و درباره شایعه تعهد به این رژیم برای آتش بس چند ساله که برخی سعی در ترویج آن دارند نیز صحبتی نمی کنیم. رژیم اشغالگر سالهاست تلاش می کند این شایعه را ترویج کند. به نظر من این مسئله از نظر جبهه ملی و جناح های دیگر فلسطین وارد نیست زیرا تنها گزینه ما تا زمانی که رژیم اشغالگر اسرائیلی برچیده شود، مقاومت است.

العالم: تلاش های بین المللی برای حل قضیه فلسطین از راه های اقتصادی همچنان ادامه دارد که آخرین آنها اظهارات مسئول کمیساریای آژانس امداد رسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی، آنروا بود که هرچند به صورت مبهم سخن گفت اما مفاد آن خطرناک بود و ممکن است ماموریت آن را به کارهایی تغییر دهد که این موضوع یعنی یافتن راه حل اقتصادی برای قضیه فلسطین را تسهیل کند. آیا گروه های مقاومت فلسطین این اظهارات و نیز چنین تلاش هایی را برای حل موضوع آوارگان رد می کنند؟

مزهر: آمریکا به درخواست رژیم صهیونیستی تلاش می کند موضوع آوارگان را خط بزند و آن را به موضوعی انسانی یا آوارگانی همچون دیگر آوارگان جهان تغییر دهد و ما به هیچ وجه امکان ندارد آن را بپذیریم. پیشبرد این توطئه به ملت فلسطین بستگی دارد، توطئه آمریکایی صهیونیستی همراه برخی کشورها که با آمریکا هم پیمان هستند. ما بر همین اساس آژانس کمک رسانی آنروا را همچون شاهدی تاریخی بر این جنایت زشت می دانیم که دشمن اسرائیلی در حق آوارگان فلسطينی مرتکب شده است و نقش این آژانس جز با بازگشت فلسطین تاریخی، به سرانجام نخواهد رسید. این توطئه پیش نخواهد رفت، این موضوع به هیچ وجه قابل سازش یا قابل جایگزینی نیست و امکان ندارد هیچ کس بر سر آن سازش کند یا برای آن جایگزینی بیابد.

تشکر از جمهوری اسلامی ایران برای ابتکار عمل در انتخاب روز قدس/ کمک و حمایت جمهوری اسلامی ایران از قدس بسیار مهم و تعیین کننده است

العالم: ما امروزه درباره مناسبت بسیار مهمی در آخرین جمعه ماه رمضان سخن می گوییم و آن روز جهانی قدس است، روز جهانی قدس، روزی که ریشه آن به ده ها سال قبل باز می گردد و همچنان ادامه دارد و ما همچنان شاهد راهپیمایی های میلیونی در روز جهانی قدس هستیم، آیا گمان می کنید این روز جغرافیای حمایت از قدس را گسترش داده است به گونه ای که امت مسلمان برای دفاع از مسجد الاقصی از هر طریق ممکن به پا خواسته است؟

مزهر: من نخست از جمهوری اسلامی ایران تشکر می کنم که ابتکار روز جهانی قدس را اعلام کرد و کنار ملت فلسطین و کنار قدس ایستاد، بر این اساس که قدس نماد عربی و اسلامی است. ابتکار روز جهانی قدس ابتکاری ارزشمند و نیرومند است و آثار آن سال به سال بیشتر و در سطح کشورهای عربی و اسلامی گسترده تر می شود. مسلمانان به طور گسترده حول محور قدس گرد آمده اند و من بر این باورم که کمک و حمایت جمهوری اسلامی ایران از قدس بسیار مهم و تعیین کننده است، چه در قالب فراهم آوردن امنیت برای نیروهای مقاومت که در برابر دولت اشغالگر اسرائیلی ایستاده اند و چه در قالب حمایت معنوی، زیرا قدس و مسجد الاقصی برای همه عرب ها و مسلمانان خطر قرمز است. من معتقدم حتی اگر دشمن اسرائیلی به قدس حمله و به طور جدی و واقعی مسجد الاقصی را تهدید کند، نبرد محدود به مرزهای فلسطین نخواهد شد بلکه فراتر از فلسطین خواهد رفت.

تلاش ها و توافقات سازشکاران با دشمن اسرائیلی هیچ سودی به همراه نخواهد داشت

العالم: و آیا این سخن پیامی به سازشکاران است؟

مزهر: آری این سخن پیامی برای همه سازشکاران و برای همگان است که تلاش ها و توافقات آنها با دشمن اسرائیلی هیچ سودی به همراه نخواهد داشت زیرا ملت ها، ملت هایی آزاده اند. حکومت هایی که گمان می کنند از طریق عادی سازی روابط با دشمن اسرائیلی، از تاج و تخت خود حمایت می کنند، در خواب و خیال به سر می برند. آنها باید بدانند که ملت های عربی و اسلامی دشمن اسرائیلی را دور خواهند انداخت زیرا آن را رژیمی سرطانی می دانند که در سرزمین فلسطین برپا شده است در حالی که این سرزمین، فلسطینی است و فلسطینی باقی خواهد ماند. در نتیجه من بر این باورم که امکان ندارد این موضوع در مرزهای فلسطین متوقف شود و چنین روزی دیر یا زود فرا خواهد رسید، چنین روزی خواهد آمد که شعله های آتش از هر جهت جمع شوند تا دشمن اسرائیلی را از میان ببرند و از این غده سرطانی رهایی یابند، غده ای سرطانی که در فلسطین کاشته شد تا امکانات منطقه و همه ملت های عربی را به طور کامل غارت کند. بدون شک روزی خواهد آمد که همه نیروهای مقاومت در منطقه کنار هم بایستند و این محور روز به روز گسترده تر و بزرگ تر می شود. روزی خواهد آمد که با شعله ور شدن همه جبهه ها، ما از دشمن اسرائیلی خلاص خواهیم شد. مثالی ساده و آشکار می توان زد و آن نبرد مقاومت در غزه با دشمن صهیونیستی است که چه رعب و وحشتی در دل آن افکند و این چنین نیز هرگونه تجاوزی، با مقاومت لبنان مواجه خواهد شد.

العالم: با اینکه محور مقاومت روز به روز گسترده تر می شود و این علاوه بر گسترش قدرت ایران است، کشوری که توانسته است در مذاکرات درمورد برنامه هسته ای اش، شروط و معادلات خود را تحمیل کند، اما چرا سازشکاران چنین حقیقتی را نمی فهمند؟

مزهر: محور مقاومت معادله قدرت را استحکام بخشیده است زیرا دشمن اسرائیلی و پشت سر آن دولت آمریکا، جز زبان زور را نمی فهمند. زبان زور، دشمن آمریکایی را وادار کرده است از منطقه خارج شود زیرا آمریکا اصل و اساس هر شرارتی در جهان است و عملیات تخریب و غارت امکانات منطقه عربی را رهبری می کند تا برای خدمت به طرح صهیونیستی آمریکایی بر آن سیطره یابد. با این حال طرح آمریکا به تدریج در حال عقب نشینی از منطقه است و این باید عبرت و درسی برای همه حکومت هایی باشد که تلاش می کنند روابط خود را با دشمن اسرائیلی عادی سازی و با آن توافق نامه امضا کنند. البته کاملا آشکار است که این توافق نامه با موفقیت همراه نبوده است. ما باید از آنچه در اوکراین در جریان است، درس بگیریم که آمریکا چگونه پشت این کشور را خالی کرد با اینکه اوکراین همپیمان آمریکا است. قضیه اوکراین این ضرب المثل را به خوبی تجسم بخشید که هر کس لباس آمریکا را بر تن کند، عریان خواهد ماند زیرا آمریکا پشت همپیمانان خود را خالی خواهد کرد و امکان ندارد از آنها دفاع کند یا برای آنها بجنگد. البته آمریکا تا آخرین سرباز همپیمانان خود چه کشورهای عربی باشند و چه اوکراین، خواهد جنگید.

العالم: یعنی با جان دیگران می جنگد؟

مزهر: آری آمریکا با جان دیگران می جنگد و هرگز با سربازان آمریکایی نخواهد جنگید و سازشکاران باید عبرت بگیرند و این درس را به خاطر بسپارند، سازش کارانی که در منطقه در دایره سیاست آمریکایی صهیونیستی قرار دارند.

پربیننده ترین خبرها