ترکیه سفیر آلمان را احضار کرد

ترکیه سفیر آلمان را احضار کرد
شنبه 10 ارديبهشت 1401 - 04:42

ترکیه جمعه شب سفیر آلمان در آنکارا را درپی واکنش برلین به صدور حکم عثمان کاوالا فعال فرهنگی و بازرگان به حبس ابد، احضار کرد.

العالم-ترکیه

وزارت امورخارجه ترکیه این اقدام را پس از اقدام آلمان در احضار سفیر آنکارا در برلین انجام داده است.

دولت اردوغان به سفیر آلمان گفته است که برلین از دخالت در امور داخلی ترکیه دخالت نکند.

پیش از این اقدام، وزارت امورخارجه آلمان سفیر ترکیه در برلین را به دنبال صدور حکم زندان ابد برای کاوالا احضار کرده بود.

کاوالا از سوی دولت آنکارا متهم به تلاش برای براندازی دولت رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه است.

محکومیت کاوالا با انتقادات گسترده‌ای از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا روبرو شده است و در این خصوص چندین تظاهرات در ترکیه برگزار شده است.

دادگاهی در استانبول عثمان کاوالا، تاجر و فعال فرهنگی را به اتهام «اقدام برای براندازی از طریق سازماندهی تظاهرات پارک گزی در سال ۲۰۱۳ و جاسوسی در ارتباط با کودتای سال ۲۰۱۶ » به حبس ابد محکوم کرد.

کاوالا سال ۲۰۱۷ ابتدا به اتهام سازماندهی تظاهرات پارک گزی علیه دولت اردوغان در سال ۲۰۱۳ بازداشت شد و تا سال ۲۰۲۰ بدون محاکمه در زندان سیوریل در نزدیک استانبول در حبس بود. در فوریه آن سال دادگاهی حکم به برائت او داد و کاوالان از زندان آزاد شد. ساعاتی بعد ولی او دوباره به اتهام "شراکت در کودتای ۲۰۱۶" بازداشت شد.

دادگاهی که روز جمعه ۲۲ آوریل برای محاکمه کاوالا تشکیل شد او را هم در ارتباط با «تلاش برای براندازی» از طریق سازماندهی تظاهرات در پارک گزی و هم به دلیل «جاسوسی سیاسی و نظامی» در ارتباط با کودتای سال ۲۰۱۶ علیه دولت اردوغان مجرم شناخت.

اردوغان پیشتر کاوالا را به عنوان عاملی چپ‌گرا و نزدیک به جورج سوروس، میلیاردر مجارستانی تبار آمریکایی معرفی و او را متهم کرد که از پول بیگانگان برای تلاش برای سرنگونی دولت او استفاده می‌کند.

کاوالا که ۶۴ سال دارد، دردادگاه ضمن رد بخش عمده اتهامات علیه خود گفت: «این واقعیت که من چهار سال و نیم از عمر خود را بدون محاکمه در زندان سر کرده‌ام زیانی است که قابل جبران نیست و تنها تسلی من این امید است که آنچه بر سر من رفت کمک کند نقصان و نارسایی دستگاه قضایی ترکیه خاتمه یابد».

سه قاضی دادگاه نهایتا در حکمی که روز دوشنبه گذشته (۵ اردیبهشت ماه) صادر شد کاوالا را به حبس ابد بدون امکان آزادی به قید وثیقه محکوم کردند. کاوالان در دادگاه بخش عمده اتهامات را مردود دانست.

ايرنا

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها