واکنش تند روسیه به طرح توقیف دارایی روس‌ها به نفع اوکراین از سوی آمریکا

واکنش تند روسیه به طرح توقیف دارایی روس‌ها به نفع اوکراین از سوی آمریکا
شنبه 10 ارديبهشت 1401 - 14:16

سخنگوی رئیس جمهور روسیه، طرح آمریکا برای توقیف دارایی روس‌ها به نفع اوکراین را تحریف بی‌شرمانه هرگونه هنجار حقوقی توصیف کرد.

العالم - اروپا

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی رئیس جمهور روسیه روز جمعه به اقدام احتمالی آمریکا در راستای توقیف دارایی روس‌ها در این کشور به نفع اوکراین واکنش نشان داد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، پسکوف در جمع خبرنگاران گفت، دولت آمریکا با مطرح کردن پیشنهاد فروش اموال روس‌ها و ارسال پول آن به اوکراین در حال ایجاد «سابقه خطرناکی» هستند.

سخنگوی کاخ کرملین افزود: «این کار در واقع سابقه‌ای خطرناک و تحریف بی‌شرمانه هرگونه هنجار حقوقی و به‌طور کلی نقض تمام مفاهیم حقوقی است».

پسکوف در این نشست خبری گفت: «این کار چیزی نیست به‌جز سلب مالکیت دارایی‌های خصوصی و تلاش برای مشروعیت دادن به این صلب مالکیت است».

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا پنجشنبه شب ضمن اعلام ارسال لایحه بودجه کمکی 33 میلیارد دلاری برای کمک به اوکراین گفت: «علاوه بر این لایحه بودجه کمکی، یک بسته جامع را به کنگره می‌فرستیم که تلاش ما را تقویت خواهد کرد تا خانه و دارایی و اموال افراد نزدیک به حلقه قدرت در روسیه را مصادره کنیم. از این طریق، مأموران مجری قانون ما می‌توانند دارایی‌های مرتبط با دولت روسیه را توقیف کنند».

او در ادامه اظهاراتش گفت: «به محض اینکه این اموال و دارایی‌ها به فروش رفت مطمئن خواهیم شد که پول آن‌ها مستقیماً به اوکراین می‌رود».

روز (پنجشنبه) کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد، بایدن قرار است «یک بسته جامع قانون‌گذاری» را به کنگره پیشنهاد کند که «در راستای پاسخگو قرار دادن دولت و افراد پرنفوذ روسیه بابت جنگ علیه اوکراین، اختیارات دولت ایالات متحده افزایش یابند».

کاخ سفید بدون اشاره به اینکه از چه سازوکاری برای تشخیص «روابط مفسدانه» استفاده خواهد کرد مدعی شد: «درخصوص هر فردی که دانسته یا عامدانه عایداتی مستقیم از طریق روابط مفسدانه با دولت روسیه داشته باشد، اعلام جرم صورت می‌گیرد».

در این بیانیه آمده است، توقیف اموال روس‌ها، مواردی که در آن افراد نزدیک به حلقه قدرت تلاش کنند تحریم‌های روسیه را دور بزنند نیز شامل خواهد شد.

از زمان آغاز درگیری‌ها در اوکراین، آمریکا و متحدانش تحریم‌های سنگینی را علیه روسیه اعمال کرده و از سوی دیگر کمک‌های مالی و تسلیحاتی متعددی به اوکراینی‌ها داشته‌اند. با این حال توقیف دارایی روس‌ها و ارسال آن به اوکراین در قالب کمک‌های نظامی، در این زمینه بی‌سابقه است.

فارس

پربیننده ترین خبرها